حماس: هر توافقی باید شامل آتش‌بس دائمی و خروج کامل دشمن از غزه باشد

حماس با بیان اینکه این جنبش به مفاد پیشنهادات قبلی درباره آتش‌بس از جمله پیشنهاد ارائه شده در ۲ جولای پایبند است، تاکید کرد که هیچ شرط و شروط جدیدی را در مذاکرات نمی‌پذیریم و هر توافقی باید شامل آتش‌بس دائمی و خروج کامل دشمن از غزه باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، در شرایطی که در سایه کارشکنی‌های مداوم رژیم صهیونیستی و شخص «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم، هیچ یک از مذاکرات مربوط به آتش بس غزه و تبادل اسرا تاکنون به نتیجه نرسیده است، یک منبع برجسته در مقاومت فلسطین اعلام کرد که میانجی‌های مصری و قطری از حماس خواسته‌اند اصلاحات جزئی در پرونده‌های اسرا و فیلادلفیا انجام دهد.

بیشتر بخوانید

طوفان الاقصی| گلوله‌باران مناطق غیرنظامی

این منبع در گفتگو با المیادین اظهار داشت: میانجی‌های مصری و قطری در نشستی که با هیئت حماس در دوحه داشتند، درباره راهکارهایی برای حل بحران مذاکرات گفتگو کردند و خواستار انجام اصلاحات جزئی در مواضع حماس در خصوص عقب نشینی نیروهای اشغالگر از محور فیلادلفیا و معیارهای آزادی اسرا شدند.

به گفته منبع مذکور، حماس به میانجی‌ها گفت که این جنبش همچنان به سند پیشنهادی آتش بس که در ۲ جولای توسط میانجی‌ها ارائه شده بود، پایبند است.

از طرف دیگر جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت مذاکره کننده آن به ریاست «خلیل الحیه» صبح روز چهارشنبه نشستی سه جانبه با «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر در دوحه برگزار کردند.

بر اساس این بیانیه، حماس در دیدار با میانجی‌ها بر آمادگی کامل خود جهت اجرای فوری توافق آتش بس، طبق آنچه که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در ۳۱ مه گذشته اعلام کرده بود و همچنین قطعنامه شورای امنیت و نیز توافقات قبلی، از جمله توافق ۲ جولای تاکید و اعلام کرد که این جنبش هیچ گونه مطالبات جدیدی در مذاکرات بیان نکرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که حماس مجدداً ارائه هرگونه شرط و شروط جدید در مذاکرات از سوی هر دو طرف را رد و تاکید کرد که پروژه‌های مربوط به مرحله بعد از جنگ (که توسط صهیونیست‌ها مطرح می‌شود)، کاملا مردود است.

حماس افزود: اداره نوار غزه یک مسئله داخلی کاملاً فلسطینی بوده و خود فلسطینی‌ها طبق چشم انداز مورد توافق همه گروه‌ها در این زمینه تصمیم می‌گیرند. حماس همچنین از برگزاری گفتگوی ملی همه جانبه با همه گروه‌ها و نیروهای فلسطینی جهت توافق بر سر دیدگاه ملی برای مقابله با پیامدهای مرحله کنونی و همچنین تحکیم وحدت ملی استقبال می‌کند.

این جنبش در ادامه تاکید کرد که حماس به شکل مثبت با تلاش‌های میانجی‌ها در مسیر رسیدن به توافق آتش بس، عقب نشینی کامل اشغالگران از اراضی نوار غزه، بازسازی این باریکه و امدادرسانی به ملت فلسطین و در نهایت انجام یک معامله واقعی برای تبادل اسرا، تعامل می‌کند.

این درحالی است که یک منبع ویژه در مقاومت فلسطین اعلام کرد که رژیم اشغالگر شرط گذاشته است که واشنگتن در متن توافق، اشاره‌ای به آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل اسرائیل از نوار غزه نداشته باشد.

منبع مذکور تأکید کرد که فشارهای زیادی از جانب اسرائیل علیه دولت آمریکا وجود دارد تا این کشور بدون هماهنگی با تل‌آویو پیشنهادی را که حاوی رسیدن به آتش‌بس است، ارائه نکند و در متن توافق اشاره‌ای به آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه نداشته باشد.

از طرف دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از ۱۰ منبع آگاه از مذاکرات گزارش داد که شروط اسرائیل در مذاکرات و در رأس آن حفظ حضور نظامی در نوار غزه به‌ویژه محور فیلادلفیا، مذاکرات را پیچیده کرده است و رسیدن به آتش‌بس را به تأخیر می‌اندازد.

این منابع به رویترز گفتند که این اختلافات در مذاکرات ناشی از شروط ارائه‌شده توسط اسرائیل است؛ زیرا حماس پیش از این با پیشنهادات ارائه‌شده برای آتش‌بس موافقت کرده بود.

در این میان مقاومت فلسطین در نوار غزه، سران رژیم اشغالگر و در رأس آن نتانیاهو را مانع رسیدن به هر توافقی برای آتش‌بس و تبادل اسرا می‌داند. گروه‌های فلسطینی تأکید می‌کنند که موضع مقاومت و ملت فلسطین در مذاکرات واحد است و آنها رسیدن به توافق بدون آتش‌بس دائمی، عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه، آغاز بازسازی نوار غزه و پایان محاصره تا رسیدن به یک توافق جدی برای تبادل اسرا را بی‌معنا می‌دانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =