ورزش ایران مدیر می خواهد؛ فرصتی برای تکرار افتخارات

حسن صانعی پور

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز؛ ایران کشوری است که می‌توان ثروت های فراوانی در ذره ذره خاک مقدسش تصور کرد. به همین دلیل است که همواره این سرزمین کهن توسط بیگانگان مورد هجوم قرار گرفته است. " تهاجم نظامی، تهاجم اقتصادی، تهاجم فرهنگی و این اواخر تهاجم ورزشی"

از مسایلی چون اقتصاد و همچنین فرهنگ و امثالهم که بگذریم که در جای خود لازم است توسط کارشناسان امر مورد بررسی قرار بگیرد و معضلات آن حل شود، باید مسایل ورزشی ایران بزرگ را با دقت بیشتری تحلیل و تفسیر نماییم.

تجربه نشان داده است که هرگاه مدیران متخصص و کاربلد در راس ورزش ایران قرار گرفته اند علاوه برکسب موفقیت در رشته های گوناگون، نشاط و شادابی نیز در بین جامعه با هر دین و تفکری که بدان منتسب هستند، منتشر شده است. اگر هدف نهایی ورزش را صرفا ایجاد نشاط و سرگرمی ندانیم و اگر بخواهیم اثرات آن را در اقتصاد، سلامت و حتی مناسبات اجتماعی و سیاسی مورد بررسی قرار بدهیم، حوزه ورزش و اداره صحیح آن حساسیت ویژه ای به خود گرفته و لازم است دولتمردان ایران ورزش و مسایل آن را بیشتر از گذشته مورد التفات قرارداده و آن را در راس امور و وظایف خود قرار بدهند.

پیامبر اکرم(ص)می فرماید:«خوشا به حال کسی که سالم و زندگیش در حد کفایت و قوی و نیرومند باشد»

اسلام به مسأله سلامت و قدرت جسم اهمیت خاصی داده، تا آن جا که بر این باور است که رهبران اسلام باید در سلامت جسم، اعتدال خلقت و قدرت و معنویت سرآمد دیگران باشند، همچنان که پیامبران ما این گونه بوده‌اند.

تیراندازی ، شنا و سوارکاری ورزش هایی است که توسط پیامبر عظیم الشان اسلام ص و ائمه اطهار س توصیه شده است. ورزش هایی که در آن توامان تربیت بدن، شجاعت، رقابت، مقابله با سختی ها و نشاط سرگرمی نهفته است. اینکه بزرگان دین و حتی پیشینان ایران به ورزش توصیه ویژه دارند، نشان از اهمیتی دارد که نباید ساده از آن گذشت.

در دویست سال اخیر ظهور رشته های ورزشی در جوامع انسانی فزونی یافته است. بعضی از این رشته ها چنان مورد توجه قرار گرفته که ذهنیت تمام جامعه بشری را فرا گرفته است. اگر ورزش در حد فاصل سالهای 1250 تا 1320 با اپیدمی کشتی و سواکاری مواجهه بوده است، 80 سال اخیر ورزش دنیا را باید به ورزش های نوظهوری چون والیبال، بسکتبال و فوتبال اختصاص داده و بی شک باید پنجاه سال اخیر را به فوتبال و تب تند آن در جوامع(پیشرفته و غیر پیشرفته) اختصاصی بدهیم.

فوتبال صنعتی است که جامع همه مسایل "مبتلا به" دنیا است. تبلیغات تلویزیونی، پایگاه های سیاسی و اجتماعی، اقتصاد و تورم و اجتماع و فقر و ثروت، همگی در مسیر این صنعت بزرگ قرار گرفته و بی گمان در بسیاری از موارد تحت تاثیر مستقیم آن قرار گرفته است.

با این وصف نگاهی به ورزش ایران و واکاوی رشته ای چون فوتبال که بالاتر از نود درصد اخبار رسانه ها و فضای مجازی را به خود اختصاص داده است، نشان می دهد که در همه این سال ها ضعف مدیریت اولین مولفه ای است که رشد و شکوفایی ورزش را کُند و گاهی متوقف کرده است.

افتخارات شصت و یا هفتاد سال پیش ورزش ایران که اغلب در شرایط سخت بدست آمده است، بیشتر از آنکه حاصل مدیریت باشد، نتیجه نبوغ فردی ورزشکاران بوده است. ورزش هایی چون والیبال، بسکتبال، در مقاطعی با داشتن مدیران دلسوز گام هایی در جهت پیشرفت برداشته اند. دومیدانی در حالت یک گام به جلو و چند گام به عقب بوده است، در وزنه برداری و بعد از اتمام دوران طلایی، افتخارات کمتری را داشته ایم، کشتی جایگاه ویژه خود به عنوان ورزش اول ایران از دست داده است و سایر رشته ها نمی تواند شرایط قهرمانی‌های مستمر را برای ورزشکارانش فراهم کند. فوتبال در حالی که مهمترین ورزش ایران از نگاه هواداران محسوب می شود در بدترین وضعیت خود بسر می برد.

چه باید می شد ها و چه باید بکنیم ها همواره در لابلای اتفاقات ریز و درشت ورزش و در راس آن فوتبال ناپدید شده و هرگز مدیریت جامع و لازم در آن دیده نشده است.

ورزش ایران برای تکرار موفقیت های گذشته و استمرار آن موفقیت ها به مدیرانی نیازمند است که با علم مدیریت آشنایی کاملا دارند. در آستانه شروع کار دولت جدید و انتخاب وزیر ورزش دولتمردان را به تفکر بیشتری در این امر دعوت می کنیم.

انتهای پیام

کد خبر: 1106729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =