سقف مجاز افزایش شهریه دانشگاه آزاد را وزارت علوم تعیین می‌کند/ افزایش کمتر از ۲۰ درصدی شهریه دانشجویان در سالتحصیلی جدید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سقف مجاز شهریه دانشگاه آزاد اسلامی توسط وزارت علوم تعیین می‎شود، گفت: در مجموع شهریه دانشجویان کمتر از ۲۰ درصد در سالتحصیلی جدید افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ در مراسم یادبود روز خبرنگار که به صورت مجازی برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

طهرانچی در پاسخ به سوالی درباره واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تاکنون ۷۶ مرکز واکسیناسیون ایجاد شده؛ اما با یک مشکل جدی برخورد کردیم. در این دوره انتقالی کد به عنوان مراکز واکسیناسیون اختصاص نداده‌اند ولی ما هماهنگ با دانشگاه‌های علوم پزشکی امر واکسیناسیون را پیش می‌بریم. دانشگاه آزاد اسلامی اسامی هیئت علمی و کارکنان منتقل این دانشگاه را به وزارت بهداشت ارسال کرده و امیدواریم تا ۱۰ روز آینده واکسیناسیون آن‌ها انجام شود.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: مراکزی در شهرهایی همانند تهران، اصفهان و قم و شهرهای مختلف اعلام شده است، به طور کلی می‌توان ادعا کرد در هر استان ۲ تا ۳ مرکز واکسیناسیون تشکیل شده است. هدف اصلی این مراکز کمک به واکسیناسیون مردم و دانشجویان است، این فضا را پیش می‌بریم و امیدواریم در تعامل با وزارت بهداشت و استقرار دولت جدید این مراکز پرتلاش‌تر کار کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در کنار سرعت واکسیناسیون، باید رسالت تحلیل و کمک به جو اجتماعی نیز مد نظر قرار داده شود. در حال حاضر، باید به پدیده فناورانه اجتماعی توجه کنیم، واکسن یک بحث فناوری است در بعضی از نقاط جریانات بیرونی می‌کوشند با القای برخی تفکرات، مردم را نسبت به واکسیناسیون بی‌رغبت کنند. کشور زمانی ایمن می‌شود که مردم واکسیناسیون انجام دهند. در کنار توسعه مراکز واکسیناسیون تشکیل کارگروه های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته که وظیفه دارند موانع کند شدن روند واکسیناسیون را بررسی کنند.

میزان افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مهرماه

وی در زمینه افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متاسفانه در پایان دولت دوازدهم اتفاقات عجیبی افتاد که هم اکنون آموزش عالی ما با چالش عدالت در آموزش عالی مواجه کرده است. بر اساس نظام انگیزشی و عدالت، همه مجموعه ها باید از حقوق یکسانی برخوردار باشند. در دانشگاه‌ها درصد وسیعی از اساتید یک حقوق می‌گیرند. کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نباید احساس تفاوت انچنانی با نظام آموزش دولتی داشته باشند.

طهرانچی افزود: تورم، افزایش هزینه‌ها و از طرفی سبد خانواده نیز بی‌تاثیر نیست، به طوری که بسیاری از افراد توان خیلی بالا بردن شهریه‌ها ندارند. برخی از رسانه‌ها شعار همسان‌سازی حقوق کارکنان و دولتی و غیر دولتی را پیگیری می‌کنند. هم دانشجویان، هم خانواده‌ها و هم دانشگاه آزاد با اتفاقاتی که در دولت افتاده دچارمشکل شده شده‌اند؛ به‌طور کلی تبعیض چندان مطلوب نیست.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد شاهد اعتراض‌هایی بین هیئت علمی دانشگاه‌ها هستیم، بی‌تدبیری منجر به ایجاد تبعیض  گسترده شده است، گفت: باید توجه داشت سقف مجاز شهریه دانشگاه آزاد اسلامی توسط وزارت علوم تعیین می‎شود. ۴۰ درصد شهریه ثابت و ۶۰ درصد شهریه متغیر است. سرجمع شهریه بین ۱۵ درصد و کمتر از ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. درباره افزایش شهریه دانشجویان جدید هنوز هیئت امنای مرکزی تشکیل نشده، اما بر اساس سقف ۲۵ درصد تعیین شده از سوی وزارت علوم پیش می‌رویم و در این مسیر سبد هزینه کارکنان و سبد هزینه خانواده را در نظر می‌گیریم.

اساتید بورسیه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی

وی در زمینه افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متاسفانه در پایان دولت دوازدهم اتفاقات عجیبی افتاد که هم اکنون آموزش عالی ما با چالش عدالت در آموزش عالی مواجه کرده است. بر اساس نظام انگیزشی و عدالت، همه مجموعه ها باید از حقوق یکسانی برخوردار باشند. در دانشگاه‌ها درصد وسیعی از اساتید یک حقوق می‌گیرند. کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نباید احساس تفاوت انچنانی با نظام آموزش دولتی داشته باشند.

طهرانچی افزود: تورم، افزایش هزینه‌ها و از طرفی سبد خانواده نیز بی‌تاثیر نیست، به طوری که بسیاری از افراد توان خیلی بالا بردن شهریه‌ها ندارند. برخی از رسانه‌ها شعار همسان‌سازی حقوق کارکنان و دولتی و غیر دولتی را پیگیری می‌کنند. هم دانشجویان، هم خانواده‌ها و هم دانشگاه آزاد با اتفاقاتی که در دولت افتاده دچارمشکل شده شده‌اند؛ به‌طور کلی تبعیض چندان مطلوب نیست.

وی بیان کرد: در برخی موارد شاهد اعتراض‌هایی بین هیئت علمی دانشگاه‌ها هستیم، بی‌تدبیری منجر به ایجاد تبعیض  گسترده شده است. باید توجه داشت سقف مجاز شهریه دانشگاه آزاد اسلامی توسط وزارت علوم تعیین می‎شود. ۴۰ درصد شهریه ثابت و ۶۰ درصد شهریه متغیر است. سرجمع شهریه بین ۱۵ درصد و کمتر از ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. درباره افزایش شهریه دانشجویان جدید هنوز هیئت امنای مرکزی تشکیل نشده، اما بر اساس سقف ۲۵ درصد تعیین شده از سوی وزارت علوم پیش می‌رویم و در این مسیر سبد هزینه کارکنان و سبد هزینه خانواده را در نظر می‌گیریم.

درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی 

طهرانچی در پاسخ به سوال ایسکانیوز در زمینه میزان درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بحث دانشگاه در زمینه درآمد غیرشهریه ای جدی است، سال مالی دانشگاه از ابتدای شهریور آغاز می‌شود. در کرونا درآمدهای غیرشهریه‌ای متحمل خسارت‌های بسیاری شد، اما متاسفانه حمایتی در این راستا به دانشگاه از سوی دولت صورت نگرفت.  در حال حاضر برای واحدهای قوانین دانش بنیان و سرمایه گذاری را پایه‌ریزی کردیم. معولا یک هفتم، یک ششم یا یک هشتم از بودجه دانشگاه‌ها از درآمدهای غیر شهریه‌ای تامین می‌شود. استان اصفهان و مرکزی توانستند یک هفتم بودجه کل، بودجه غیرشهریه‌ای داشته باشد.

وی افزود: در نظام دولتی در زمینه‌ طرح‌های تامین درآمد غیرشهریه‌ای چالشی وجود ندارد؛ اما در دانشگاه آزاد اسلامی باید ضمانت بانکی ارائه دهد. در نظام دولتی با چنین مواردی بسیار روان برخورد می‌شود؛ اما برای دانشگاه آزاد به عنوان یک مجموعه پژوهشی اینطور نیست و باید حدود هزار میلیارد ضمانت پرداخت کند. به طور محیط کسب و کار پژوهش، محیط پژوهش دولتی است. امیدواریم درآمدغیرشهریه‌ای در سال آینده افزایش پیدا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره همسان سازی حقوق معلمان بیان کرد: آیا شما موافق دو برابر شدن شهریه هستید؟ مسلما خیر. اگر بخواهیم درآمد در ایده‌آل‌ترین حالت را درآمدهای غیرشهریه ای افزایش دهیم در طوفان اقتصادی کنونی معقول نیست. فضاسازی‌های فضای مجازی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بسیاری از کمپین‌ها از فضای بیرون دانشگاه آزاد اسلامی است. در خرداد ماه علیه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ۷۲۱ هزار توییت و ریتوییت شده هر کدام ۳۱۶ مصدر بوده؛ یعنی روزی ۲۵ هزار توییت تولید می‌شود. بخشی از این موارد نیازهای اقتصادی و اجتماعی است و به مشکلات کشور بازمی‌گردد که تلاش می‌کنیم این موارد را رفع کنیم اما بخشی دیگر آن چندان معقول نیست. امیدواریم دولت سیزدهم بتواند تورم را مهار کند اگر ما شرایط پایدار را ببینیم، می‌توانیم نسبت به پایداری خودمان اقدام کنیم.

مصوبه کاهش ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی متوقف شد

وی بیان کرد: امسال مصوبه‌ای در شورای گسترش به تصویب رسید که بر اساس آن باید ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی از ۴۵۰ هزار نفر به ۱۳۰ هزار تا کاهش پیدا کند. ما با تلاش بسیار در دیوان عدالت اداری دستور توقف این مصوبه را گرفتیم. برخی تصمیمات به نظام آموزشی لطمه می‌زند. دانشگاه آزاد نقطه تاثیرگذاری در آموزش عالی دارد و ما در حال حاضر برنامه ۵ ساله دانشگاه آزاد و برنامه بودجه دانشگاه را در دستور کار داریم.

مخالفت‌های نهادهای سیاست‌گذار با دانشگاه آزاد اسلامی

طهرانچی در زمینه انتظار از وزیر علوم آینده اظهار کرد: مردم انتظار دارند دانشگاه‌ها بتوانند آینده‌ساز فرزندانشان باشد. در کنکور زمانی که ۷۰۰ هزار نفر کنکور پزشکی شرکت می‌کنند نشان می‌دهد که مردم نمره قبولی به نظام آموزش عالی خود نمی‌دهند. نظام آموزش عالی باید آینده سازباشد و نسبت به اشتغال دانشجویان بسترسازی کند. نظام آموزش عالی از اینکه حالتی که درون یک قلعه منزوی درون جامعه باشد، باید خارج شود.

وی افزود: حرکات بسیاری در دانشگاه در راستای خروج نظام آموزش عالی از بن بست صورت گرفت، اما متاسفانه با صلبیت با آن برخورد شد. در جلسه شورای عالی گسترش بحث جدی در روانشناسی بالینی و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت. ماجرا از آن قرار بود که علامه بر دروس این رشته ۶۰۰ ساعت کار مهارت آموزی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده بود. دانشجو در صورت نگذارندن این ۶۰۰ ساعت، طبیعتا به روانشناس بالینی بیکار تبدیل خواهد شد. در جلسه اخیر شورای گسترش اعتراضاتی به این موضوع مطرح شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسیاری از دانشجویان به رشته کشاورزی علاقه نشان نمی‌دهند. دانشگاه آزاد اسلامی برای فرزندان ۵ میلیون خانواده‌ای که از کشاورزی ارتزاق می‌کنند، رشته دکتری حرفه‌ای و امنیت غذایی را تدوین همانند دکتری دندانپزشکی و داروسازی تدوین کرد اما وزارت علوم حاضر نشد حتی این درخواست را ببیند. انتظار داریم وزارت علوم با نگاه تحولی به مطالبات مردم در راستای تاثیر وزارت علوم در آینده سازی فرزندانشان نگاه کند.

۷۵ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی موافق آموزش مجازی هستند

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بخشی از آموزش‌های دانشگاه آزاد اسلامی حضوری شود. دانشگاه آزاد اسلامی قبل  کرونا و بعد کرونا مسیر آموزشی متفاوتی را تجربه کرد. بر اساس نظرخواهی از دانشجویان درباره آموزش مجازی، می‌توان گفت اگر آموزش حضوری شود از بستر آموزش مجازی استفاده خواهیم کرد. نتایج نظرسنجی دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان حاکی از آن بود ۷۵ درصد آن‌ها آموزش مجازی را به آموزش حضوری ترجیح می‌دهند. آموزش مجازی مزیت و معایب بسیاری دارد، در طراحی نظام آموزشی جدید باید ترکیبی از این ۲ نوع آموزش را لحاظ کنیم.

طهرانچی افزود: به اعتقاد من، وزیر علوم آینده در گام اول باید نظام مشکلات آموزشی درون دانشگاهی را به سرعت حل کند. نسبت به موضوع واکسیناسیون جامع دانشجویان و تکمیل آن اقدام کرده و بستر حضور دانشجویان در دانشگاه را نیز فراهم کند. وزیر علوم آینده باید بتواند موضوع تحول در جهت‌گیری دانشگاه را از روز اول پیگیری کند تا بستر اشتغال زایی در دانشگاه ایجاد شود. در حال حاضر وزارت علوم با اقدامات اخیر دچار پیچیدگی شده که باید وزیر علوم آینده نسبت به رفع آن اقدام کند.

وی در زمینه اعتبارسنجی مشروط وزارت بهداشت از واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اعتبارسنجی مشروط  اقدام جدیدی نیست، اکثر واحدها درگذشته در اعتبارسنجی‌ها مشروط می‌شدند؛ اما هم‌اکنون اوضاع بهتر شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همان طور که می‌دانید ساخت هر تخت بیمارستان ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد، ما ۱۵ دانشکده پزشکی داریم که از مجموعه بیمارستان‌های خود ما به علاوه بیمارستان‌های علوم پزشکی، تامین اجتماعی و خصوصی هستند که به آن خدمات ارائه می‌کنیم . ما با توافقی که با وزارت بهداشت داشتیم که بر اساس آن بیمارستان‌هایی که بالای ۹۰ درصد بوده را تکمیل کنیم؛ اما متاسفانه این امر محقق نشد.

وی بیان کرد: متاسفانه آموزش پزشکی نگاه دولتی به غیر دولتی نگاه کاملی نیست و در وزارت علوم و وزارت بهداشت در این زمینه با مشکل مواجه هستیم. ۴۰ درصد پرستاران در دانشگاه آزاد تربیت می‌شوند که در ایام کرونا کمک زیادی به نظام سلامت کشور کردند. متاسفانه نظام دولتی قدر این موارد را نمی‌داند، ما تنها می‌خواهیم هر آنچه در نظام دولتی پزشکی اتفاق می‌افتد در دانشگاه‌های علوم پزشکی ازاد نیز رخ دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =