وزیر علوم: قدرت اجماع‌سازی، شرط تداوم کار مدیران آموزش عالی است

وزیر علوم گفت: شرط ما برای تداوم خدمت مدیران این است که قدرت اجماع‌سازی و گفت‌وگو با سلایق مختلف را داشته باشیم. راهبری دانشگاه در سایه در بر گرفتن همه عقاید باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور و حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

سیمایی هدف از این اجلاس را هماهنگی، تصمیم گیری و اطلاع رسانی در حوزه آموزش عالی دانست و گفت: دانشگاه‌ها از شعار وفاق ملی رئیس جمهور استقبال کردند. تفاوت این دوره با دوره قبل در توافق‌های سیاسی است. برای منافع علمی علی‌رغم تفاوت‌ها باید تفاهم داشت. مفهوم این نیست که همه چیز یکسان باشد. بلکه منظور این است که خودخواهی‌ها را باید کنار گذاشت و تعامل داشت. گفت و گو کنیم؛ زیرا شاخص انسان مدرن و با سواد گفت‌وگو است که دانشگاه بهترین محل است.

وزیر علوم گفت: شعار وفاق ملی در دانشگاه‌ها را اجرا کنیم. برای رسیدن به این توافق شرط ما برای تداوم خدمت مدیران این است که قدرت اجماع سازی و گفت‌وگو با سلایق مختلف را داشته باشیم. راهبری دانشگاه در سایه در بر گرفتن همه عقاید باشد. دانشگاه باشگاه احزاب نیست که احزاب مقابل یکدیگر باشند.

وی ادامه داد: با نهادهای مربوط جلسه برگزار شده و تقاضا داشتیم تنوع و تکثر فکری در دانشگاه را بپذیرند تا به تفاهم برسیم. در این دوره امیدواریم که به یک نسل بالاتری از آموزش عالی ارتقا پیدا کنیم و دانشگاه احساس مسئولیت اجتماعی کند و نسبت به مشکلات بی تفاوت نباشد.

وزیر علوم با اشاره به برخی مشکلات آموزش عالی تاکید کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت باید زیاد باشد و تداوم پیدا کند. دانشگاه باید در حکمرانی کشور حضور علمی داشته باشد. خیلی از سیاست‌گذاری‌ها شهودی و تجارب شخصی است. حکمرانی علمی باید مبتنی بر شواهد و داده های علمی باشد. برای تحقق این اهداف البته چالش ها و مشکلاتی داریم.

سیمایی معاون اول رئیس جمهور را مخاطب قرار داده و اظهار کرد: اقتصاد آموزش عالی خوب نیست و سهم آموزش عالی ۳ درصد است. در صدد هستیم ک برای ارتقای اقتصاد آموزش عالی و راه‌های تامین مالی جدید تلاش کنیم و از دولت هم تقاضای همکاری داریم. همچنین کیفیت آموزش عالی خوب نیست و کمیت بر کیفیت ارجحیت دارد. مهارت محوری کم است. مجموع بودجه پارک‌های علم و فناوری کمتر از یک همت است که این مقدار به ۴ همت باید افزایش پیدا کند.

وی تشریح کرد: در تعامل با جامعه علمی جهانی ضعف داریم. سخت گیری‌های قانونی باید کم شود. در حوزه جذب و نگهداری نخبگان باید تلاش کرد. میل به مهاجرت افزایش پیدا کرده است. بیکاری و معیشت از عوامل این وضعیت اسفناک است. برای کم کردن مهاجرت برنامه‌هایی داریم؛ از جمله اینکه تامین مسکن اساتید جوان را در برنامه داریم. اقدامات عملی را باید دید. توسعه خوابگاه های متاهلی به کاهش مهاجرت کمک می کند. مولدسازی کنیم و در همان دانشگاه هزینه کنید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: مرکز جذب نخبگان باید بی طرف باشد. نسبت به گرایشات افراد هیچ مسئولیتی نداریم. قانون را رعایت کنیم و عقاید شخصی را در جذب و نگهداشت و ارتقا دخالت ندهیم. دور از حب و بغض در این موضوع تلاش کنیم. با تجدید نظر به جذب و نگه داشت نخبگان کوشش کنیم.

سیمایی صراف خاطرنشان کرد: استاد و دانشجو انتظاراتی دارند. کرامت دانشجو را به رسمیت بشناسیم. اگر دانشجو کرامتش حفظ شود ماندگاری در کشور حفظ می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =