لغو ۱۱ کرسی استادی در اندونزی/ روسای دانشگاه‌ها استادان را تشویق به تقلب می‌کنند

۱۱ کرسی استادی در دانشگاه لامبونگ مانگکورات اندونزی (ULM) فقط چند روز پس از افتتاح لغو شدند. تقلب علمی به عنوان دلیل لغو این کرسی‌ها اعلام شده است. یکی از دلایل این موضوع، تشویق استادان به تقلب از سوی روسای دانشگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۱۱ کرسی استادی در دانشگاه لامبونگ مانگکورات اندونزی (ULM) فقط چند روز پس از افتتاح لغو شدند. تقلب علمی به عنوان دلیل لغو این کرسی‌ها اعلام شده است. کارشناسان معتقدند تقلب علمی پدیده‌ای رو به رشد است که به استانداردهای آموزش عالی اندونزی آسیب زده و اعتماد به این نهاد را از بین می‌برد.

وزارت آموزش عالی اندونزی گزارشی از طرف یک ناشناس مبنی بر این که ۱۱ استاد دانشگاه مقالات خود را در مجلات غیرقانونی چاپ کرده‌اند، دریافت کرد. سپس تیمی برای تحقیق در مورد این مجلات که معمولا در ازای دریافت پول مقاله چاپ می‌کنند، تشکیل داد.

پس از آنکه وزارتخانه متوجه شد استادان ۷۰ تا ۱۳۵ میلیون روپیه (۴۵۰۰ تا ۸۶۴۰ دلار آمریکا) برای انتشار مقالات خود پرداخت کرده‌اند. کرسی استادی این افراد لغو و رتبه اعتبارسنجی دانشگاه از A به C تنزل یافت. البته این افراد همچنان در دانشگاه تدریس می‌کنند.

۲۰ استاد دیگر هم از دانشگاه ULM به دلیل اتهامات مشابه تحت بازرسی قرار دارند و انتظار می‌رود تعداد بیشتری از آن‌ها برای تحقیق به وزارتخانه احضار شوند.

کارشناسان معتقدند که این موضوع «نوک کوه یخ» است و مشکلی سیستماتیک در دانشگاه‌های اندونزی را نشان می‌دهد. به این معنا که اگر همه استادان دانشگاه در اندونزی بررسی شوند، احتمالا نیمی از آن‌ها رد صلاحیت خواهند شد. برخی روسای دانشگاه‌ها استادان را تشویق می‌کنند که برای ارتقای اعتبار دانشگاه مسیر کسب مقام استادی را تسریع کنند.

احمد علیم بحری، رئیس دانشگاه ULM در واکنش به لغو ۱۱ کرسی استادی در این دانشگاه گفت: هدف ما تبدیل شدن به یکی از ۲۰ دانشگاه برتر اندونزی در سال آینده (۲۰۲۵) است. اتفاقی که برای ۱۱ استاد رخ داد، را از دستیابی به این هدف باز نمی‌دارد. امسال ۱۲۴ استاد جدید در دانشگاه داشتیم که لغو ۱۱ کرسی استادی را ناچیز می‌کند.

از جمله الزامات تعیین شده توسط وزارت آموزش عالی اندونزی برای درخواست کرسی استادی، نیاز به حداقل یک مقاله منتشر شده در مجلات علمی بین المللی فهرست شده در فهرست اسکوپوس و حداقل ۱۰ سال سابقه تدریس است. پایگاه داده اسکوپوس از نشریات بررسی شده به عنوان استاندارد جهانی برای مجلات دانشگاهی، کتاب ها و ادبیات مرتبط با کیفیت بالا در نظر گرفته می‌شود. با این حال، همانطور که تیم تحقیق کشف کرد، ۱۱ استاد ULM به انتشار مقالات خود در مجلاتی که این استاندارد را نداشتند متوسل شدند.

روش غیرقانونی دانشگاهیان با استفاده از مجلات سودجو برای کسب مقام استادی به شبکه‌ای مرتبط است که «فقط افراد خاصی از آن آگاه هستند». این شبکه مخفی شامل چندین مقام دولتی در داخل و خارج از وزارت آموزش و سردبیران مجلات است.

تحقیقات این وزارتخانه همچنین نشان داد که برخی از اعضای تیم ارزیابی وزارت آموزش و پرورش که مسئول توصیه و ارزیابی درخواست‌های استادی هستند، مرتکب تخلفات اخلاقی نیز شده‌اند، از جمله درخواست رشوه از متقاضیان برای تأیید پست استادی‌شان، حتی اگر در مجلات نمایه‌شده اسکوپوس منتشر نشده باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =