رفع مشکل تامین معلم در سال‌های آینده / مکلف به ثبت‌نام همه متقاضیان در مدارس دولتی هستیم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۱۴۰۸ تا ۱۴۱۲ تعداد دانش‌آموزان از ۱۷ میلیون نفر به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد گفت: باید بتوان با سیاست‌های جوانی جمعیت این عدد را تغییر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی فرهادی در نشستی خبری که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد، با بیان اینکه هیچ وقت ایران را با کشورهای کوچک نباید مقایسه کرد گفت: در ۳۲ اداره کل آموزش و پرورش و ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش آماده بازگشایی مدارس هستیم تا مهری پر از نشاط و پویایی آغاز کنیم.

کاهش تعداد دانش‌آموزان به ۱۲ میلیون نفر تا سال ۱۴۱۲

وی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان ما تا سال ۱۴۰۸ تقریبا ثابت خواهند ماند و تغییر چندانی نخواهد کرد اظهار کرد: متاسفانه تعداد دانش آموزان از سال ۱۴۰۸ به بعد و تا سال ۱۴۱۲ دوباره به عدد ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد رسید؛ یعنی این نمودار ما یک دامنه داشته که به قله رسیده و دوباره به دامنه قبلی برمی‌گردد لذا امیدوارم سیاست‌های جوانی جمعیت و حمایت از نهاد خانواده باعث شود تعداد دانش آموزان مجددا بالا برود.

علی‌رغم جهش جمعیت دانش آموزی و فضای آموزشی، جهش نیروی انسانی نداشتیم

فرهادی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا امسال ۲۴ هزار و ۱۵۰ مدرسه ساخته شده است ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تا امسال ۲۴۱۵۰ مدرسه ساخته شده است که ۱۱۷ هزار و ۶۱۸ کلاس را در خود جای داده است. این در حالیست که تعداد دانش آموزان ما در سال ۱۳۹۲ اعم از مدارس دولتی و غیردولتی چیزی حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده اما الان این آمار به نزدیک ۱۷ میلیون نفر رسیده است یعنی ما یک جهش جمعیت دانش آموزی و فضای آموزشی داشتیم ولی جهش نیروی انسانی نداشتیم. نیروی انسانی ما امروز خیلی متفاوت تر از سال ۱۳۹۲ نیست.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش عنصر مهم و مهمترین رکن در نظام آموزشی هر کشوری را معلم و یا نیروی انسانی دانست و افزود: معلمان باید تامین باشند و در غیر این صورت عنصر دانش آموز بدون معلم باقی خواهد ماند. یکی از مهمترین برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزش و پرورش تامین به موقع معلم برای دانش آموزان و همچنین معلم ماهر و توانمند مورد انتظار سند تحول بنیادین است.

۹۸ درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ۹۸ درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی تاکنون در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و گفت: تا کنون ۹ میلیون و ۴۱ هزار نفر در مقطع ابتدایی در مدارس ثبت نام قطعی کرده‌اند. آنهایی که تاکنون ثبت نام نکرده‌اند لزوما ریشه آن در آموزش و پرورش نیست. درصد باقیمانده مربوط به مهاجرت، نقل و انتقال و اقدام نکردن تعدادی از والدین برای گرفتن برگه هدایت تحصیلی است که از والدین درخواست داریم که فرایند هدایت تحصیلی را انجام و سریعتر برای ثبت‌نام اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: موظف و مکلف برای ثبت‌نام همه متقضیان در مدارس دولتی هستیم و اگر لازم باشد کلاس جدید اضافه خواهیم کرد.

فرهادی با بیان اینکه در پایه اول ۹۹ درصد کار ثبت‌نام دانش آموزان انجام شده است ادامه داد: این رقم مربوط به یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۷۵ دانش آموز است.

۸۹ درصد پایه‌ اول، هفتم و دهمی‌ها در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند

فرهادی با بیان اینکه فرآیند ثبت‌نام کل دانش‌آموزان در سال جاری بالای ۹۷ درصد است گفت: در پایه‌ اول، هفتم و دهم مجموعا ۸۹ درصد ثبت‌نام انجام شده است.

ورود ۹۳ هزار نیروی تازه نفس و جدید به مدارس در مهرماه

فرهادی با بیان اینکه طبق دقت نظر وزیر از یکسال گذشته به طور پیوسته نیروی انسانی رصد شده است گفت: سال گذشته مجوز به کارگیری بیش از ۷۲ هزار معلم صادر شده و تا الان که مرحله تکمیل ظرفیت کاملا انجام نشده، ۲۱ هزار نفر در آموزگاری، ۱۷ هزار نفر با آزمون دبیری و هنرآموزی، ۱۸ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی داریم و با دستور وزیر نیز ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات به کار گرفته می‌شود. همچنین در آزمون کیفیت بخشی حداقل ۱۱ هزار نفر قبول می‌شوند؛ حدود ۷۰ هزار نفر به جز خرید خدمات، نیروی تازه نفس داریم که با نیروهای خرید خدمات ۹۳ هزار نفر مشغول خدمت می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته شرایط بحرانی به جهت تامین معلم داشتیم افزود: ۷۴ هزار معلم برای شهریور امسال حائز بازنشستگی داریم که حدود ۲۵ یا ۲۶ هزار نفر در خواست استمرار خدمت یکساله کرده‌اند؛ همه افراد شاغل و بازنشسته که اضافه تدریس داشته باشند یکماه پاداش حق التدریس برای آن‌ها واریز می‌شود.

فرهادی در ادامه به میزان ورودی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۲، ورودی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۱۸ هزار و ۴۰۰ دانشجومعلم بود ولی در سال ۹۳ به ۱۰ هزار و در سال ۹۴ به ۹ هزار نفر کاهش پیدا کرد. سال ۹۶ به عدد ۷۵۰۰ رسید و در فاصله سال‌های ۹۳ تا ۹۶ این ناترازی در جذب دانشجومعلم باعث شده یک ناترازی در نیروی انسانی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه با حضور رهبری در این دانشگاه، در سال ۹۷ این عدد دوباره به ۲۵ هزار نفر رسید و در سال ۹۸ همین عدد تکرار شد و در سال ۹۹ به ۲۰ هزار رسید، افزود: در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ هزار نفر و در سال ۱۴۰۱ همین عدد حفظ شد، در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۳۰ هزار و امسال به ۳۲ هزار نفر رسید؛ یعنی پیک و قله بالاترین پذیرش دانشجومعلم امسال اتفاق افتاده است.

فرهادی ادامه داد: این افزایش جذب در دانشگاه فرهنگیان این نوید را می‌دهد که در آینده برای تامین نیروی انسانی با مشکل مواجه نخواهیم بود.

وضعیت ثبت‌نام اتباع در مدارس ایران

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین درخصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس نیز گفت: در همه دنیا به کسانی که بدلیل جنگ و سیل و .. آواره شده‌اند احترام می‌گذارند و ما نیز موظف هستیم به شان انسانی و حقوق انسانی اینها احترام بگذاریم. از سوی دیگر کشور همسایه ایران، افغانستان نیز تاحدودی هم فرهنگ با ایران است وامنیت این کشور و امنیت خاطر شهروندان آنها امنیت خاطر جمهوری اسلامی ایران هم است و همیشه ایران تلاش کرده تا افغانستان در صلح و آرامش و شرایط خوبی برای شهروندانش را فراهم کند.

وی ادامه داد: حال بدلیل اتفاقاتی که در این کشور رخ داده، عده‌ای به صورت قانونی و با مجوز و یا بدون مجوز و غیرقانونی، همراه با خانواده درایران حضور یافته‌اند که در بین اینها دانش‌آموزان و لازم التعلیم هم هستند که با همان شان انسانی و همسایگی و بین‌المللی، ایران همیشه نسبت به اتباع احترام گذاشته است؛ لذا ثبت‌نام اینها هر ساله طبق شیوه‌نامه‌ای که با کمک وزارت کشور تدوین و به ما ابلاغ می‌شود صورت گرفته است. تا ابلاغ این شیوه‌نامه، ثبت‌نامه همه دانش‌آموزان اتباع با دستور دولت بر اساس همان شئون انسانی صورت می‌گیرد.

فرهادی در ادامه افزود: در کشورهای اروپایی برای اتباع مدرسه جداگانه نمی‌سازند و ما هم با همین شرایط آنها را در مدارس توزیع و ثبت نام می‌کنیم اما ممکن است در جایی از کشور تراکم جمعیت اتباع بیشتر باشد و جمعیت دانش‌آموزان ایرانی کمتر باشد که ما ناظر به نیاز اینها و جغرافیای حضورشان، ثبت‌نام را انجام می‌دهیم. مادامی که اینها در ایران هستند، نسبت به سوادآموزیشان اقدام و آنها را در مدارس ثبت نام می‌کنیم و تلاش ما این است که بین مدارس توزیع شوند و با نگاهی خاص ثبت نام نشوند اما در جاهایی که تراکم جمعیتی دارند، ممکن است حضور و تعداد دانش‌آموزانشان اتباع نیز بیشتر باشد.



کد خبر: 1242572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =