رتبه نامناسب ایران در آزمون تیمز زنگ خطری برای نظام آموزشی

دانش‌آموزان ایرانی در درس علوم و ریاضی در آزمون تیمز عملکرد ضعیفی داشته‌اند و کارشناسان کاهش کیفیت آموزشی را عامل این افت می‌دانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آزمون تیمز، سنجشی بین‌المللی برای ارزیابی عملکرد آموزشی کشورها در دروس ریاضی و علوم متمرکز بر سه زمینه‌ دانستن، استدلال و به کاربردن است که هر چهار سال برگزار می‌شود. این آزمون به عنوان یکی از معتبرترین مطالعات در حوزه‌ ارزیابی کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان است.
آزمون تیمز سال ۲۰۲۳با مشارکت بیش از ۶۰ کشور جهان برگزار شد. ۲۲۴ مدرسه درپایه چهارم،۲۲۴ مدرسه درپایه هشتم و به طور کلی ۱۲ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز در آزمون تیمز سال ۲۰۲۳ شرکت کرده‌اند.

از مهم‌ترین نتایج آزمون تیمز رتبه ایران در جهان و درمیان کشورهای منطقه است. دانش‌آموزان ایرانی در درس ریاضی پایه چهارم نمره۴۲۰و پایه هشتم نمره۴۲۳ را کسب کردند که در هر دوپایه نسبت به دوره‌های گذشته شاهد افت نمرات هستیم.

به طور کلی رتبه ایران در آزمون تیمز درپایه چهارم ۵۸ و درپایه هشتم ۴۴ است. دانش‌آموزان ایرانی در درس علوم و ریاضی عملکرد ضعیفی داشته‌اند. عملکرد پایه چهارمی‌ها در درس علوم ضعیف و در درس ریاضی نامطلوب ارزیابی شده است. در درس علوم درپایه چهارم نمره‌ دانش‌آموزان ایرانی۴۳۲ است، درپایه هشتم نیز دانش‌آموزان نمره۴۱۹ را کسب کرده‌اند.

جایگاه ایران در میان کشورهای منطقه

ایران در پایه چهارم در مقایسه با ۱۵کشور منطقه که در این آزمون شرکت کردند، در درس ریاضی رتبه دوازدهم و درس علوم جایگاه نهم را کسب کرده‌ است. ترکیه، امارات و قطر در میان کشور های منطقه از سال‌های ۲۰۰۷تا ۲۰۲۳بیشترین میزان پیشرفت را درپایه چهارم داشته‌اند. در پایه هشتم از بین ۱۶ کشور منطقه ایران در درس ریاضی جایگاه نهم و در درس علوم جایگاه دهم را به دست‌آورده است.

علت کاهش رتبه دانش‌آموزان ایرانی در مقایسه با کشورهای منطقه

سحر بیات معلم و کارشناس حوزه تعلیم و تربیت درباره علل افت تحصیلی و وضعیت نامطلوب دانش‌آموزان ایرانی در آزمون تیمز به ایسکانیوز گفت: یکی از مهم ترین دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان کاهش کیفیت آموزشی است، نمی‌توانیم از دانش‌آموزانی که در کلاس‌های ۴۰ نفره درس می‌خوانند و هنوز تجهیزات آموزشی مناسب ندارند، انتظار داشت در یک آزمون بین‌المللی با دانش‌آموزان کشورهای پیشرفته دنیا رقابت کنند.

کارشناس حوزه تعلیم و تربیت توضیح داد: فرایند آموزشی و نحوه مدیریت مدارس در ایران، خشک، قانون‌محور و کتاب‌محور است؛ در حالی که سازوکار مدیریت و تدریس در مدارس در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر مبتنی بر توانایی، خلاقیت و نظر معلم است.

به گزارش ایسکانیوز آزمون تیمز سال ۲۰۲۳ زنگ خطر جدی برای نظام آموزشی ایران است؛ آموزش‌وپرورش می‌تواند با بازنگری در مدیریت و سازوکار مدارس از کاهش کیفیت آموزشی کشور جلوگیری کند.
خبرنگار: مهدیه امجدیان

انتهای پیام /

کد خبر: 1256397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =