آخرین تحولات اوکراین| جزییات محرمانه طرح به‌اصطلاح پیروزی زلنسکی

جزییات محرمانه طرح به‌اصطلاح پیروزی زلنسکی، تلاش برای ایجاد جبهه دوم علیه روسیه در قفقاز، اعتراف زلنسکی به مهاجرت گسترده جوانان از کشور، مخالفت وزیر دفاع اوکراین با واگذاری سرزمین در ازای عضویت در ناتو و تبادل اسرای جدید، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه عصر روز جمعه طی کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست پلتفرم «۳+۳» (آذربایجان، ارمنستان، گرجستان - روسیه، ترکیه، ایران) درباره مسائل قفقاز جنوبی، اعلام کرد که در «طرح پیروزی» ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، تمایل به استفاده از اهداف غرب برای تحمیل شکست راهبردی بر روسیه و آمادگی «فروش منابع اوکراین» به حامیان غربی دیده می‌شود.

بیشتربخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| اجاره هلند به اوکراین در استفاده از جنگنده‌های F-16 برای حمله به روسیه

لاوروف گفت: «همان‌طور که می‌بینید، در این "طرح پیروزی"، جوهر خواسته زلنسکی نهفته است. او می‌خواهد پیروز شود و بر این اساس بازی کند که غرب همچنان به دنبال شکست راهبردی روسیه در میدان نبرد است. این تفاوت رویکردها است.»

وی تأکید کرد که روسیه هیچ‌گاه وضعیتی را نخواهد پذیرفت که در آن غرب همچنان از اوکراین برای ایجاد تهدیدات مستقیم علیه روسیه استفاده کند. لاوروف افزود که کشورهای غربی تلاش خواهند کرد ایده‌های خود را پیش ببرند و میان حمایت از زلنسکی و درک بی‌نتیجه بودن این سیاست در تردید خواهند بود، اما در نهایت به واقعیت‌های میدانی توجه خواهند کرد.

سرگئی لاوروف همچنین تاکید کرد اعلام کرد که اظهارات کی‌یف مبنی بر توانایی ساخت سلاح هسته‌ای در مدت کوتاه، «جنون‌آمیز» است. او گفت: «اینها افراد دیوانه‌ای هستند و قطعاً هیچ‌یک از این تلاش‌ها هرگز و تحت هیچ شرایطی به نتیجه نخواهد رسید.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که می‌توان مدت‌ها درباره اظهارات زلنسکی و تیم او تحلیل کرد، اما مقامات مسکو بر این عقیده هستند که تمامی این تلاش‌ها بی‌ثمر است.

روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز هشدار داد که اظهارات مربوط به امکان تولید سلاح هسته‌ای توسط اوکراین در زمان کوتاه، «یک تحریک خطرناک» است، زیرا هر اقدامی در این راستا با واکنش قاطع و متناسب مسکو روبه‌رو خواهد شد و روسیه تحت هیچ شرایطی اجازه چنین چیزی را نخواهد داد.

پیش‌تر، روزنامه "بیلد" به نقل از یک مقام ناشناس اوکراینی مدعی شده بود که اوکراین ظرف چند هفته قادر به ساخت سلاح هسته‌ای برای استفاده علیه روسیه است و این کشور دانش و مواد لازم برای این کار را در اختیار دارد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و شصت و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

لاوروف جزئیات محرمانه طرح زلنسکی درباره منابع را فاش کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که بر اساس افشاگری‌ها، یکی از ضمیمه‌های به‌اصطلاح «طرح پیروزی» ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، شامل بندی است که در آن مقامات اوکراینی آمادگی خود را برای واگذاری منابع طبیعی این کشور به مالکیت غرب اعلام کرده‌اند.

لاوروف گفت: «زلنسکی به‌طور سربسته به برخی جنبه‌های اقتصادی اشاره کرده است. طبق افشاگری‌ها، ضمیمه محرمانه این بخش از طرح پیروزی نشان می‌دهد که او حتی حاضر است تمامی منابع طبیعی اوکراین را به مدیریت و مالکیت حامیان غربی خود واگذار کند.»

وی همچنین افزود که طبق این افشاگری‌ها، ضمیمه دیگری از این طرح نشان می‌دهد که پس از پیروزی در درگیری، ارتش اوکراین آماده است از اروپا دفاع کرده و نیروهای خود را در این قاره مستقر کند.

تلاش غرب برای گشودن جبهه دومی علیه روسیه در قفقاز جنوبی

سرگئی لاوروف اعلام کرد که کشورهای غربی همچنان به تلاش‌های خود برای گشودن جبهه دومی علیه روسیه ادامه می‌دهند تا با بی‌ثبات‌سازی اوضاع در آبخازیا و اوستیای جنوبی به این هدف دست یابند.

وزیر خارجه روسیه در پایان نشست پلتفرم «۳+۳» (آذربایجان، ارمنستان، گرجستان - روسیه، ترکیه، ایران) درباره قفقاز جنوبی گفت: «یکی از مشکلات جدی منطقه، مربوط به گرجستان است. تلاش‌های شناخته‌شده غرب برای گشایش جبهه دوم علیه روسیه همچنان ادامه دارد. هدف آن‌ها روشن است: شعله‌ور کردن درگیری و بی‌ثبات‌سازی وضعیت در آبخازیا و اوستیای جنوبی و ایجاد تنش میان گرجستان و این دو کشور مستقل.»

لاوروف اشاره کرد که بیشتر این خطرات ناشی از تمایل کشورهای غربی برای تقویت نفوذ خود در منطقه است. او افزود: «هدف اصلی آن‌ها تضعیف توانایی روسیه برای همکاری برابر و سودمند با کشورهای قفقاز جنوبی است.»

اعتراف زلنسکی به مهاجرت گسترده جوانان از اوکراین

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، شب گذشته، جمعه، در یک برنامه تلویزیونی تأیید کرد که مهاجرت گسترده جوانان از این کشور واقعیت دارد. زلنسکی اعتراف کرد که این مهاجرت با مسئله بسیج نظامی مرتبط است، اما تأکید کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای کاهش سن خدمت اجباری ندارد.

او گفت: «به نظر من در شرایط فعلی کاهش سن خدمت خطرناک است. وزارت دفاع باید، به بیان ساده، قراردادها و شرایط ویژه‌ای را پیشنهاد دهد. در این صورت، هر فردی که بخواهد به ارتش قراردادی بپیوندد، بر اساس قوانین موجود می‌تواند در هر سنی خدمت کند.»

چند روز قبل والری زالوژنی، فرمانده سابق ارتش اوکراین، اعلام کرده بود که در آینده اوکراین آماده است تا در صورت ضرورت، زنان را نیز به خدمت فراخواند تا از بروز درگیری نظامی در اروپا جلوگیری شود.

همچنین نیکولای توچیستکی، وزیر فرهنگ و سیاست اطلاعات اوکراین، از مهاجرت گسترده هنرمندان و فعالان فرهنگی از کشور خبر داد و بیان کرد که آن‌ها در صورت داشتن مجوز رسمی از نهادهای مربوطه می‌توانند از کشور خارج شوند.

عمروف: با هرگونه واگذاری سرزمین‌های خود مخالفت خواهیم داد

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین تاکید کرد که واگذاری سرزمین‌هایی که روسیه تحت کنترل خود در آورده است، در قبال عضویت در ناتو، موضوعی غیرقابل‌قبول است.

او با هشدار نسبت به چنین پیشنهادی از سوی شرکای بین‌المللی، گفت: «اگر چنین اتفاقی بیفتد، قطعاً اقدامات بسیار بدی انجام خواهم داد.»

روز چهارشنبه گذشته، زلنسکی طرح صلح پیشنهادی خود را به پارلمان اعلای اوکراین ارائه داد. این طرح شامل پنج بند است که یکی از آن‌ها پیوستن فوری اوکراین به ائتلاف آتلانتیک شمالی - ناتو است.

تبادل اسرای جدید بین روسیه و اوکراین به‌صورت «۹۵ در ازای ۹۵»

وزارت دفاع روسیه شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که دو طرف روسی و اوکراینی دور دیگری از تبادل اسرا را بر اساس فرمول «۹۵ در برابر ۹۵» انجام دادند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در تاریخ ۱۸ اکتبر سال جاری و در نتیجه فرآیند مذاکرات، ۹۵ نظامی روسی از مناطق تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین به میهن بازگردانده شدند.»

طبق این اطلاعات، تمامی این نظامیان فعلا در خاک بلاروس هستند و در آنجا از امکانات پزشکی لازم برخوردار می‌شوند و همچنین امکان ارتباط با خانواده‌های خود را دارند.

وزارت دفاع افزود که در این فرآیند، همچون گذشته امارات متحده عربی نقش میانجی‌ را در مذاکرات مربوط به بازگرداندن اسرا ایفا کرده است.

آمادگی آمریکا برای اعطای ۲۰ میلیارد دلار وام به اوکراین از محل دارایی‌های روسیه

روزنامه "فایننشال تایمز" به نقل از مقامات آگاه گزارش داد که ایالات متحده آماده است تا ۲۰ میلیارد دلار وام به اوکراین ارائه دهد. این وام از محل سود دارایی‌های مسدود شده روسیه تأمین خواهد شد.

طبق این گزارش، مذاکرات درباره این وام با سرعت در حال انجام است، زیرا مقامات قصد دارند تأمین مالی کی‌یف را تا پیش از پایان سال نهایی کنند. آن‌ها نگران‌اند که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر آمریکا، این کمک‌ها قطع شود.

این روزنامه یادآور شد، کشورهای گروه هفت (G۷) ماه‌ها در مورد ساختار وامی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار که در ژوئن توافق شد، مذاکره کرده‌اند. با این حال، پس از اینکه اتحادیه اروپا نتوانست تضمین کند که دارایی‌های روسیه برای حداقل سه سال مسدود بمانند، انتظار می‌رفت که سهم واشنگتن کاهش یابد. با این وجود، آمریکا قصد دارد ۲۰ میلیارد دلار اولیه را به‌طور کامل تأمین کند. علاوه بر این، ۲۰ میلیارد دلار دیگر توسط کشورهای اتحادیه اروپا و ۱۰ میلیارد دلار باقی‌مانده توسط بریتانیا، کانادا و ژاپن ارائه خواهد شد.

موافقت صندوق بین‌المللی پول با اعطای وامی ۱.۱ میلیارد دلاری به اوکراین

صندوق بین‌المللی پول (IMF) با اعطای قسط جدید وام به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به اوکراین، پس از پنجمین بازبینی برنامه تأمین مالی این کشور، موافقت کرد.

در بیانیه رسمی این نهاد آمده است: «پنجمین بازبینی توافق‌نامه در چارچوب برنامه تأمین مالی گسترش‌یافته اوکراین، به مقامات این کشور امکان داد تا ۱.۱ میلیارد دلار برای حمایت از بودجه دریافت کنند. این مبلغ مجموع پرداخت‌های انجام شده تحت برنامه حمایت‌شده توسط IMF را به ۸.۷ میلیارد دلار می‌رساند.»

صندوق بین‌المللی پول همچنین یادآور شد که با وجود انتظارات نیمه نخست سال ۲۰۲۴، اقتصاد اوکراین پایدار بوده است، اما وضعیت اقتصادی این کشور در آینده همچنان نامشخص است.

برگزاری دو نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که در اواخر اکتبر نشست‌هایی در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد. موضوع این نشست‌ها ارسال تسلیحات از سوی کشورهای غربی به اوکراین و جنایات مقامات کی‌یف علیه شهروندان روس‌ خواهد بود.

پولیانسکی گفت که در تاریخ ۲۱ اکتبر، ساعت ۲۲:۰۰ به وقت مسکو، نشستی درباره اوکراین به درخواست کشورهای غربی برگزار خواهد شد. او افزود: «ما با دو اقدام به آن پاسخ خواهیم داد. در ۲۵ اکتبر نشست غیررسمی دیگری طبق «فرمول آریا» برگزار خواهیم کرد که به جنایات رژیم کی‌یف علیه غیرنظامیان در خاک روسیه، از جمله در منطقه کورسک، اختصاص دارد. در این نشست، شواهد عینی متعددی در این خصوص ارائه خواهد شد.»

پولیانسکی همچنین اعلام کرد که روسیه نشستی دیگر را برای ۳۱ اکتبر درخواست کرده است. این نشست به موضوع ارسال تسلیحات غربی به اوکراین و پیامدهای این اقدامات بر چشم‌انداز حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین خواهد پرداخت.

پروشنکو: مقامات اوکراینی در ساعات اولیه جنگ از کی‌یف فرار کردند

پیتر پروشنکو، رئیس‌جمهور پیشین اوکراین، در مصاحبه‌ای تلویزیونی فاش کرد که بسیاری از مقامات دولتی اوکراینی در ساعات اولیه آغاز «درگیری نظامی» از کی‌یف فرار کردند.

پروشنکو همچنین به انتقاد از «طرح پیروزی» ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پرداخت و آن را به دلیل درخواست‌های بیش‌ازحد از شرکای غربی ناکارآمد دانست.

پیش‌ از این، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز ابراز عقیده کرد که زلنسکی مسئولیت آغاز درگیری‌ نظامی در اوکراین را بر عهده دارد. ترامپ تأکید کرده بود که این درگیری‌ها نباید آغاز می‌شد، اما این دیدگاه او تأثیری بر حمایت آمریکا از کی‌یف نخواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =