محدودیت دانشگاه‌های برتر انگلیس برای پذیرش دانش‌آموزان مدارس خصوصی

دانشگاه‌های برتر انگلستان در اقدامی رادیکال تصمیم به محدود کردن شدید تعداد دانش‌آموزان مدارس خصوصی گرفتند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ در اقدامی بی‌سابقه به دانشگاه‌های پیشروی انگلستان دستور داده شده است که بیشتر از 10 درصد حق ندارند از دانش‌آموزان دبیرستانی مدارس خصوصی پذیرش کنند.

این اقدام با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است و برخی آن را اقدامی رادیکال خوانده‌اند و برخی نیز برای تقویت تحرک اجتماعی بریتانیا و بهبود دسترسی به حرفه‌های نخبه لازم دانسته‌اند.

اساتید جامعه شناسی دانشکده اقتصاد لندن استدلال می‌کنند که دانش‌آموزان مدارس خصوصی معتبر مانند «ایتون» و «وینچستر» علیرغم تغییرات اخیر در سیاست‌های پذیرش دانشگاه‌ها، هنوز تعداد بالایی در دانشگاه‌های گروه آکسبریج و راسل دارند. آنها معتقدند که دانشگاه‌های منتخب و پیشروی انگلستان باید هر سال پذیرش دانش‌آموزان مدارس خصوصی را به 10 درصد محدود کنند. این در حالی است که تقریبا 30 درصد دانشجویانی که در دانشگاه‌هایی مانند آکسفورد، دورهام و کمبریج پذیرفته می‌شوند، از همین مدارس خصوصی هستند.

آنها می‌گویند: دانش‌آموزان مدارس خصوصی معتبر که به دانشگاه‌های پیشرو می‌روند، 52 برابر بیشتر از دانش‌آموزانی هستند که در مدارس دیگر تحصیل می‌کنند و از این طریق به موقعیت‌های نخبه در جامعه دست می‌یابند. در نتیجه معتقدیم که این چالش نیازمند اقدامی رادیکال و سختگیرانه است.

دانشگاه‌های پیشرو همچنین می‌توانند تنوع جغرافیایی خود را با انتخاب دانش‌آموزان تحصیل‌کرده مدارس دولتی از طریق قرعه‌کشی برای همه کسانی که دارای شرایط لازم برای ورود هستند، افزایش دهند تا بر تعصب شدید در درخواست‌ها و پذیرش نسبت به دانش‌آموزان لندن و جنوب شرقی انگلستان غلبه کنند.

کارشناسان می‌گویند: به ویژه آکسفورد و کمبریج و همچنین دانشگاه‌های راسل به طور گسترده‌تری نقش مهمی در قرار دادن افراد خاص در تسمه نقاله‌ای دارند که برای دسترسی به موقعیت‌های نخبه وجود دارد. آنچه ما دریافتیم این است که از بسیاری جهات نخبگان در طول زمان تغییر کرده‌اند، اما تعداد آنها بسیار کمتر از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم. زیرا این دانشگاه‌ها، به‌ویژه آکسبریج، نقش بسیار مهمی در سوق دادن فارغ‌التحصیلان خود به سمت‌ نخبگی دارند.

اساتید جامعه‌شناسی زندگی و حرفه بیش از 125 هزار نفر از اعضای نخبگان بریتانیا را از دهه 1890 تا به امروز مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند افراد زیادی به دانشگاه‌های معتبر می‌روند و این دانشگاه‌ها توانایی خاصی برای پرورش و تربیت فارغ‌التحصیلان خود دارند. این امر نشان می‌دهد که صرفا داشتن مدرک تحصیلی از آکسبریج ارتباط نزدیکی با رسیدن به یک موقعیت نخبه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =