به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با پایداری جو و کاهش دمای هوا، غلظت آلایندهها هم افزایش پیدا کرده تا جایی که مدارس را در چند شهر به تعطیلی کشاند و مسابقات ورزشی هم لغو شد اما آلودگی هوا سالانه چقدربه بخشهای مختلف کشور ما خسارت میزند؟
بنا به گفته سمیه رفیعی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس خسارات ناشی از آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۹۷ همت بوده است که این میزان زنگ خطری برای مسئولان مربوطه به خصوص سازمانهای متولی حفاظت از محیط زیست و سلامت در کشور است.
کاهش روزهای آموزشی و افت کیفیت در آموزش و پرورش
تعطیل شدن مکرر مدارس و نبود زیرساخت کافی برای آموزش غیرحضوری یکی از این خسارتها است و باعث میشود، معلمان نتوانند براساس تقویم آموزشی پیش بروند و مجبور به کار فشرده باشند. فشرده کردن تقویم آموزشی هم یعنی افزایش سرعت در تدریس و کاهش کیفیت که یکی از اثرات ثانویه آلودگی هوا بر آموزش و پرورش ما است. در واقع از ۱۸۵ روز اسمی که دانشآموزان در سال تحصیلی باید سرکلاس بروند عملا روزهای کمتری به مدرسه میروند و تعطیلیهای پیشبینی نشده در خصوص آلودگی هوا نیز این تعطیلیها را افزایش میدهد و عملا تعداد روزهای آموزشی به ۱۴۰روز کاهش پیدا میکند که این موضوع موجب میشود تا معلمان یا برخی از سر فصلها را حذف و یا خیلی سریع تدریس کنند که عملا از عمق یادگیری کم میشود.
بیش از ۲ و نیم میلیارد دلار خسارت وزارت بهداشت تنها در تهران
بخش زیادی از این خسارتها هم در بخش بهداشت و درمان است. مهدی اسماعیلی بیدهندی، عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره میزان خسارت وارده به حوزه بهداشت و درمان به ایسکانیوز گفت: براساس مطالعات ملی و بینالمللی و گزارشات بانک جهانی آلودگی هوا بیش از ۲ و نیم میلیارد دلار خسارت را در سال به سیستم سلامت عمومی و بهداشت وارد میکند.
اسماعیلی بیدهندی میگوید: خسارتهای ناشی از آلودگی هوا را باید در ۲ سناریوی خسارتهای مستقیم و غیرمستقیم بررسی کرد یعنی علاوه باید بر خسارتهایی که متوجه خود اشخاص است، خسارت اقتصادی ناشی از بیماری و مرگ افراد که بر اطرافیان و جامعه تحمیل میشود، را هم بررسی کرد. خسارتهای ناشی از آلودگی هوا زیاد و در برخی موارد جبران ناپذیر هستند.
وی افزود: مرگ یک استاد، نخبه، هنرمند برجسته، ورزشکار و سیاستمدار عالی رتبه تبعاتی دارد که صرفا متوجه خانواده وی نیست و تبعات ملی دارد به همین دلیل برآورد دقیق خسارتهای اقتصادی ناشی از آلودگی هوا غیرممکن است چراکه بسیاری از آنها در این مقیاس قابل ارزشگذاری نیستند.
۳۰ میلیارد دلار خسارت سالانه وزارت بهداشت در کشور
۲ و نیم میلیار دلار تنها مختص تهران است و در مجموع بر اساس آمار وزارت بهداشت خسارت آلودگی هوا سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار(در ۲۵ استان کشور) برآورد میشود.
مرکز پژوهشهای مجلس هم سال ۱۴۰۱ در گزارشی اعلام کرد که به طور متوسط یک خانواده ۴ نفره در شهر تهران سالیانه حدود ۱۲۰۰ دلار معادل ۳۵ میلیون تومان به دلیل معضل آلودگی هوا خسارت پرداخت میکنند البته که با قیمت دلار و تورم امروز این رقم در سال جاری چندین برابر است.
مرگ بیش از ۴۵ هزار نفر
محمدصادق حسنوند رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای تهران هم درخصوص تعداد مرگ و میر در ایران براثر آلودگی هوا به ایسکانیوز گفت: ما از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۴۰۱ دادهها را بررسی کردهایم و این اطلاعات نشان میدهد که سالانه یه استثنای شرایط کرونا ۴۰۰ هزار مرگ داریم که از این بین ۴۰ تا ۴۵ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا است که معادل ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل مرگ و میر در کشور است.
۴۰ درصد مردهزایی
وی افزود: یکی از مواردی که بررسی کردیم نقش آلودگی هوا در مردهزایی بود. مورد دیگر ارتباط آلودگی هوا زوال عقل، ناباروری و دیابت نوع ۲ است. به ازای هر هزار تولد در کشور ۹ یا هفت مورد مردهزایی اتفاق میافتد که ۴۰ درصد مردهزایی در کشور و جهان ناشی از آلودگی هوا است.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای تهران توضیح داد: آلاینده دی اکسید گوگرد هم به تنهایی بر دستگاه تنفس فوقانی تاثیر میگذارد و باعث ابتلا به آسم و تشدید حملات آسمی میشود. این گاز مستقیما بر کودکان و زنان باردار هم تاثیر میگذارد. واکنش دیاکسید گوگر و دیاکسید نیتروژن هم ذراتی تولید میکند که میتوانند وارد دستگاه تنفسی و جریان خون شوند.
به گزارش ایسکانیوز، چند هزار نفری که سالانه مستقیما براثر آلودگی هوا جان میدهند و خسارتهای بزرگ مالی که به اندازه بودجه یک وزارت خانه است، نشان میدهد که آلودگی هوا بحرانی ملی است و نمیتوان به سادگی از کنار خسارتهای هنگفت آن گذشت.
سال گذشته بنا به گفته مهدی قلیزاده رئیس مسافری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان تهران مصوبهای مبنی بر آزادسازی واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس با لحاظ برخی از تخفیفها در عوارض گمرکی و ورود به کشور ابلاغ کرد اما تنها ۳۰ دستگاه اتوبوس در سالجاری ترخیص شد. این درحالی است که تنها تهران حداقل چهار هزار کمبود اتوبوس دارد.
حالا در برنامه هفتم توسعه، مبلغ ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساختهای کاهش آلودگی هوا و اجرای طرحهای مرتبط اختصاص داده شده است اما باید شفاف اعلام شود که در چه حوزهای و چگونه هزینه میشود.
طبیعتا حل مشکل آلودگی هوا و اجرای برنامهای بلندمدت به معنای جلوگیری از خسارتهای کلان و به نفع اقتصاد کشور است.
انتهای پیام /
نظر شما