اعتراض دانشجویان درپی جایگزینی زبان قومی بجای فارسی در دانشگاه کردستان

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه کردستان در بیانیه‌ای اعلام کردند: زبان فارسی به کلی از برخی تابلوها و اسناد رسمی دانشگاه حذف شده و زبان قومی در اسناد دانشگاهی استفاده می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی دانشگاه کردستان و جمعی از دانشجویان کرد درباره اقدامات میدانی اخیر در این دانشگاه، یعنی حذف زبان فارسی از برخی تابلوها و اسناد رسمی، بیانیه‌ای صادر کردند.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: پیشرفت و تعالی واقعی و پایدار کشور (به عنوان یک پیکر واحد و منسجمِ متشکل از اجزا و لایه‌های فراوان) و همهٔ استان‌ها (به مثابه اجزای جغرافیایی این پیکر واحد و منسجم) و همهٔ اقوام (به عنوان اجزای مردمی و خرده‌فرهنگ‌های این پیکر) صرفا از مسیر حق‌مداری، التزام به انسجام ملی و حرکت در چارچوب قانون حاصل می‌شود.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: بر همگان به خصوص قشر دانشگاهی به گواه قواعد و تجارب مستمر، بسیار روشن باید باشد که تبعات و دامنهٔ تصمیمات، اقدامات و خط‌مشی‌های آشکار و پنهان در دانشگاه منحصر در آن نیست و پیامدها و آثار بسیاری از این تصمیمات، اقدامات و خط‌مشی‌ها را می‌توان پس از مدتی اندک، در کف جامعه مشاهده و ردگیری کرد؛ این حقیقت، اهمیت بند پیشین این متن را دوصدچندان می‌کند. موارد برخواسته از تعهد، تعقل، تعلم و خدمت، فضای جامعه را تعالی می‌بخشند و فضائل و مولفه‌های قدرت را ارتقا می‌دهند و در طرف مقابل، موارد برخواسته از بی‌تعهدی، عقل‌گریزی، علم‌گریزی یا خیانت، بالعکس است.

در این نامه تاکید شده است: متاسفانه بسیار مشاهده می‌شود که عده‌ای با نقض مکرر مصالح، تکالیف و قوانین، مبانی و مقاصد شوم خود را و هواهای نفسانی و مطامع شخصی را در پوشش موضوعات قومیتی و با ادعاهای فرهنگی پیش می‌برند؛ قصد شوم و ان‌شاءالله همواره ناکام استحمار، تهییج و تحریک مخاطبان محیطی و مردم‌سواری و قومیت‌سواری را دارند و به هرکس نیز که فریفتهٔ روکش فریبندهٔ خط‌مشی و اقدامات آن‌ها نشود و ماهیت حقیقی آن موارد را متذکر شود، برای خروج خود از جایگاه پاسخگو و متهم، و نشستن در جایگاه شاکی و مدعی، برچسب ضدقومیت، ضدکُرد، غیرفرهنگی می‌زنند حتی اگر خودشان کرد و اهل فرهنگ نیز باشند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:در سطح دانشگاه و استان، انبوهی از مصادیق قابل ذکر است که صرفا برای نمونه می‌توان به دعوت صریح استاندار کردستان در جلسات مقدماتی کنگرهٔ مشاهیر کرد به نقض اصل پانزدهم قانون اساسی با طرح و تبلیغ ارسال برخی دعوتنامه‌ها توسط سفارت‌خانه های ایران با زبانی غیر از زبان فارسی اشاره کرد. مسئولی تا این اندازه جاهل و بی‌کفایت یا خائن، حقیقتا خود عبرتی است برای این‌که مؤلفهٔ بومی بودن مسئولان(در هر نقطه‌ای از کشور)، در مقابل صلاحیت‌ها و تعهدات ضروری، هرگز محلی از اعراب ندارد.

در بیانیه تشکل های دانشجویی دانشگاه کردستان آمده است: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های انسجام ملی و پیشرفت همه‌جانبهٔ کشور و استان‌ها، زبان و خط فارسی به عنوان زبان و خط رسمی و مشترک کشور است که منحصر در هیچ قومی نیست و زبان همگان است، بسیاری از شاخص‌ترین اندیشمندان، هنرمندان و ادبای همهٔ اقوام، فاخرترین آثار خود را به این زبان آفریده‌اند و کلید واحد و مشترک گنجینهٔ میراث عظیم و استثنایی ادبی، فرهنگی و معنوی همهٔ مردم کشور است.

در این بیانیه مطرح شد: در دانشگاه کردستان مشاهده شده است که در مواردی زبان فارسی به کلی از برخی تابلوها و اسناد رسمی حذف شده است و در موارد کثیری اصراری عجیب، تقابل‌آمیز و بدون توجیه، بر استعمال زبان‌های گوناگون (قومی خودمان یا حتی به اصطلاح بین‌المللی) در اسناد، تابلوها، مراسمات رسمی و عمومی وجود دارد. در هیچ‌ کجای کشور چنین اقدامات بدعت‌آمیز بی‌توجیه و بدون پشتوانهٔ علمی، قانونی و مصلحت‌آمیزی رخ نداده است و در بسیاری از دانشگاه‌های شاخص کشور و جهان حتی از زبان انگلیسی هم که امروزه بین‌المللی قلمداد می‌شود در اسناد و تابلوها استفاده نمی‌شود.

در بیانیه دانشجویان دانشگاه کردستان آمده است: اینگونه تصمیمات و اقدامات مسئولان به دلیل ایرادات اساسی شکلی و روشی و به واسطهٔ عدم طی شدن مسیر قانونی باطل و نامشروع است، اما فراتر از آن، حتی مصوب شدن این‌گونه موارد هرگز به آن تصمیمات و اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها و جاهت و اعتبار نمی‌دهد بلکه از تصویب‌کنندگان و مرجع تصویب‌کننده و حتی افرادی که آن را در دستور کار قرار داده‌اند اعتبارزدایی می‌کند و آن‌ها را مردود می‌کنند.

دانشجویان در این بیانیه بیان کردند: امتداد این تفکر و اقدامات را در نقاط مختلف سطح شهر می‌توان دید که در برخی تابلوها و متون رسمی و عمومی، و حتی در تابلوهای رسمی اسامی کوچه‌ها و معابر  که متعلق به شهرداری است، رسم‌الخط رسمی و مشترک کشور به کلی حذف شده است؛ اتفاقی شوم که این نیز در کشور بلکه در جهانِ کشورهای منسجم و دارای عقبهٔ قوی، استثنایی است. چرا باید استان کردستان و قوم کرد، چوب افکار و اقدامات مخرب و فاسد و جاهلانه یا خائنانه و چوب مطامع شخصی برخی مسئولان دانشگاه و استان را که بعضا در پوشش مطالبات و دعوی فرهنگی و قومیتی پیش می‌برند بخورند؟ چرا به غلط چهره و وجهه‌ای استثنایی و غیرفرهنگی، قبیله‌پرست و غیرعقلانی از کردستان و قوم کرد به همگان نمایش داده شود و این استان و قوم به غلط، اهل سوءاستفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های اهداشده و به‌کارگیری آن‌ها برای رویه‌های ضد انسجام ملی به تصویر کشیده شود و نیز دارای ماهیتی غیرقابل‌اعتماد و غیرامانت‌دار؟

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: لازم به ذکر است موارد متعدد، از جمله موارد مذکور را مکررا از طرق مختلف، خیرخواهانه تذکر داده‌ایم و تلاش داشته‌ایم مراتب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را طی کنیم، گرچه اهل تعامل سازنده و صبر بوده‌ایم؛ اما حال که تعهدی حداقلی ولو برای جبران مافات و محصول انحرافات حتی از طرف نهادهای متولی فرهنگ و مذهب در دانشگاه وجود ندارد و مجموعه‌های با تابلوی به اصطلاح ارزشی از جمله در قشر استادان نیز دغدغه‌ای ندارند یا همراه فساد و انحراف هستند، جمعی که خود، اغلب کرد و همگی ساکن استان هستند در چارچوب قوانین و برای حاکمیت آن، برای اصلاح این موارد و ممانعت از ارائهٔ تصویری زننده و ضدفرهنگی از استان و قوم کرد ورود میدانی کردند و دغدغهٔ به‌حق و فروخوردهٔ بسیاری از دانشجویان و اساتید و کارکنان را دنبال کرد.

در این بیانیه مطرح شده است: این حرکت را به هیچ وجه با توجیهاتی وارونه‌ساز و فریبکارانه اعم از حراست از بیت‌المال و نمی‌توان زیر سوال برد؛ کسانی که منابع ملی و استانی و بیت‌المال را در مسیر فساد و انحراف تباه کرده‌اند و محصولات آن مسیر را بر جبین دانشگاه و نقاط مختلف شهر و استان نشانده‌اند باید مواخذه و پیگرد شوند و در مرحلهٔ جبران مافات مادی (به عنوان یکی مراحل جبرانی لازم)، هزینه‌ها را نیز از منابع شخصی تامین کنند. زیر سوال بردن اینگونه حرکات مصلحانه و قانون‌مدارانه با برچسب‌هایی نظیر اتلاف بیت‌المال  چیزی از پروندهٔ سیاه خاطیان کم نمی‌کند، بلکه وقاحتی سرسام‌آور را در آن می‌افزاید.

دانشجویان در این بیانیه عنوان کردند:  از این پس در موارد مشابه نیز به وظیفهٔ قانونی و بومی خود عمل خواهیم کرد و به مقابلهٔ با سوءاستفاده از موضوعات بومی و قومیتی برای پیشبرد رویه‌های انحرافی و مطامع شخصی ادامه خواهیم داد. در ازای این اقدامات که عملا تقبل وظایف مسئولان مختلف در کسوت‌ها و لباس‌های گوناگون بوده است نه مواهب و دریافتی آن‌ها را  که در ازای تعهد و انجام تکالیف می‌گیرند، طلب می‌کنیم و نه توقعی از آن‌ها داریم مگر پرهیز جدی از ادامه و تکرار هر انحراف و خطایی در هر پوششی و ملتزم شدن به قانون اساسی، قوانین و مقررات و اسناد بالادستی. ضمنا استفادهٔ پوششی از کمیته‌ها و ستادهای ساختگی برای دور زدن قوانین و گریز از تکالیف، توجیهی بیش نیست و این نیز اقدامی شوم است؛ قطعا باید مُرّ قانون در دانشگاه و استان و کشور رعایت شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دیگر خواب و غفلت جمعی از مسئولان مختلف استانی و کشوری (در حوزه‌های نظارتی، بازرسی، قضایی، امنیتی و تقنینی) کافی و حیاتی است نسبت به چنین مسائل حساس و سرنوشت‌سازی جدا متوجه و پیگیر شوند و اجازه ندهند که چنین جلوهٔ اشتباهی از قوم کرد و استان کردستان توسط جریانات و اشخاص منفعت‌طلب، مفسد و منحرف نشان داده شود و نیز با همهٔ خائنان و مخربان و انواع قانون‌شکنی برخورد جدی و عبرت‌آموز صورت پذیرد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: در پایان نیز اعطای درجهٔ دریاداری به امیر شهرام ایرانی و انتصاب این فرماندهٔ سنندجی دلاور به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به همهٔ کسانی که با جهالت‌ها و خیانت‌های خود تصویر و جلوه‌ای غیرقابل اعتماد و ناامانت‌دار و اهل سوءاستفاده از مناصب و ظرفیت‌ها و فرصت‌ها از اهالی کردستان یا اهل تسنن نمایش می‌دهند تسلیت و به عموم ملت ایران و اهالی کردستان بابت انتصاب چنین فرماندهٔ خوش‌سابقه و دلاوری در حساس‌ترین نیروها و بالاترین رده‌ها تبریک عرض می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جمال NL ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 3
      چه كسی به جای دانشجویان بیانیه داده است؟ چرا لیست دانشجویان را ننوشته اید؟