تحصیل رایگان است اما مدرسه خرج دارد/ سهم‌خواهی برخی اداره‌های آموزش و پرورش از کمک به مدرسه‌ها

اگرچه دریافت مشارکت مردمی در مدارس دولتی غیرقانونی نیست اما برخی مدارس مبالغ غیرمعمولی درنظر می‌گیرند و حتی معاون یکی از مدارس در تهران گفته که گاهی اداره آموزش و پرورش منطقه سهم خود از مشارکت‌های مردمی را طلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با شروع مدارس چالش هرساله دریافت پول توسط مدارس دولتی هم دوباره ایجاد می‌شود. اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گوید که دولت باید شرایط آموزش و پرورش رایگان را برای همه فراهم کند. مدارس دولتی به همین منظور ایجاد شدند اما هر سال با چالش دریافت هزینه توسط مدارس دولتی مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید

سهم ناچیز مدارس دولتی در رتبه‌های برتر کنکور

حمید طریفی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفته که هیچ مدرسه دولتی هنگام ثبت‌نام حق دریافت پول از والدین ندارد و والدین تنها باید پول بیمه و کتاب‌های درسی که از طریق سایت پرداخت می‌شود را بپردازند. بنابه گفته این مقام مسئول اگر این کار انجام شود مدیر مدرسه تخلف کرده و با او برخورد می‌شود.

اما طریفی موضوع کمک به مدرسه را هم به طور کامل رد نکرده و گفته که کمک به مدرسه در طول سال‌تحصیلی از طریق انجمن اولیاء صورت می‌گیرد.

این درحالی است که بررسی میدانی ما نشان می‌دهد که مدارس هم در زمان ثبت‌نام هزینه دریافت کرده‌اند و هم در حین تحصیل از دانش‌آموزان پول می‌گیرند. اگرچه دریافت مشارکت مردمی تخلف نیست اما برخی مدارس هم اولیا را اجبار می‌کنند و هم مبالغ بالایی را تعیین می‌کنند.

اولیای دانش‌آموز ابتدایی در منطقه ۲۲ هر به خبرنگار ایسکانیوز گفت که تنها در زمان ثبت‌نام یک میلیون تومان پرداخت کرده و مدرسه گفته که این مبلغ علی‌الحساب است و باید دوباره هزینه پرداخت کنند.

یکی دیگر از اولیای دانش آموزان هم که فرزندش در مدرسه‌ای فنی‌و حرفه‌ای در تهران تحصیل می‌کند، گفت: مدرسه مبلغ پنج میلیون تومان در زمان ثبت‌نام درخواست کرده و گفته که باید پنج میلیون دیگر در زمان تحصیل پرداخت کنیم.

مادر دانش‌آموز کلاس نهمی در تهران هم می‌گوید که سالانه ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به مدرسه پرداخت می‌کند.

پای صحبت مدیران مدارس که می‌نشینیم از کمبود سرانه گلایه دارند. معاونان یکی از مدارس در تهران در این خصوص به ایسکانیوز گفت: دریافت هزینه برای کمک به مدرسه اجباری نیست اما سرانه‌ای که به مدارس داده می‌شود، به قدری کم است که ما ناچار به دریافت کمک‌های مردمی هستیم. گاهی مجبور می‌شویم که کارنامه را گرو نگهداریم تا اولیا هزینه پرداخت کنند.

وی افزود: وقتی مردم شکایت می‌کنند، مدیر محکوم می‌شود اما اداره آموزش و پرورش در هر منطقه نه تنها خود از این موضوع اطلاع دارد بلکه گاهی از مدیر می‌خواهد که درصدی از کمک‌های مردمی را به اداره بدهد. علاوه بر این گاهی مناطق از مدرسه می‌خواهند که برنامه‌ای اجرا کرده و به تعدادی از دانش‌آموزان جایزه بدهد اما هزینه این جایزه را خودش تهیه کند.

وی توضیح داد: مدرسه هزینه‌هایی دارد که به چشم نمی‌آید، مثلا حتی تهیه پلاستیک زباله هر هفته ۳۰۰ هزار تومان برای مدرسه هزینه دارد. هزینه تعمیرات، لوازم بهداشتی و مواد شوینده، تجهیزات و امکانات لازم هم مواردی هستند که به چشم نمی‌آید. حتی یک بار از مدیران مناطق در این خصوص سوال کردیم و عنوان کرد که اگرچه طبق قانون اساسی تحصیل رایگان است اما مدارس ناچار به این کار هستند، البته نباید هزینه به صورت اجباری دریافت شود.

مدیر دیگری که اداره یک مدرسه در روستای آذربایجان شرقی را برعهده دارد هم می‌گوید: بودجه‌ای که به ما تعلق می‌گیرد، بسیار کم است. حتی سال‌های قبل مجبور شدیم که برای پرداخت قبض گاز از شورای روستا و مسجد کمک بگیریم و مردمی که در مسجد بودند، کمک کردند تا پول را پرداخت کنیم.

درهمین راستا بهمن سال گذشته مجلس شورای اسلامی، تصویب کرد که کلیه واحدهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش، از پرداخت هزینه‌های مصرف برق، گاز و آب تا سقف الگوی مصرف معاف شوند و باید دید که با این کار هزینه‌های مدرسه کاهش پیدا می‌کند تا دریافت هزینه از محل مشارکت‌های مردمی کم شود یا همچنان مدارس با چالش بودجه دست و پنجه نرم خواهند کرد. از جهتی برخی مدیران مدارس هم سلیقه‌ای عمل کرده و مبالغی غیرمعمول را برای کمک مردمی تعیین می‌کنند و آشفتگی در این زمینه باعث شده تا هر سال شاهد اعتراض خانواده‌ها باشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1242837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =