احتمال آغاز انتفاضه چهارم در فلسطین وجود دارد

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه اقدام آمریکا درباره انتقال سفارت خود به بیت المقدس غیرت مسلمانان را برانگیخته است، گفت: این اقدام موجب شد مسئله فلسطین به مسئله اول جهان اسلام تبدیل شود.

به گزارش ایسکانیوز، حمیدرضا ترقی با اشاره به اینکه اقدام ترامپ دارای پیش زمینه‌هایی است اظهار کرد: فشل بودن اتحادیه عرف و اختلاف بین کشورهای عربی درباره فلسطین، تبانی پشت پرده عربستان و امارات با آمریکا در رابطه با اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و تصور آمریکا بابت آسیب‌ و تضعیف جبهه مقاومت در این مدت در عراق و سوریه ، همچنین وعده ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به این بیت المقدس و شکست طرح سازش بین اعراب و اسرائیل از جمله این پیش زمینه‌ها است.

وی ادامه داد: این سناریو وجود داد که آمریکا دست به ریسک بزرگی زده است و می خواهد مقابل همه فشارهای کشورهای اسلامی بایستد و از اسرائیل دفاع کرده و هزینه آن را هم بپردازد. اتحادیه اروپا هم از اینکه طرح سازمان ملل در رابطه با تشکیل دو دولت فلسطین واسرائیل بی نتیجه مانده است، با اقدام آمریکا مخالف است و در واقع دنبال اجرای این طرح است. مخالفت عده‌ای دیگر از اتحادیه اروپا نیز موقتی بوده و آنها بعدا موافقت خود را اعلام می کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه تنها ایران، فلسطین و جببه مقاومت مخالف ماهوی با این اقدام آمریکا هستند، خاطر نشان کرد: آمریکا می خواهد با اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل یک دولت به نام دولت صهیونیستی را تشکیل دهد تا سایر کشورها به تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین رضایت دهند و هدف جبهه مقاومت که تشکیل یک دولت براساس رای مردم است، به نتیجه نرسد و کشورهای عربی و فلسطین به تشکیل دو دولت تن دهند.

ترقی خاطر نشان کرد: رهبری همواره تاکید کرده‌اند که فلسطین، مسئله اول جهان اسلام است. آمریکا با اقدام خود به تحقق این مسئله کمک کرد. از سویی هرگاه مسئله قدس مطرح شده، غیرت مسلمانان برانگیخته شده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که انتفاضه چهارم هم شکل بگیرد. اگر آمریکا از مواضع خود عقب نشینی نکند امکان اینکه در منطقه جنگی جدیدی به وجود آید، زیاد است.

وی در پایان گفت: ‌آمریکا با حمایت از اسرائیل در آغاز حرکتی مبنی بر یک جانبه گرایی حرکت کرده است. این درحالی است که سیاست سایر قدرتهای جهانی در جهت چند جانبه‌نگرایی است و آنها نمی خواهند نظام بین الملل به یک جانبه‌گرایی بازگردد. بنابراین این احتمال وجود دارد که آنها برای مقابله با یک جانبه گرایی به موضوع انتقال سفارت آمریکا وارد شود.

منبع:‌ ایسنا

304

کد خبر: 882000

وب گردی

وب گردی