به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کاهش آزادی آکادمیک در اروپا به بحران آموزش عالی سالهای اخیر تبدیل شده است. به همین دلیل، پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۲ مجمع آزادی آکادمیک EP را راهاندازی کرد. نتایج مطالعات این مجمع نشان میدهد که آزادی آکادمیک در در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال کاهش است.
آزادی آکادمیک در اکثر جوامع جهان، به عنوان یک ارزش و اصل اساسی در آموزش عالی مورد تایید و حمایت قانون قرار دارد و همچنین به عنوان شرط لازم برای دستیابی به آموزش و پژوهش آکادمیک با کیفیت بالا تلقی میشود.
دانشگاهیان باید از آزادی آکادمیک خود برای کسب، تولید، بکارگیری و انتشار دانش استفاده کنند. فشار فزاینده بر آزادی آکادمیک در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا باعث شده است که کمیسیون اروپا، گروه پیگیری بولونیا و شورای اروپا مطالعاتی را در مورد این موضوع آغاز کنند.
در ادامه به چالشهای حمایت از آزادی آکادمیک در اروپا میپردازیم. نخستین چالش این است که هیچ تعریف مورد توافقی برای آزادی آکادمیک وجود ندارد. آزادی تحصیلی قبلا فقط به عنوان آزادی اعطا شده به افراد در حرفه دانشگاهی تعریف میشد. به تدریج آزادی تحصیلی برای دانشجویان و کارکنان دانشگاه هم بکارگرفته شد.
لازم است محدوده آزادی آکادمیک هم به درستی تعریف شود. قبلا آزادی آکادمیک فقط به دانشگاههای تحقیقاتی کلاسیک محدود میشود؛ اما اخیرا این باور مطرح شده است که آزادی آکادمیک شامل انواع موسسات آموزش عالی، موسسات تحقیقاتی و واحدهای تحقیق و توسعه بخش خصوصی هم میشود.
نقض سیستماتیک آزادی آکادمیک در مجارستان
نقض سیستماتیک و ساختاری ابعاد اساسی و شرایط آزادی آکادمیک در اتحادیه اروپا فقط در کشور مجارستان اتفاق میافتد. سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا با فرسایش تدریجی آزادی آکادمیک مواجه هستند.
بر اساس مطالعات پارلمان اروپا که در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ انجام شده است، شش منبع اصلی تهدید و نقض آزادی دانشگاهی در اتحادیه اروپا عبارتند از: مداخله بازیگران سیاسی، اقدامات رهبری و مدیریت دانشگاه؛ درگیریها و تنشهای درونی میان کارکنان و دانشجویان؛ حملات جامعه مدنی؛ تشدید روابط با بازیگران بخش خصوصی؛ و سیاستهای امنیت ملی یا اروپایی یا دخالت خارجی.
در ادامه مطالعات پارلمان اروپا چندین گزینه سیاستی را برای جلوگیری از فرسایش بیشتر آزادی آکادمیک در اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است. اقدامات پیشنهادی با هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت آزادی دانشگاهی و بهبود حمایت از آن است. این موارد شامل تقویت چارچوب حقوقی موجود اروپا برای ترویج و حمایت از آزادی آکادمیک است. ایجاد یک پلتفرم اروپایی برای آزادی آکادمیک؛ ادغام آزادی آکادمیک به طور مؤثرتر و مداوم در برنامههای آموزش عالی، تحقیق، توسعه و نوآوری اتحادیه اروپا؛ و ایجاد یک اتاق پایاپای اروپایی برای متاآنالیز مطالعات و دادههای مربوطه موجود.
ورودی جامعه دانشگاهی برای توسعه موفقیتآمیز و اجرای موفق این سیاستها، هم در سطح اروپایی و هم در سطح ملی، بسیار مهم است.
انتهای پیام/
نظر شما