تحقق خیزش علمی جدید با تمرکز بر رشته‌های راهبردی

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: خیزش علمی جدید مورد تاکید رهبری در حوزه آموزشی با تمرکز بر رشته‌های راهبردی محقق خواهد شد.

روح الله رازینی معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره خیزش علمی جدید کشور در حوزه آموزشی اظهار کرد: تاکید رهبری انقلاب بر خیزش علمی نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات در حوزه‌های مختلف است. یکی از اولویت‌های اصلی معاونت آموزشی که می‌تواند کمک موثری در زمینه خیزش علمی باشد، توجه به رشته‌های راهبردی است.

وی افزود: رشته‌های راهبردی یا رشته‌های مرز دانشی که در عرصه علمی دنیا مطرح هستند، می‌توانند برای کشور ما از جنبه راهبردی قابل توجه باشند. رشته‌های راهبردی شامل رشته‌های فنی، هنر و علوم انسانی می‌شود. باید تمرکز ویژه‌ای بر این رشته‌ها داشته باشیم.

رازینی خاطرنشان کرد: اگر به جای توسعه ناهمگون، منابع را متمرکز بر رشته‌های کلیدی و راهبردی کنیم، امکان جهش در این رشته‌ها فراهم می‌شود. به عبارت دیگر، لازم است گسترش کمی ایجاد شده در سال‌های اخیر را کاهش دهیم. منابع دولتی فقط برای رشته‌های مورد نیاز کشور صرف شود. اگر تقاضایی برای رشته‌ها وجود دارد، از طریق موسسات غیردولتی تامین شود.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: منظور از رشته‌های راهبردی، رشته‌هایی است که با تغییر و تحولات جدید برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارند. این رشته‌ها ممکن است در دنیا به عنوان رشته‌های مرزدانشی شناخته شوند مانند رشته هوش مصنوعی. اسامی برخی از این رشته‌ها در برنامه هفتم توسعه ذکر شده است. برخی رشته‌ها هم هستند که در تلاشیم به تصویب شورای عالی عتف برسانیم.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: مانند اتفاقی که در حوزه نانو و هسته‌ای در کشور رخ داد. جهش علمی در این حوزه‌ها به دلیل مشارکت همه دستگاه‌ها انجام شد. اگر دوباره به دنبال خیزش علمی هستیم باید ابتدا نقاط تمرکزمان را مشخص کنیم و سپس منابع را بر آن‌ها متمرکز کنیم. در حال حاضر این حوزه‌ها شناسایی شده است و تلاش می‌کنیم در حوزه وزارت علوم، منابع را به سمت این حوزه‌ها سوق دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1247048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =