کری: ماجراجویی در اوکراین رشد اقتصاد روسیه را کند کرده است

وزیر خارجه آمریکا گفت روسیه با وجود سرمایه گذاری گسترده در بخش فناوری های جدید شاهد کند شدن رشد اقتصادی خود است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، جان کری وزیر خارجه آمریکا که به مغولستان سفر کرده است در سخنرانی خود در جمع فعالان سیاسی و اقتصادی از روسیه انتقاد کرد و گفت: روسیه به رغم سرمایه گذاری گسترده در بخش انرژی و فناوری های جدید شاهد کند شدن رشد اقتصادی خود است.
جان کری که به اولانباتور پایتخت مغولستان سفر کرده است در سخنرانی خود در جمع فعالان اقتصادی و سیاسی جوان مغولستان که در هتل شانگری برگزار شد گفت: روسیه سرمایه گذاری های زیادی در بخش انرژی و فناوری های جدید صورت می دهد. با این حال رشد اقتصادی این کشور کند شده است و علت آن ماجراجویی های آنها در اوکراین و نیز تحریم ها است. کری افزود: آنها شاید بتوانند قدرت نمایی کنند و عده ای را بمباران کنند و هواپیما به پرواز درآورند یا موشک از حاشیه دریای خزر پرتاب کنند با این حال این ها نمی تواند اشتغالزایی ایجاد کند. این اقدامات در دراز مدت ایجاد قدرت نمی کند. اینها آنچه را برای رقابت در بازار های نوین جهانی لازم است برآورده نمی کند.
کری همچنین در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه مغولستان بر گسترش روابط آمریکا با این کشور تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا؛ جان کری گفت من مدتهاست که به دنبال سفر به مغولستان بودم و در آخرین دیداری که با وزیر خارجه این کشور داشتم، صحبت هایی نیز با همدیگر کردیم و به وی قول دادم که به اینجا بیایم و به نظر من در آستانه سفر دو روزه ام به چین برای مذاکرات، فرصت خوبی به شمار می آید. بسیار خوب است که می توانم با دوستم، وزیر خارجه مغولستان صحبت کنم و نهار کاری با رئیس جمهور البگدورج داشته باشم.
وی افزود: این تصور در برخی ها وجود دارد که آمریکا و مغولستان از همدیگر فاصله دارند ولی ما روابط خود را بر اساس فاصله جغرافیایی تعریف نمی کنیم. کمی بیش از ربع قرن پیش، مغولستان راه مردمسالاری را برگزید و از آن زمان به بعد، آمریکا به دنبال کمک کردن به این کشور بود. ما همچنین با برخی طرح ها برای افزایش رشد اقتصادی و کاهش فقر از جمله بسته دویست و هشتاد و پنج میلیون دلاری از این کشور حمایت کرده ایم. همچنین اقدامات عمده ای برای جاده سازی، بخش بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و دیگر موارد صورت می گیرد. ما از طرح های ابتکاری برای افزایش سطح آموزش و پرورش و افزایش دسترسی به انرژی، مقابله با آلودگی، تقویت نقش زنان، توقف قاچاق انسان و گسترش حقوق انسانی حمایت می کنیم. همچنین فعالیت های عمده ای نیز در برنامه های مبادلات فرهنگی و دانشگاهی داشته ایم.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود از این رو، ما بسیار متعهد به تقویت روابط اقتصادی دو جانبه هستیم و همین هفته نیز وزارت بازرگانی آمریکا با هیئتی از شرکت های کشاورزی آمریکا به بررسی فرصت های سرمایه گذاری در مغولستان در این زمینه می پردازند. همچنین خبردار شده ایم که دولت مغولستان به زودی تفاهمنامه دو جانبه شفاف سازی را به اجرا می گذارد و باید بگویم اجرای این توافقنامه برای جذب سرمایه گذاری های خارجی بسیار اهمیت دارد. دلیل دیگری که ما به دوستی با مغولستان اهمیت می دهیم این است که این کشور به عنوان یک شهروند جهانی، نقشی بسیار مسئولانه به عهده دارد. هر چند که مردمسالاری جوانی به شمار می آید، ولی تجربه های خود را با دیگر کشورها از جمله قزاقستان و میانمار در میان می گذارد و گذاری تاریخی را تجربه می کند.
کری ضمن تقدیر از نقش مغولستان در تامین نیروهای صلح بان سازمان ملل در مناطقی مانند سودان جنوبی و سودان و دیگر مناطق گفت شاید بتوان گفت روشن ترین نشانه نزدیکی روابط دو کشور، تعهد مشترک در روابط قوی تر بین مردمانمان است. برای تسهیل مسافرت، کشور تلاش می کند تا سفر تجار و گردشگران مغول را ساده تر کند. مغولستان به عنوان مردمسالاری جوان، پیشرفت چشمگیری در تقویت نهادهای خود برداشته است و تلاش می شود امکان مسافرت بدون ویزای شهروندان مغول را به آمریکا فراهم آوریم.
کری در بخشی دیگری از اظهارات خود گفت به نظر ما، اقدام چین در تعیین منطقه شناسایی دفاع هوایی در جنوب دریای چین، اقدامی تحریک کننده است و باعث تنش می شود. همچنین این اقدام تعهد چین را برای مدیریت دیپلماتیک مناقشات ارضی در جنوب دریای چین زیر سوال می برد. ما از چین می خواهیم دست به اقدامات یکجانبه که باعث تحریک می شود، نزند. ما بارها به چین گفته ایم که جانب طرف خاصی را در این ادعاها نمی گیریم ولی هیچکدام از طرفین نباید به صورت یکجانبه تغییراتی ایجاد کند که دیگران در برابر عمل انجام شده قرار بگیرند و نتوانند مذاکره کنند.
در همین حال جان کری در اظهاراتی در سفارت آمریکا در جمهوری مغولستان نیز گفت: ما تا سال 1988 در مغولستان سفارت نداشتیم و در سال 1990 مغلوستان تصمیم گرفت دموکراسی داشته باشد و ما از آن زمان به بعد در حال همکاری بسیار نزدیک با یکدیگر هستیم. من فکر می کنم تعهد واقعی برای تلاش در جهت دموکراسی وجود دارد.
وی گفت: مغولستان نمونه خوبی در همکاری با میانمار و دیگر کشورها از جمله افغانستان و با ما است. بنابراین مغولستان در حال کمک به امور جهانی است. شما در یک طرف خود چین را دارید و در طرف دیگر شما روسیه است و همیشه فشار زیادی بر روی شما است.
302302
کد خبر: 650640

وب گردی

وب گردی