لایحه عفاف و حجاب تایید شد / مخالفت مجلس با استعفای حسین‌زاده

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با استعفای عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده از نمایندگی مجلس موافقت نکردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها / قالیباف: گزارش مجلس درباره معدن طبس بدون کوچکترین مماشات تهیه می‌شود

نمایندگان مجلس رسیدگی به موارد زیر را در دستور کار خود دارند:

- بررسی استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه

- انتخاب نمایندگان عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی

- انتخاب نمایندگان عضو مجمع مجالس آسیایی

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور

مجلس با استعفای حسین‌زاده مخالفت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) درخواست استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه از نمایندگی پارلمان را مورد بررسی قرار دادند.

بعد از توضیحات حسین‌زاده درباره دلیل استعفایش از نمایندگی مجلس و صحبت‌های مخالفان استعفا، در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۰۷ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر با استعفای حسین‌زاده مخالفت کردند.

رئیس‌جمهور در روز پنجم شهریورماه با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد؛ استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس برای حضور در دولت چهاردهم در جلسه علنی ۲۵ شهریور اعلام وصول شد.

متن نامه استفعای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه از نمایندگی پارلمان که روح‌الله متفکرآزاد عضو هیات رئیسه مجلس قرائت کرد، به شرح زیر است:

«پیرو نامه رئیس‌جمهور جناب آقای دکتر پزشکیان به مجلس شورای اسلامی در خصوص اینجانب حضور عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم شریف شهرستان‌های نقده و اشنویه که سه دوره افتخار وکالت آن عزیزان را بر عهده داشته‌ام، در قالب معاونت رئیس جمهور در امور توسعه مناطق محروم کشور، روستاها و امور عشایری، تقاضای استعفا از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی مطابق مواد ۹۰ و ۹۱ آیین‌نامه داخلی را دارم.

امید آن دارم که همکاران گرانقدرم در مجلس با پذیرش استعفای اینجانب فرصت خدمتگزاری به محرومان و جامعه روستایی و عشایری را برایم فراهم آورند.»

طبق آیین نامه مجلس استعفای نمایندگان باید به تصویب مجلس برسد.

حسین‌زاده: شأن مردم ایران بالاتر از این است که به آنان کمک‌های معیشتی دهیم

عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم که به سمت معاون رئیس جمهور در امور توسعه مناطق محروم کشور، روستاها و امور عشایری منصوب شده است، در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تقاضای استعفای خود از نمایندگی مجلس گفت: عده ای از استعفای من خوشحال و عده‌ای ناراحت شده‌اند. اما واقعیت امر این است که هویت سیاسی خود را از شهرستانی چند فرهنگی بدست آورده‌ام. دغدغه اصلی من همواره جلب حقوق شهروندی بوده است.

وی ادامه داد: برای تحقق برنامه‌های پنج ساله توسعه دچار انحراف معیار شده‌ایم. چون هیچ نهاد نظارتی برای تخصیص اعتبارها وجود نداشته است و همواره لابی‌های سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار بوده است. نظام بخشی و رصد و ارزیابی بر روند توسعه و تخصیص اعتبارات باعث شد تا این مسئولیت را بپذیرم.

حسین زاده تاکید کرد: توسعه پایدار منطقه متوازن را می‌خواهم با ابزارهای نظارتی در این جایگاه بوجود آورم. توسعه مناطق روستایی و محروم بدون داشتن مدیریتی یکپارچه بوده است. فرآیندهایمان در توسعه درست نبوده است و لازم بود تا معاونتی در این زمینه تشکیل می‌شد. نتوانستیم به نظام مسائل در روستاها و مناطق محروم برسیم. امروز فارغ از نگاه کالبدی صرف باید به توانمندسازی های سیاسی و اجتماعی برسیم.

وی با اشاره به اینکه شان مردم ایران بسیار بالاتر از این است که به آنان کمک‌های معیشتی دهیم، عنوان کرد: تمامی اقوام ایرانی طبق نظریه دولت- ملت مدرن باید ایران را از خود بدانند و نگذاریم هیچکس در این سرزمین احساس غریبی کند. من هم مانند آقای مالک شریعتی مخالف سهم خواهی های قومی و مذهبی هستم. ملاک انتخاب افراد باید شایستگی‌ها باشد.

وی ادامه داد: معتقدم به اندازه تک تک شماها ایرانی هستم و نسبت به این وطن حس تملک دارم.  اعتقاد دارم در ایران گاهی نیاز است سختی ها را به جان بخریم تا ریل گذاری مسیرهای جدید را انجام دهیم وگرنه سختی این معاونت جدید را به جان نمی‌خریدم. تعهد من به اصول اخلاقی و حرفه ای است و نه به جایگاه‌ها.

حسین زاده تاکید کرد: رویای خود را زدودن فقر و نابرابری می‌دانم. در مناطق محروم زنانی داریم که در شرایط اقتصادی بدی هستند و سرخورده شده اند. امیدوارم بتوانم بخشی از عدالت را در این موضوعات اجرا کنم. مسئولیت جدید من راهی برای ترک مردم حوزه انتخابیه خود نیست بلکه راهی برای رساندن صدای آنان است. اینجا هستیم تا به قلب چالش‌های کشور بزنیم. عدالت باید به تمامی عرصه های امور مردم کشور نفوذ کند. هر قوم و گروه اجتماعی باید سهم خود را از عدالت دریافت کند.

وی یادآور شد: باید به زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم و دور افتاده توجه بیشتری کنیم. اعتقاد دارم آینده ایران از دل روستاها و مناطق محروم تعیین خواهد شد. در این مسیر ضعیف ترین ایرانی‌ها نیز توانمند خواهند شد.

حسین زاده در پایان گفت: هرگز مردم را تنها نخواهم گذاشت و در مسئولیت جدید ضمن توسعه شهرستان های نقده و اشنویه، سایر نقاط محروم ایران را توسعه خواهیم داد. رئیس جمهور نشان داد شعار وفاق او ویترینی نیست. حق هر ایرانی است تا در مدیریت های سیاسی و اجتماعی مختلف قرار بگیرد.

نمایندگان عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی(IPU) انتخاب شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه، نمایندگان عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی(Inter-parliamentary Union) را به شرح زیر انتخاب کردند:

- علی اصغر باقرزاده
- الهام آزاد
- مجتبی یوسفی
- سیدمحمود نبویان
- عباس گلرو
- ابراهیم رضایی
- منوچهر متکی
- رحمت الله نوروزی
- مرتضی آقا تهرانی
- سمیه رفیعی
- سیدشمس الدین حسینی
- رحیم زارع
- فدا حسین مالکی
- امیرحسین ثابتی
- شارلی انویه تکیه

همچنین نمایندگان زیر به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند:
- رضا تقی‌پور
- مهرداد گودرزوند چگینی
- سارا فلاحی
- هادی قوامی
- بیژن نوباوه

تعداد اعضای شوراهای اسلامی روستاها تغییر می‌کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه، مواد یک تا چهار طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور را بررسی و به شرح زیر تصویب کردند:

طبق مصوبه مجلس، ماده (۴) به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می شود:

ماده ۴- تعداد اعضای اصلی و علی البدل شورای اسلامی روستا به شرح زیر است:
الف- روستاهای تا ۱۵۰۰ نفر جمعیت سه نفر اصلی و دو نفر علی البدل
ب- روستاهای بیش از ۱۵۰۰ نفر جمعیت و بخش پنج نفر اصلی و سه نفر علی البدل
تبصره- ملاک جمعیت هر روستا برای تعیین نصاب جمعیتی این ماده، آمار مراکز بهداشت روستایی با تایید وزارت کشور ثبت نام داوطلبان شوراها است.

ماده ۲-یک تبصره به عنوان تبصره «۲» به شرح زیر به ماده (۷) قانون الحاق و تبصره فعلی آن به عنوان تبصره«۱» اصلاح می شود:
تبصره ۲- «دعوت از عضو علی البدل و جانشین و جایگزینی او در مورد اعضای شورای روستا توسط بخشدار و در مورد اعضای شورای شهر توسط فرماندار صورت می‌گیرد.»

ماده ۳- در ماده (۱۳) قانون عبارت «مقامات مذکور موظفند در جلسات شورا شرکت کنند» جایگزین «مقامات مذکور در جلسات شورا شرکت خواهند نمود.» می‌شود.

ماده ۴- در تبصره «۳» ماده (۱۵) قانون کلمه «اصلی» بعد از کلمه «اعضای» اضافه می‌شود.

طبق ماده ۴ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، «تعداد اعضای شورای اسلامی روستاهای تا ۱۵۰۰ نفر جمعیت سه نفر و روستاها بیش از ۱۵۰۰ نفر جمعیت و بخش پنج نفر است.»

کد خبر: 1243889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =