آتش اعتراض به تاثیر قطعی معدل در کنکور دوباره شعله‌ور شد / نوک پیکان انتقادات به سمت آموزش و پرورش

مشکلات متعددی که در امتحانات نهایی وجود داشت باعث شده تا دوباره جمعی از داوطلبان کنکور و دانش‌آموزان در اعتراض به تاثیر معدل در کنکور دست به برگزاری تجمع بزنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بسیاری از کنکور با عنوان «غول بزرگ» یاد می‌کنند و دولت‌ها هم تلاش کرده‌اند تا شاخ این غول را بشکنند تا جوان ایرانی با دغدغه کمتری وارد دانشگاه شود. مدل‌های مختلفی هم ارائه شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که به جای یک امتحان دلهره‌آور سوابق تحصیلی فرد را در طول دوران تحصیل او بررسی کنند؛ این سرآغاز شکل‌گیری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تاثیر پلکانی معدل بر کنکور بود.

بیشتر بخوانید

نارضایتی‌ها از تاثیر قطعی معدل در کنکور

اما غول بزرگ از پا نیفتاد و به واسطه نوپا بودن مصوبه، آماده نبودن زیرساخت‌ها و صد البته برخی مدیران بی‌تجربه، آموزش و پرورش که مسئول شده بود، امتحانات نهایی برگزار کند و با همکاری سنجش بار کنکور را کم کنند، خود با چالش‌های متعدد رو به رو شد.

خرداد سال جاری و سال گذشته برای آموزش و پرورش دردسرهای بسیاری داشت و دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها اعتراض می‌کردند که در امتحانات نهایی تقلب می‌شود و حق عده‌ای در این میان ضایع خواهد شد.

در همان روزها ایسکانیوز گزارشاتی از اعتراضات نسبت به برگزاری امتحانات نهایی منتشر کرد. در این گزارش یکی از مخاطبان عنوان کرده که در امتحانات نهایی تقلب صورت می‌گیرد و آموزش و پرورش هم زیرساخت اجرایی درست و ترازدهی عادلانه‌ای ندارد تا جایی که حتی از صدور کارت ورود به جلسه هم عاجز بوده و باعث آشفتگی و استرس دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها بوده است.

بخش مهمی از پیام‌ها هم پیرامون بحث عدال آموزشی بود چراکه مخاطبان معتقدند تفاوت سطح آموزش مناطق محروم و برخوردار در این مصوبه دیده نشده است. یکی از کاربران در این خصوص نوشت: کاش قبل از اینکه تاثیر معدل را قطعی می‌کردند، بررسی می‌شد که آیا معلمان مناطق مختلف سطح یکسانی دارند و می‌توانند مطالب را به خوبی به دانش‌آموزان منتقل کنند؟ فرق بسیاری بین معلمی که تحصیلاتش فیزیک است با معلمی که به دلیل کمبود نیرو فیزیک درس می‌دهد، وجود دارد.

در پیام مشابه دیگری هم آمده: تاثیر قطعی معدل ناعادلانه است؛ چرا باید دانش‌آموزی در یک شهرستان محروم با دانش‌آموزی در پایتخت که در مدرسه غیرانتفاعی و شرایط عالی درس خوانده، مقایسه شود. با اجرای این مصوبه استرس دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده است. از طرفی ترمیم معدل هزینه اضافی به خانواده تحمیل کرده است.

برآیند این اعتراضات باعث شده تا امروز هفتم شهریور ۱۴۰۳ جمعی از داوطلبان کنکور برای اعتراض دست به برگزاری تجمعی مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی بزنند.

از جهتی گمانه‌زنی‌هایی هم از سوی برخی مقامات اسبق آموزش و پرورش مبنی بر احتمال رایزنی دولت جدید برای لغو مصوبه مطرح می‌شود. علی رمضانی؛ مدیرکل اسبق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در پستی از احتمال تغییراتی در مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

او نوشت: «دانش آموزان عزیز و خانواده‌ها بزرگوار، جناب آقای ‎علیرضا کاظمی از زمان حضور در وزارت ‎آموزش پرورش در بحث ‎لغو قطعی تأثیر معدل با ‎شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال مذاکره است. ان‌شالله خبرهای خوبی می‌شنویم.»

اسفندیارنظری معاون اسبق آموزش متوسطه هم معتقد است که وزیر جدید آموزش و پرورش نباید درلغو تاثیر قطعی معدل درکنکور، احساسی تصمیم بگیرد. وی در یادداشتی که در اختیار ایسکانیوز گذاشت در این خصوص نوشت: بارها عرض کردم و نوشتم که این مصوبه شورای محترم انقلاب فرهنگی بایستی دقیقا بررسی وهمه جوانب سنجیده و بعد اجرا می‌شد؛ چون همه تصمیمات ما درحوزه آموزش، فقط مسکن لحظه‌ای بوده ودرهمان لحظه کاربرد دارند اما بعد ازمدتی خود تصمیم‌گیران به تصمیم خودشان هم شک می‌کنند.

وی افزود: این بار شورای عالی هم جوگیرشد وهمه دوره دوم متوسطه را نهایی اعلام کرد که نه تنها ثمری نداشت بلکه دردی بردردهای تصمیمات عجولانه اضافه کرد و سرانجام افتضاح امتحانات پایه‌های دهم ویازدهم امسال را رقم زد. هرکسی از راه رسید درحوزه تصحیح ورقه وارد شد و ورقه‌ها را به اصطلاح ‌الکترونیکی تصحیح کردند وچه بسا درخانه دارزکشیده و در حال تماشای فوتبال ومیوه خوردن فقط ‌تیک می‌زدند. این فرمایش معلمان عزیز است که با بنده درددل کردند.

نظری توضیح داد: راه برون رفت ازچالش‌ کنکور درحال حاضر فقط نهایی بودن پایه دوازدهم وآن هم با امتیاز۶۰ درصد امتحانات نهایی و۴۰ درصد کنکور است. با وضعیت فعلی و نهایی شدن همه پایه‌ها، فاتحه تعلیم‌ و تربیت را درمتوسطه دوم بخوانید. چون مدارس پایه ‌دوم متوسطه با نهایی بودن از دی تعطیل خواهندشد و خود مدیران، معلمان، اولیا و موسسات و کلاس‌های خصوصی به این وضع دامن خواهند زد و بهانه‌ هم این است که امتحان نهایی خرداد است و بچه باید آماده شود.

به گزارش ایسکانیوز، باید دید که مصوبه اصلاح می‌شود یا زیر فشارها مسئولان عطایش را به لقایش بخشیده و به رویه قبلی بازمی‌گردند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1241360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =