رسول عبداله میرازیی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اهمیت فناوری در بهبود کیفیت آموزش اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در آموزش عالی و دانشگاهها باید به آن پرداخته شود، کیفیت آموزش است. در این زمینه، به پیامدی توجه میکنیم که میتواند پاسخگوی انتظارات و اهداف آموزشی باشد. طبیعی است که کیفیت آموزش با ویژگیها و شاخصهای خاصی ارزیابی میشود. کیفیت در آموزش دانشجویان تحت یک فرآیند قرار دارد که باید پیامدهای آن از چند جنبه مورد توجه قرار گیرد؛ از جمله اینکه آیا نیازهای دانشجویان را برآورده میکند، آیا اهداف یادگیری محقق میشود و آیا پیامدی که از این فرآیند یادگیری به دست میآید، پاسخگوی نیازهای جامعه است یا خیر.
وی افزود: وقتی به موضوع کیفیت در آموزش میپردازیم، لازم است آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم. ابتدا باید با نگاهی عمومی به آن توجه کنیم و سپس با تمرکز بر بخشهای مختلف تخصصی، به تحلیل دقیقتری بپردازیم. از منظر تخصصیتر، کیفیت را میتوان به گونهای تعریف کرد که این فرآیند دارای ورودیهایی باشد که در نهایت منجر به خروجیهایی مشخص میشود. بنابراین، ابتدا باید به ورودیهای این فرآیند متمرکز شویم و بررسی کنیم که چه عناصری وجود دارند که باید اقدامات مؤثری برای دستیابی به اهداف و پاسخگویی به نیازها انجام دهیم. در نهایت، اثربخشی این اقدامات باید به تحقق اهداف آموزشی و نیازهای جامعه منجر شود. این ورودی شامل موارد مختلفی است که از جمله مهمترینها، دانشجویان میباشند.
عبداله میرزایی تصریح کرد: دانشجویان زمانی که وارد جریان یادگیری در دانشگاه میشوند، در یک فرایندی هستند که عمدتاً در آموزش و پرورش شکل گرفته است. بنابراین، با دانشجویانی روبرو هستیم که فرآیند تفکر، نگرشها، انگیزه و یادگیری آنها از یک دوره دوازدهساله در حوزه آموزش و پرورش تأثیر گرفته است، که مهمترین بخش آن برای رسیدن به فرآیندهای تفکر در مراحل ابتدایی شکل گرفته است. این کیفیت در آموزش عالی نیز همسو با یادگیری در آموزش و پرورش است و نمیتوانیم بگوییم که این دو از یکدیگر جدا هستند. همچنین، در این میان آموزش غیررسمی و ضمنی نیز میتواند تأثیرگذار باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: نکته بعدی این است که جریان یادگیری توسط چه کسانی هدایت و راهبری میشود. در دانشگاهها، این مسئولیت بر عهده اساتید است که به عنوان نیروی انسانی، هدایت این فرآیند را بر عهده میگیرند. پس از آن، نیاز به برنامهریزی درسی و محتوای آموزشی داریم که به طور طبیعی مستلزم وجود تجهیزات و زیرساختهای مناسب است. همچنین، منابع مالی که به این موارد اختصاص داده میشود، نقش مهمی در دستیابی به اهداف آموزشی ایفا میکند. بنابراین، با یک محیط آموزشی روبرو هستیم که در ابتدای فرآیند تأثیرگذار است و برای رسیدن به آن فرآیند مطلوبی که مدنظر داریم، ضروری است. دانشجویان در این فرآیند با اساتید خود در محیط یادگیری تعامل دارند. برای پیشبرد این فرآیند، طبیعی است که باید به رویکردها و روشهای تدریس به کار گرفته شده توجه کنیم. بنابراین، روشهای تدریس ما تأثیرگذار است و میتواند به دستیابی به پیامدهای نظام یادگیری و آموزش عالی کمک کند.
وی افزود: برای اطمینان از تحقق این اهداف در جریان فرآیند یادگیری، لازم است از روشهای مختلف ارزشیابی استفاده کنیم تا به برآورده شدن نیازها اطمینان پیدا کنیم. در این راستا، با سوالی روبرو میشویم؛ با توجه به پیشرفتهایی که در قرن حاضر در زمینه فناوری رخ داده و نقش دانشگاه در پاسخ به نیازهای جامعه، به ویژه در سطح دانشجویان در تحصیلات تکمیلی، چگونه میتوانیم از این فناوریها بهرهبرداری کنیم؟
عبداله میرزایی تاکید کرد: گسترش مرزهای دانش و ارائه فناوریهای جدید میتواند به ما کمک کند تا از این فناوریها در جریان یادگیری استفاده کنیم و به اثر بخشی بیشتری دست یابیم. این اثر بخشی بیشتر ناشی از اقداماتی است که قرار است انجام شود تا به اهداف و انتظارات مورد نظر برسیم. دیگر نکته مهم این است که این فرآیند در یک بافت خاص شکل میگیرد. لذا، در برخی دانشگاههایی که در نزدیکی صنعت قرار دارند، این بافت میتواند مفهومی مهم باشد. این مفهوم قابل گسترش است و میتوان از زوایای مختلف به آن پرداخت و آن را به عنوان بستری برای جریان یادگیری که در آن شکل میگیرد، معرفی کرد.
وی در پایان ادامه داد: فناوری باید بر اساس نیازها و برای دستیابی به اثربخشی، معنا پیدا کند. به عنوان مثال، باید تصمیم گرفت کدام فناوری، در کجا و به چه صورت باید استفاده شود. زمانی که روش آموزش ما در کلاسهای درس بر اساس عاملیت دانشجو در جریان یادگیری قرار دارد، انتقال توجه از محور استاد به سمت عاملیت دانشجو حرکت میکند. در این صورت، نگاه و تعبیر ما در استفاده از فناوری به منظور دستیابی به اهداف، تفاوت و معنای متفاوتی خواهد داشت.
انتهای پیام/
نظر شما