«صدرا» در ارتفاعات علوم و تحقیقات

همبستگی بین صنعت و دانشگاه به تضمین کیفیت و ارتقای عملکرد آموزش و بازار منجر می‌شود. دانشگاه آزاد واحد علوم-تحقیقات برای دومین سال متوالی اقدام به برگزاری رویداد صدرا با حضور صاحبان صنایع، متخصصان و فعالان پیشرو کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رابطه صنعت و دانشگاه نیاز به سازوکارهایی نظام‌مند دارد که ارتباط میان عرصه علمی و آکادمیک با عرصه عملی و صنایع را تسهیل و تقویت می‌کند. دانشگاه‌ها باید استعدادهای جامعه را با رویکردی کاربردی، آموزش و پرورش داده و در اختیار صنایع قرار دهند. به دیگر سخن شیوه آموزش دانشگاهی باید متناسب با نیازهای بازار کار باشد.

دنیای امروز، دنیای آموزش و پژوهش و ارتباط آنها با صنعت و جامعه است. پیوند دانشگاه و صنعت، یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده به گونه‌ای که توسعه جوامع سخت به چگونگی پیوند میان این دو نهاد وابسته شده است.

رویداد صدرا در دانشگاه آزاد واحد علوم-تحقیقات برای دومین سال متوالی با حضور صاحبان صنایع و متخصصان، فعالان پیشرو در حال برگزاری است. اهداف و محورهای رویداد صدرا با تاکید بر ایجاد اشتغال همزمان با تحصیل، راهبردهای کلان دانشگاه آزاد اسلامی، اهداف مندرج در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد مبنی بر توسعه فناورانه با رویکرد کارآفرینی در زیست‌بوم‌های محلی و منطقه‌ای، معرفی شرکت‌های فعال در صنعت و شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های شغلی است. این رویداد ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ کار خود را آغاز کرده است.

ایسکانیوز با مسئولان چند شرکت حاضر در رویداد صدرا درباره تجربه حضور در این رویداد و نحوه پذیرش و جذب دانشجو گفت‌وگو کرد. شرکت‌کنندگان در این رویداد، این طرح را به عنوان نقطه اتصال دانشگاه و صنعت تعریف کردند که باعث تعامل هرچه بیشتر دانشجویان و متخصصان واحدهای صنعتی و کارافرینان می‌شود. همچنین معتقد بودند برگزاری این رویدادها میزان امیدواری دانشجویان به فرصت‌های شغلی در آینده را افزایش می‌دهد.

هدف‌گذاری رویداد صدرا درست، منطقی و استراتژیک است

امیرحسین شمشادی، مدیر برندینگ و توسعه و سرمایه‌گذاری لوتوس درباره حضور مجموعه خود در رویداد صدرا گفت: فرصت مشارکت و حمایت مادی و معنوی این گروه سرمایه‌گذاری در ایونت صدرا به این دلیل است که این رویداد برای تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار و صنایع در کشور است تا به صورت مستقیم و بدون واسطه، با نیروی انسانی با کیفیت، پر انگیزه و مسلط به دانش روز و آماده ورود به بازار کار آشنا شوند. مواردی که گفته شد ویژگی‌هایی است که دستیابی و تعامل با چنین نیروی انسانی، می‌تواند فرصت منحصر به فرد و تکرار نشدنی به تولیدکنندگان و ارائه کننده خدمات قرار بدهد تا بتوانند کیفیت نیروی انسانی خود را افزایش دهند. این گونه تعامل می‌تواند به افزایش اشتغال به ویژه در حوزه جوانان کمک کند. مطابق آمار، درصد بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان بیشتر از سایر بخش‌های جامعه است. بنابراین تشخیص درست دانشگاه آزاد در زمینه ایجاد بستر کاری برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، در قالب برگزاری رویداد صدرا به صورت مستقیم می‌تواند این امکان را به آنها بدهد که با طیف وسیعی از شرکت‌ها در تعامل باشند.

وی افزود: هدف‌گذاری رویداد صدرا درست، منطقی و استراتژیک بوده است. در سه سطح می‌توانی با دانشجویان وفارغ‌التحصیلان در تعامل داشته باشیم، ۱) افراد در شرکت‌های نظر گروه سرمایه‌گذاری لوتوس می‌توانند دوره بگذرانند که شامل واحدهای کارآموزی، کارورزی و کاربینی است. به لحاظ تنوع در پروژها و مقیاس وسیع آنها در کشور ، فرصت خوبی برای متقاضیان است. ۲) دوره‌های کارورزی، تجربه اندوزی و انتقال تجربه در این گروه برگزار می‌شود. دوره‌های کوتاه مدت دو هفته‌ای و یک ماهه در سه ماه تابستان و در فضای واقعی کار، مشغول به کار شوند. بعد از گذراندن این دوره‌ها مدرک داده می‌شود که سابقه کار خوبی برای آنها خواهد بود. ۳) نوع تعامل سوم استفاده از نیروی تمام‌وقت و پاره‌وقت در شرکت‌ها است. دانشجویان نخبه و با معدل بالا و رشته‌های مرتبط با گروه لتوس دارند دعوت به همکاری می‌شود. گروه لوتوس هدف‌گزاری کرده است که در این سه روز ۵۰۰ دانشجو را در این سه رده مختلف جذب خواهیم کرد.

گفتنی است، این موسسه سرمایه‌گذاری مشتمل بر ۳۰ شرکت و با بیش از دو دهه سابقه فعالیت است. محور اصلی فعالیت‌های این شرکت، حوزه ساخت‌وساز برج‌های مسکونی در تهران است. اما به تازگی ساخت‌وساز یک دهکده سلامت در دماوند و یک مجموعه نمونه شهری به نام (چهل ستون) در شهر قزوین نیز آغاز کرده‌ایم. علاوه بر این گروه فعالیت‌هایی در زمینه خدمات مهندسی، طراحی و معماری دارد. در حوزه گردشگری و هتلداری، در حوزه تولید محتوا، چاپ، انتشارات و نوشتن نرم‌افزار فعالیت داریم. دفاتری در کشورهای دبی، آمریکا و آلمان نیز به فعالیت‌های این مجموعه می‌پردازند. این گروه بیش از یک میلیون متر مربع در شهر تهران و عمدتا در منطقه یک شهرداری ساخت و ساز انجام داده است. البته به تازگی دو پروژه در منطقه پنج به نام (چهاردخت) و (شهرزاد) در دست اجراست.

ماموریت اینواپ ساختن آینده بهتر برای افراد است

نظاره مدیرعامل اینواپ گفت: رسالت شرکت اینواپ ایجاد اشتغال و آماده کردن افراد ازجمله دانشجویان است. طبق تجربیات در بازار کار، دانشگاه یکسری نیازهای اولیه جهت ورود صنعت را برآورده نمی‌کند. مهارت‌های لازم جهت کسب و کار، شبکه‌های ارتباطی و تجربه در افراد نیازهای اولیه را تشکیل می‌دهند. با تجربیات و آموزش‌های مکملی که در اختیار افراد قرار می‌دهیم، آنها را آماده ورود به بازار کار می‌کنیم. در اینوآپ، با تیم متنوع و تخصصی به افراد خدمت‌رسانی می‌شود. تیم ما شامل مربیان حرفه‌ای، منتورها و کوچ‌های مجرب است که در هر مرحله از مسیر حرفه‌ای‌تان همراه افراد خواهند بود. با ارائه آموزش‌های آفلاین، آنلاین و بوت‌کمپ‌های کاربردی و همچنین برنامه‌های کارآموزی، به افراد کمک می‌کنیم تا مهارت‌های لازم را کسب کنند و به دنیای کار قدم بگذارند. پشتیبانی مداوم از جمله ویژگی‌های بارز تیم ماست.

وی افزود: گروه‌های ارتباطی ما فرصتی را فراهم می‌آورد تا با دیگران در حوزه‌های مشابه ارتباط برقرار کنید و از تجربیات مشترک بهره‌برداری کنید. افراد باید سال‌های پایانی تحصیل خود را طی کنند چون باید بتواند وارد بازار کار شود. معمولا زیر ۳۵ سال جذب می‌کنند. سربازی در اکثر مواقع می‌تواند مشکلی ایجاد نکند چون می‌توانند امریه کنند و با دانشگاهیان قرارداد داریم. حدود هزار ظرفیت باز برای جذب افراد در حوزه‌های نوآوری بیس مانند برنامه‌نویسی، گرافیک، تولید محتوا و مدیریت پروژه است. رسالت مورد حیات در این مسیر، حمایت‌های مختلف در هموار کردن این مسیر می‌دهد. برای مثال، تا ۳۰۰ میلیون به افراد وام می‌دهد، بسته به لول و سازمانی که در آن درگیر می‌شوند و دهک افراد قیمت این وام متفاوت است. از وام می‌توانند دستگاه برای ادامه کار خریداری کنند، آموزش دیده و بورس شوند. همچنین رباتی ساختیم که به افراد مشاوره می‌دهد و از طریق چت پات پاسخگوی سوالات افراد خواهد بود. برای جذب دانشجویان از تست‌های روانشناسی، شخصیت و آمادگی شغلی داخل این بات است. در ساعات اولیه شروع این رویداد استقبال جالبی از دانشجوها صورت گرفت و بیشتر از ۵۰۰ دانشجو به اینواپ مراجعه کردند.

مهارت‌محوری در گروه تراکتورسازی

کریمی از فنی و مهندسی گروه تراکتورسازی گفت: گروه تراکتورسازی از ۱۳ زیر مجموعه تشکیل شده است و ۲۲ نوع تراکتور در این گروه تولید می‌شود. رویداد صدرا در دانشگاه آزاد تبریز نیز برگزار شد. در سال‌های گذشته ارتباط صنعت و دانشگاه بیشتر تبدیل به شعار شده است. خوشبختانه با رویکرد مدیرعامل تراکتورسازی توانسته‌ایم با دانشگاه‌ها ارتباط بگیریم. این رویداد علاوه بر این که باعث دلگرمی دانشجویان خواهد بود، نحوه ورود آنها به بازار کار را آموزش می‌دهد. افراد واجد شرایط حتما باید تخصصی در یک حوزه داشته باشند. به خاطر صنعتی بودن این حوزه عدم تخصص افراد مانع از ایجاد اشتغال آنها خواهد شد. مهارتی بودن افراد لازمه رشد آنها خواهد بود و فقط نمرات بالا چاره کار نیست و تخصص اهمیت بیشتری دارد. برای مثال، دانشجو در طول تحصیل شناخت کافی از ابزارشناسی پیدا خواهد کرد. اگر بتواند از این فرصت استفاده کند شرکت‌های نیمه دولتی و خصوصی به دنبال افراد متخصص هستند. رویداد صدرا این امکان را برای شرکت‌ها هم فراهم کرده که بتوانند نیروی کار متخصص، که امروزه به سختی پیدا می‌شود، جست و جو کنند. چندین پروژه با شرکت‌های مردم نهاد، مراکز دانش بنیان و مراکز علمی-دانشگاهی همکاری داریم.

آموزش، کارتیمی و امنیت شغلی رسالت ایاز است

علمی همتی عضو هیئت مدیره و مدیر کارخانجات شرکت جهان اروم ایاز گفت: شرکت ایاز از سال ۱۳۹۷ به‌عنوان یک شرکت جوان اما غنی و برخوردار در شهرک قرچک ورامین شروع به کار کرد. با ظرفیت تولید ۳۳ میلیون متر پارچه در سال جزو بزرگترین شرکت‌های نساجی ایران حساب می‌شود. نزدیک به ۱۴۰۰ نیروی مستقیم و ده هزار نفر نیروی غیر مستقیم ایجاد کرده‌ایم. تجربه گران‌بهای حضور و فعالیت مستمر بالغ بر ۲۳ سال در صنعت پارچه کشور، باهمت و تلاش بی‌وقفه جمعی از کارآفرینان مجرب و خلاق و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در زمینه تولید پارچه مبلی و پرده‌ای رقم خورد. با ارتباط خوبی که با دانشگاه‌های مطرح کشور گرفتیم، ازجمله، دانشگاه آزاد علوم-تحقیقات، تهران-جنوب، واحد الکترونیک، واحد پیشوا، قرچک، ورامین، دانشگاه انقلاب اسلامی و پلی-تکنیک امیرکبیر تفاهم‌نامه‌ امضا کردیم. در کنار این تفاهم‌نامه‌ها هم به نیروی متخصص داخلی دست پیدا کردیم و همچنین در لیست شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته و ثبت اختراع داشته‌ایم.

پتروشیمی مسجد سلیمان صنعتی پاک و بدون آلاینده است

نماینده هولدینگ صبا انرژی گفت: مجموعه صبا انرژی در چهار حوزه پتروشیمی، فولادی، نیروگاهی و پالایشی سرمایه‌گذاری می‌کند. یکی از حوزه‌ها پتروشیمی مسجد سلیمان است که سهام عمده مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری صنایع بازنشستگی است. جذب دانشجویان فعلا به صورت کارورزی اتفاق می‌افتد یا در پروژه‌هایی که بیشتر جنبه پژوهشی دارد. در حمایت از پایان‌نامه ها نیز می‌توانیم با دانشگاه‌ها تعامل داشته باشیم. ممکن است بعضی از شرکت‌ها فرآیند جذب داشته باشند. رویداد صدرا بستر مناسبی جهت آشنائی بیشتر دانشجویان با صنایع موجود در ایران ایجاد می‌کند. برای صنعتگران نیز نیروهایی علمی مناسبی را می‌تواند پیشنهاد دهد. هلدینگ صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان با تاکید بر یادگیری و بهبود مستمر در راستای پایبندی به سرمایه انسانی و محیط کسب و کار متعهد به تحقق اهداف خود می‌باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =