بیکاری ۳۵ درصدی فارغ‌التحصیلان لبنانی/ اعتراض نمادین جوان لبنانی که جهانی شد

فارغ‌التحصیل لبنانی برای اعتراض به بیکاری ۳۵ درصدی فارغ‌التحصیلان در این کشور و در اقدامی نمادین، با پوشیدن لباس فارغ‌التحصیلی مشغول کارهایی شد که نیاز به مدرک دانشگاه ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، اداره مرکزی آمار لبنان، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان این کشور در سال ۲۰۲۰ را حدود ۳۵ درصد برآورد کرد.

بر اساس گزارشی که اوایل سال جاری از سوی دیدبان حقوق کارگران و کارمندان لبنان منتشر شد؛ بازار کار لبنان می‌تواند سالانه حدود پنج هزار شغل جدید برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه ایجاد کند، در حالی که هر سال بیش از ۴۰ هزار فارغ‌التحصیلان به متقاضیان کار افزوده می‌شود.

نبود شغل متناسب با رشته تحصیلی سبب شده بسیاری از فارغ‌التحصیلان لبنانی مجبور شوند به سراغ مشاغل بی‌ارتباط با رشته تحصیلی خود بروند.

امیر فقیه، اخیرا از دانشگاه نوتردام لبنان فارغ‌التحصیل شده است. امیر برای اعتراض به وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان در لبنان، با پوشیدن لباس فارغ‌التحصیلی، مشغول کارهای کم درآمد مانند صندوقداری در یک مغازه مواد غذایی محلی، پیشخدمتی در یک کافه، فروشندگی گل در خیابان یا گدایی در پیارو شد.

بیکاری ۳۵ درصدی فارغ‌التحصیلان لبنانی/ اعتراض نمادین جوان لبنانی که جهانی شدبیکاری ۳۵ درصدی فارغ‌التحصیلان لبنانی/ اعتراض نمادین جوان لبنانی که جهانی شد

قصد فقیه بی‌احترامی به حرفه‌ها یا نقش‌ها نبود، حرف او این بود که این مشاغل به مدرک دانشگاهی نیاز ندارند و هدفش روشن کردن واقعیت‌های زندگی برای تازه فارغ‌التحصیلان بود.

عکس‌های امیر در شبکه‌های اجتماعی به سرعت منتشر شد و از سوی فارغ‌التحصیلانی که شرایطی مشابه او داشتند، حمایت شد؛ اما مسئولان لبنانی هیچ پاسخی برای اقدام وی نداشتند.

کارشناسان معتقدند بیکاری فارغ‌التحصیلان لبنانی به دلیل ناکارآمدی بخش‌های مانند گردشگری، بانکداری و مشکلات دولت به دلیل بحران مالی است. آن‌ها همچنین بر این باورند که تیرگی روابط بین لبنان و منطقه خلیج فارس، فارغ‌التحصیلان لبنانی را برای یافتن شغل در کشورهای حاشیه خلیج فارس با مشکل مواجه کرده است.

لبنان این روزها در بدترین بحران مالی تاریخ خود به سر می‌برد، به طوری که انتظار می‌رود نرخ بیکاری در سال ۲۰۲۱ به بالای ۴۰ درصد برسد و نرخ فقر توسط سازمان ملل متحد ۷۸ درصد برآورد شده است. این کشور همچنین مذاکراتی را با صندوق بین‌المللی پول آغاز کرده است تا بتواند میلیاردها دلار پول را برای نجات اقتصاد خود به کار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =