اصلاح بروکراسی اداری لازمه خیزش جدید علمی/ وابستگی نهادهای علمی به سیاست‌های دولتی کاهش یابد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز گفت:در راستای خیزش جدید علمی باید سیستم‌های اداری و بروکراتیک برای تسریع در روندهای پژوهشی اصلاح شود. همچنین نهادهای علمی استقلال بیشتری یافته و وابستگی‌ آن‌ها به سیاست‌های دولتی کاهش پیدا کند. 

علی حفیظی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره خیزش علمی اظهار کرد: کشور ما در بازه انتهای دهه ۸۰ تا اواسط دهه ۹۰ خیزش علمی خوبی را تجربه کرد. این خیزش سبب شد که در رتبه‌های بین‌المللی حوزه علم و فناوری تا رتبه ۱۵ پیشرفت کنیم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، توانستیم به رشد علمی تا ۱۵ برابر دنیا برسیم.

وی افزود: این خیزش علمی سبب شد که بروندادهای پژوهشی مختلفی شکل بگیرد. البته مشکلی که وجود داشت این بود که در بسیاری از موارد هدفمند نبود، مگر در چند حوزه محدود مانند نانوفناوری یا حوزه‌های دفاعی که هم‌اکنون شاهد برونداد آن‌ها در نوآوری و تولیدات تکنولوژیک هستیم. به طوری که ایران امروز جایگاه خوبی در حوزه صادرات نانوفناوری دارد.

حفیظی خاطرنشان کرد: این موضوعات سبب شد که رشد علمی داشته باشیم؛ اما منجر به تولید محصول نشود. برای تکرار خیزش علمی لازم است که نخست اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. دوم این که به صورت جهت‌دار و هدفمند و به صورت برنامه‌محور از حوزه‌های علمی حمایت کنیم. تقویت زیرساخت‌ها و انگیزه‌بخشی به استادان و دانشجویان را در دستور کار قرار دهیم. حمایت مالی و تجهیزاتی هم یکی دیگر از اقداماتی است که باید در این راستا انجام شود. با رعایت این موارد می‌توانیم در آینده دوباره خیزش علمی را تکرار کنیم و از کشورهای دیگر عقب نمانیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: زمانی ایران رتبه علمی اول در منطقه را داشت. هم‌اکنون ترکیه به رتبه اول رسیده است و عربستان هم در حال نزدیک شدن به ایران است. به همین دلیل، ممکن است ایران وضعیت خوبی را در سال‌های آینده تجربه نکند.

وی درباره الزامات خیزش علمی جدید تصریح کرد: نخست سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، دوم حمایت از نوآوری و فناوری، سوم ایجاد شبکه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و چهارم ارتقای فرهنگ علمی و عمومی‌سازی علم از جمله الزامات این خیزش جدید هستند. در این راستا لازم است سیستم‌های اداری و بروکراتیک برای تسریع در روندهای پژوهشی اصلاح شود. همچنین نهادهای علمی استقلال بیشتری یافته و وابستگی‌ آن‌ها به سیاست‌های دولتی افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =