چند نکته درباره گزینش دانشگاه فرهنگیان

زهرا ابراهیم نژاد*

گروه دانشگاه ایسکانیوز_ درباره روند گزینش دانشگاه فرهنگیان توجه به برخی از نکات لازم و ضروری است. تمامی داوطلبان واجد شرایط در تمامی رشته‌های تحصیلی می‌توانند در کنکور فرهنگیان شرکت کنند و به رقابت بپردازند پس این موضوع که همه حق دارند در این رشته تحصیل کنند در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

تحصیل رایگان است اما مدرسه خرج دارد/ سهم‌خواهی برخی اداره‌های آموزش و پرورش از کمک به مدرسه‌ها

پس از برگزاری آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان، با توجه نتایج اعلام شده توسط سازمان سنجش، بالاترین تراز ها به تعداد سه برابر ظرفیت اصلی اعلام شده دانشگاه فرهنگیان دعوت به مصاحبه می شوند. پس اصل دانش و تراز علمی نیز در نظر گرفته شده است.

برای ورود به هر شغل و حرفه ای یک سری ملاک ها و معیار ها وجود دارد که افراد بر اساس آنها سنجیده شده و بهترین افراد بر اساس آن ملاک ها شغل یا جایگاه مورد نظر را بدست می آورد. یعنی کسی که بیشترین نزدیکی را به آن معیار ها داشته باشد بهترین شخص برای تصدی آن جایگاه و شغل است. این گونه دست به گزینش زدن و سنجیدن عین عدالت و برابری است.

براساس قاعده افراد با نمره علمی بالاتر، احتمال قبولی بیشتری در دانشگاه فرهنگیان داشته باشند اما لازم به ذکر است که شغل معلمی نیز مانند سایر مشاغل معیار ها و ملاک های خاص خود را دارد و شایسته ترین فرد برای گمارده شدن در این جایگاه، فردی است که در تمام آن معیار ها، تراز و نمره مطلوبی را کسب کرده باشد که در کارنامه داوطلبان با عنوان تراز کل و نهایی ملاک عمل گزینش فرهنگیان درج شده است.

این ملاک‌ها و معیارها متناسب با هدفی که آن حرفه یا شغل خواهان رسیدن به آن است در نظر گرفته می‌شوند. رسالت بزرگ معلمی طبق اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین، کمک به دانش آموزان جهت رسیدن به مراتبی چند از حیات طیبه است. حیات طیبه به منزله رشد انسان در تمامی ساحت‌های شش گانه تربیتی شامل اعتقادی اخلاقی، زیستی بدنی، علمی فناورانه، اجتماعی سیاسی، حرفه ای اقتصادی، زیستی هنری است.

لذا شخصی که قرار است عهده دار چنین مسئولیت خطیر، مهم و سنگینی شود؛ لازم است خودش به مرتبه مطلوبی از حیات طیبه رسیده باشد تا بتواند وظیفه اش را به درستی انجام دهد. پس شخصی که تنها در یک یا چند بعد و نه تمام ابعاد دارای مقبولیت است و در چند بعد دارای ضعف باشد، رسیدن به هدف اصلی و غایی را با چالش مواجه می‌کند و یا آن را به طور ناقص محقق خواهد ساخت.

مسئول بسیج پایگاه کمالوند خرم آباد*

انتهای پیام/

کد خبر: 1243130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =