آخرین تحولات اوکراین| بسته کمک‌ نظامی جدید آمریکا برای کی‌یف

امکان برکناری فرمانده ارتش اوکراین به‌خاطر شکست در کورسک، بسته کمک‌ نظامی جدید آمریکا برای کی‌یف، گفتگوی بلینکن با وزیر خارجه جدید اوکراین، تلفات سنگین اوکراین در حمله روس‌ها به پولتاوا و تاکید مجارستان بر توقف درگیری، از رویدادهای مهم جنگ هستند

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، لوید آستین، رئیس پنتاگون ابراز عقیده کرد که درگیری نظامی کنونی در اوکراین در نهایت از طریق فرآیند مذاکرات به پایان خواهد رسید، اما هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این امر چه زمانی رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| سرنگونی چندین پهپاد تهاجمی در آسمان پایتخت روسیه

وی روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست گروه هماهنگی برای تأمین تسلیحات به اوکراین در پایگاه نظامی رامشتاین آلمان،گفت: «فکر می‌کنم که در نهایت این درگیری بر سر میز مذاکره حل و فصل خواهد شد، هرچند پیش‌بینی اینکه این لحظه چه زمانی فرا خواهد رسید، هنوز دشوار است.»

آستین افزود که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، طرحی برای پیروزی کی‌یف در میدان جنگ دارد که به محض فراهم شدن اولین فرصت، آن را با رئیس‌جمهور جو بایدن، و رهبران دیگر کشورهای متحد اوکراین در میان خواهد گذاشت. وزیر دفاع آمریکا در عین حال تأکید کرد که در رامشتاین این طرح مورد بحث قرار نگرفت.

لوید آستین همچنین اعلام کرد که دولت ایالات متحده بسته جدیدی از کمک‌های نظامی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار به اوکراین ارائه خواهد داد. او در نشست گروه تماس گفت: «خوشحالم که اعلام کنم رئیس‌جمهور ایالات متحده همین امروز بسته کمکی مضاعفی در حوزه امنیتی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار برای اوکراین اعلام خواهد کرد.»

آستین یادآور شد که این کمک‌ها توانایی نیروهای مسلح اوکراین برای پاسخگویی به نیازهای متغیر در جبهه نبرد را گسترش خواهد داد.

چند روز قبل زلنسکی تاکید کرده که نمایندگان روسیه نیز باید در دومین اجلاس صلح در خصوص اوکراین شرکت کنند، زیرا بدون حضور آن‌ها پایان دادن به درگیری دشوار خواهد بود. رئیس‌جمهور اوکراین یادآور شد که در جریان اولین کنفرانس صلح در سوئیس، بسیاری از کشورها از کی‌یف خواستند که هیئت روسی را به اجلاس بعدی دعوت کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و بیست و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

آنتونی بلینکن با وزیر امور خارجه جدید اوکراین گفت‌وگو کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد امروز، شنبه، اعلام کرد که گفت‌وگوی تلفنی با آندری سیبیگا، وزیر جدید امور خارجه اوکراین، انجام داده است.بلینکن در صفحه شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «من امروز برای نخستین بار با وزیر خارجه جدید اوکراین تلفنی صحبت کردم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا تاکید کرد که قصد دارد به همکاری نزدیک با اوکراین ادامه دهد و برنامه دارد تا به زودی با سیبیگا به‌صورت حضوری ملاقات کند. بلینکن افزود: «منتظر ملاقات حضوری با او طی هفته‌های آینده هستم.»

به گفته متیو میلر، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا، در این گفت‌وگو، طرفین در مورد تماس‌های دیپلماتیک آینده تبادل نظر کردند و بلینکن حمایت ایالات متحده از برنامه‌های اوکراین را که برای هفته آغازین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برنامه‌ریزی شده است، تأیید کرد.

همچنین، در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا اعلام شده که بلینکن در جریان این مذاکره، بار دیگر وعده حمایت‌های نظامی و اقتصادی واشنگتن از کی‌یف را تکرار کرده است.

پیشتر، در چهارم سپتامبر، دیمیتری کوله‌با، وزیر پیشین امور خارجه اوکراین، استعفا داد و روز بعد آندری سیبیگا با رای مثبت نمایندگان پارلمان اوکراین به عنوان جایگزین او منصوب شد.

احتمال برکناری سیرسکی به دلیل حمله به منطقه کورسک در کی‌یف مطرح شده است

یوری لوتسنکو، وزیر کشور سابق و دادستان کل پیشین اوکراین شب گذشته در مصاحبه‌ای فاش کرد که احتمال دارد الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، به دلیل ناکامی‌ها در میدان نبرد که پس از حمله به منطقه کورسک روسیه شدت گرفته است، از سمت خود برکنار شود.

لوتسنکو گفت که تصمیم برای اعزام بهترین یگان‌ها و تجهیزات نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک بر عهده سیرسکی است. او افزود: «جبهه دونباس پس چه؟ در نهایت سیرسکی پاسخگوی وضعیت جبهه است و او را به همین دلیل برکنار خواهند کرد»،

این مقام سابق اوکراینی یادآور شد که در دولت رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی، در حال حاضر پس از شکست این حمله غیر مدبرانه، به دنبال مقصر می‌گردند. وی با اشاره به اینکه سیرسکی در این موضوع تنها نخواهد بود، افزود: «سیرسکی تنها قربانی نخواهد بود، بلکه در کل، قربانی اصلی غرب خواهد بود. تمام اظهاراتی که از دفتر ریاست‌جمهوری شنیده می‌شود، به این موضوع ختم می‌شود که شرکای غربی در تمامی شکست‌های ما مقصر است، چرا که هر آنچه ما درخواست کرده بودیم را در اختیار کی‌یف قرار نداده‌اند.»

چند روز قبل لارنس ویلکرسون، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا، نیز برکناری‌های گسترده در کابینه وزرای اوکراین را به شکست در حمله ناموفق نیروهای مسلح این کشور به منطقه کورسک روسیه مرتبط دانست. به گفته وی، زلنسکی پس از این حمله به منطقه کورسک متوجه اشتباه خود شد.

انتقال ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی‌های مسدود شده روسیه به فرانسه برای تامین تسلیحاتی اوکراین

وزارت نیروهای مسلح فرانسه شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که اتحادیه اروپا ۳۰۰ میلیون یورو از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای تامین تسلیحات اوکراین به فرانسه اختصاص خواهد داد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «کمیسیون اروپا در سال جاری میلادی ۳۰۰ میلیون یورو به اداره کل تسلیحات فرانسه به منظور تامین مالی خرید فوری مهمات، توپخانه و سامانه‌های پدافند هوایی برای ارتش اوکراین اختصاص خواهد داد.»

در مجموع، اتحادیه اروپا حدود ۱.۴ میلیارد یورو از درآمدهای دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای خرید تسلیحات برای اوکراین اختصاص خواهد داد.

پند روز قبل نمایندگی دائمی روسیه در بروکسل گزارش داد که از سال ۲۰۱۴، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن حداقل ۱۲۶ میلیارد یورو به اوکراین اختصاص داده‌اند. دیپلمات‌های روس یادآور شدند که کمیسیون اروپا مجموع حمایت‌ها از اوکراین در درگیری نظامی با روسیه را حدود ۱۱۸.۳ میلیارد یورو ارزیابی کرده است.

در اوایل سپتامبر، بریتانیا و هشت کشور دیگر که از کی‌یف در این درگیری حمایت می‌کنند، بیش از ۱ میلیارد پوند (۱.۳ میلیارد دلار) در صندوق بین‌المللی حمایت از اوکراین (IFU) سرمایه‌گذاری کردند. این صندوق در سال ۲۰۲۲ به همین منظور تأسیس شده است.

ارتش اوکراین بیش از ۵۰۰ متخصص را در حمله روسیه به پولتاوا از دست داد

یک مقام نظامی بلندپایه روس که نامش فاش نشده، اعلام کرده است که نیروهای مسلح اوکراین در حمله نظامیان روسی به منطقه پولتاوا، حداقل ۵۰۰ متخصص نظامی خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: «در نتیجه این حمله، حدود ۵۰۰ متخصص کشته و زخمی شده‌اند. در میان کشته‌ها و زخمی‌ها، نظامیان ارتش اوکراین و گارد ملی شامل متخصصین ارتباطات، اپراتورهای سامانه‌های جنگ الکترونیک، شناسایی رادیویی و پهپادها وجود دارند.»

همچنین اشاره شده که در این حمله مزدوران و مربیان نظامی از کشورهای لهستان، فرانسه، آلمان و سوئد که در حال آموزش نیروهای اوکراینی بودند، کشته شده‌اند. این حملات به مواضع اوکراینی در روزهای آخر آگوست و ابتدای سپتامبر انجام شده و تمامی این حملات موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

این مقام نظامی ادامه داد: «هفته گذشته برای مقامات کی‌یف و "دوستان" غربی‌اش با خسارات سنگین نه تنها در جبهه دونتسک، بلکه با حملات دقیق و موفقیت‌آمیز به اهداف نظامی دیگر به یاد ماندنی شده است.»

پیش از این، وزارت دفاع روسیه گزارش داده بود که نیروهای مسلح این کشور به مرکز آموزشی ارتش اوکراین در منطقه پولتاوا حمله کرده‌اند. مشخص شد که این حمله دقیق به مرکز آموزشی ۱۷۹ ارتش اوکراین انجام شده که تحت نظارت مربیان خارجی، متخصصین ارتباطات و جنگ الکترونیک از تمامی واحدهای نظامی اوکراین آموزش می‌دیدند.

روسیه روستای ژوراوکا در منطقه دونتسک را تصرف کرد

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور روستای ژوراوکا در سرزمین دونتسک را تحت کنترل خود در آورده‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در نتیجه اقدامات فعال و قاطع واحدهای گروه نیروهای "مرکز"، روستاهای کیرووا، پتیچیه، اسکوشنویه، کارلووکا، زاوت‌نایه و ژوراوکا در جمهوری مردمی دونتسک از دست ارتش اوکراین آزاد شدند.»

طبق این گزارش، روز گذشته، هنگام این عملیات، نیروهای مسلح روسیه موفق به دفع هشت حمله از سوی گروه‌های تهاجمی تیپ‌های اوکراینی شدند و بیش از ۴۰ سرباز اوکراینی نیز به اسارت درآمدند.

گزارش وزارت دفاع روسیه درباره عملکرد هفته گذشته

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور طی هفته گذشته ۱۷ حمله گروهی با سلاح‌های دقیق، از جمله موشک‌های مافوق صوت "کینجال" و پهپادهای تهاجمی به اهداف ارتش اوکراین انجام دادند. در نتیجه این حملات، کارخانجات صنایع موشکی و هوایی، تاسیسات مهم انرژی، انبارهای تسلیحات موشکی-توپخانه‌ای، سوخت و تجهیزات لجستیکی هدف قرار گرفتند.

در بیانیه وزارتخانه آمده است: « علاوه بر این، طی این حملات چند کارگاه‌ تولید پهپادها، محل نگهداری قایق‌های بدون سرنشین و پایگاه‌های موقت نیروهای مسلح اوکراین منهدم شد.»

وزارت دفاع روسیه همچنین گزارش داد: در مجموع از ابتدای عملیات نظامی ویژه تاکنون، ۶۴۲ فروند هواپیما، ۲۸۳ بالگرد، ۳۱٬۰۶۸ پهپاد، ۵۷۸ سامانه موشکی ضد هوایی، ۱۷ هزار و ۹۴۷ دستگاه تانک و دیگر خودروهای زرهی، یک هزار و ۴۴۶ سامانه‌های موشکی، ۱۴ هزار و ۱۵۸ قبضه توپخانه و خمپاره‌انداز و حدود ۲۶ هزار واحد تجهیزات نظامی دیگر ارتش اوکراین نابود شده‌ است.

سییارتو: ایده حمله به روسیه با تسلیحات غربی تنش را تشدید می‌کند

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و تجارت خارجی مجارستان، استفاده اوکراین از تسلیحات اهدایی کشورهای غربی برای حمله به عمق خاک روسیه را خطرناک و تهدیدی برای تشدید تنش دانست.

سییارتو در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با تیمکو موکونسکی، وزیر امور خارجه مقدونیه شمالی، گفت: «ما معتقدیم که هرچه تسلیحات بیشتری در خط مقدم جبهه مستقر شود، جنگ طولانی‌تر خواهد شد. هرچه تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال شود، نتیجه آن خواهد شد که افراد بیشتری کشته و تخریب‌ها بیشتر خواهد شد.»

او یادآور شد که مجارستان عضو اتحادیه اروپا و ناتو است، اما با این حال، هیچ‌گاه تسلیحات نظامی به اوکراین ارسال نکرده و در آینده نیز چنین نخواهد کرد.

وزیر خارجه مجارستان تأکید کرد که ماموریت صلح‌آمیز مجارستان ادامه دارد. سییارتو ابراز امیدواری کرد که دیر یا زود، بحث‌های سیاسی در اروپا به سمتی برود که افرادی که در خصوص صلح صحبت می‌کنند، دیگر به عنوان جاسوس روسیه شناخته نشوند.

اوربان توقف درگیری را اولین گام برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین دانست

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، توقف درگیری‌ها را اولین گام برای حل مناقشه اوکراین دانست. او این دیدگاه را روز جمعه در مجمع اقتصادی در چرنووبیو ایتالیا بیان کرد.

وی معتقد است که همه کشورها باید علاقه خود به دستیابی به صلح را در عمل نشان دهند. اوربان تاکید کرد: «برای پایان دادن به این درگیری، رهبران روسیه و اوکراین باید مذاکراتی داشته باشند، اما از آنجا که نمی‌توان به توافقی سریع دست یافت، اولین گام باید توقف درگیری‌ها باشد.»

نخست‌وزیر مجارستان گفت: «اگر ما منتظر طرح صلحی باشیم که مورد قبول هر دو طرف باشد، هرگز صلحی نخواهیم دید. اولین گام نه طرح صلح، بلکه توقف درگیری‌ها در جبهه نبرد است تا کشتارها پایان یابد و بعد پای میز مذاکره نشست.»

کمک نظامی ۸۰ میلیون یورویی هلند به اوکراین

هلند تجهیزات نگهداری، قطعات یدکی و موشک‌های کلاس «هوا به هوا» برای جنگنده‌های F-۱۶ را به اوکراین تحویل خواهد داد. روبن برکلمنس، وزیر دفاع پادشاهی هلند، این موضوع را در جریان نشست گروه تماس در خصوص اوکراین که در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برگزار شد، اعلام کرده و گفت: «جنگنده‌های F-۱۶ اهدایی به اوکراین به تعمیرات و قطعات یدکی نیاز دارند و بدون خدمات و سرویس دهی، آن‌ها قادر به پرواز نیستند. هلند مواد مورد نیاز در این زمینه به ارزش ۸۰ میلیون یورو را تامین خواهد کرد».

طبق گفته‌های وزارت دفاع هلند، این بسته کمکی شامل قطعات یدکی، ژنراتورها، وسایل نقلیه، ابزارهای تخصصی و نردبان‌ها خواهد بود. او تعداد موشک‌های «هوا به هوا» که در این بسته تحویل خواهد شد را به دلیل ملاحظات امنیتی مشخص نکرد. همچنین، زمان ارسال این بسته به اوکراین نیز توسط وزیر دفاع یا وزارتخانه اعلام نشد.

وعده پنتاگون درباره اختصاص ۲۵۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین

پنتاگون از ارائه کمک‌های اضافی امنیتی به اوکراین به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار خبر داد. طبق اطلاعاتی که روز جمعه در وب‌سایت وزارت دفاع آمریکا منتشر شد، بسته جدید شامل موشک‌های ضد هوایی RIM-۷، مهمات سامانه‌های موشکی HIMARS، مهمات توپخانه‌ای کالیبر ۱۵۵ و ۱۰۵ میلی‌متری، سامانه‌های موشکی قابل حمل استینگر، سامانه‌های ضد تانک AT-۴ و جاولین و خودروهای زرهی بردلی خواهد بود.

علاوه بر این، دولت آمریکا قصد دارد قایق‌های گشت زنی، مهمات مورد نیاز سلاح‌های سبک، قطعات یدکی، تجهیزات پشتیبانی و هزینه‌های آموزشی نیروهای مسلح اوکراین را در این بسته کمک به کی‌یف بگنجاند.

این مسئله که دولت آمریکا قصد دارد بسته کمک‌های جدیدی به اوکراین اختصاص دهد، پیش‌تر روز جمعه توسط لوید آستین، رئیس پنتاگون اعلام شده بود. او همچنین اشاره کرد که این کمک‌ها توانایی اوکراین برای برآورده کردن نیازهای متغیر خود را گسترش خواهد داد.

عدم تمایل باکو به شرکت در کمپین تحریم‌ها علیه روسیه

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز جمعه اعلام کرد که باکو آماده مشارکت در حل و فصل بحران اوکراین است، اما به هیچ وجه کمپین تحریم‌های ضد روسی را نمی‌پذیرد و در آن شرکت نخواهد کرد.

علی‌اف در مجمع بین‌المللی «اطلاعات درباره جهان، اروپا و ایتالیا» که در چرنووبیو ایتالیا برگزار شد، در این باره گفت: «امروز ما روابط خود با روسیه و اوکراین را بسیار خوب می‌دانیم. مسلماً ما قاطعانه از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین و تمام کشورها حمایت می‌کنیم. اما در عین حال، ما هرگز بخشی از کمپین تحریم‌های ضد روسیه نبوده و نخواهیم بود.»

رئیس‌جمهور آذربایجان در عین حال تاکید کرد که در صورت لزوم،مقامات باکو در برقراری صلح در اوکراین مشارکت خواهند داشت و این ایده کاملاً قابل تحقق است.

الهام علی‌اف یادآور شد، با توجه به این که آذربایجان به مدت ۷۰ سال به همراه روسیه و اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده است، حمایت از این روابط چندجانبه همچنان هم در قالب تماس‌های شخصی و هم در سطح سیاسی ادامه دارد.

وزارت دفاع اوکراین با کمبود بودجه برای پرداخت پاداش‌ به نظامیان مواجه است

روکسلانا پیدلاسا، رئیس کمیته بودجه پارلمان اعلای اوکراین (ورخونایا رادا) اعلام کرد که نظامیان اوکراینی ممکن است به دلیل کمبود بودجه در وزارت دفاع این کشور، پاداش‌های مربوط به مشارکت در عملیات‌های جنگی را دریافت نکنند.

او در یک برنامه‌ تلویزیونی در اوکراین گفت: «مقامات وزارت دفاع به وضوح به ما می‌گویند که آن‌ها پولی برای پرداخت پاداش‌های نظامیان تا ۲۰ سپتامبر ندارند.»

به گفته وی، بودجه اوکراین ماهانه توزیع شده بود تا هم برای خرید تجهیزات نظامی و هم پرداخت حقوق و پاداش‌های نظامیان کافی باشد.

این مقام پارلمانی تاکید کرد که کاهش منابع مالی به دلیل توقف کمک‌های نظامی ایالات متحده در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ بوده است. در نتیجه، کی‌یف با خرید تجهیزات به‌طور مستقل، جایگزین کمک‌های نظامی شد. او همچنین اشاره کرد که جلسه بعدی پارلمان در این باره احتمالاً در اواسط سپتامبر برگزار خواهد شد.

استولتنبرگ: اوکراین با ادامه حمایت ناتو پیروز خواهد شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو باید به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه دهند. او روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی در نروژ، که به همراه نخست‌وزیر این کشور، یوناس گار استوره، برگزار شد، گفت: «بهترین راه برای پیروزی اوکراین در این درگیری، ادامه دریافت حمایت ملی و نظامی از سوی اعضای ائتلاف است. ما باید مطمئن شویم که رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین در این جنگ پیروز نخواهد شد.»

استولتنبرگ همچنین به چین هشدار داده و گفت که حمایت از مسکو می‌تواند بر اعتبار پکن تاثیر منفی بگذارد.

دبیرکل ناتو یک روز قبل نیز اعلام کرده بود که در داخل ائتلاف بحث‌هایی در مورد امکان استفاده نیروهای مسلح اوکراین از موشک‌های دوربرد وجود دارد. او تاکید کرد که کی‌یف حق دفاع از خود را دارد و باید تجهیزات لازم برای این منظور را در اختیار داشته باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1242161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =