سیاست‌ها در موسیقی فصلی است / ناکارآمدی مدیران مهم‌ترین عامل تنزل سلیقه موسیقیایی

مدرس دانشگاه و محقق حوزه موسیقی گفت: مهم‌ترین علت تنزل سلیقه موسیقی در کشور، ناکارآمدی عرصه مدیریتی موسیقی است به نحوی که در این بخش با رفتارهای سلبی مواجه هستیم.

مجید اخشابی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره وضعیت موسیقی حال حاضر کشور اظهار کرد: همانطور که روشن و مبرهن است موسیقی کشور نیز مانند سایر وجوهات هنر وضعیت خوبی ندارد و نمی‌شود شرایط خوبی برای موسیقی فرض کرد.

مدرس دانشگاه و محقق حوزه موسیقی ادامه داد: از طرفی تنزل کیفیت عرضه آثار به لحاظ محتوایی و فرمی، از سوی دیگر نزول سطح سلیقه مخاطبان و از بعد سوم نیز ناکارآمدی عرصه مدیریتی موسیقی کشور هر سه منجر به افول موسیقی کشور شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تنزل سلیقه موسیقی کشور سه وجه دارد، گفت: مهم‌ترین علت تنزل سلیقه موسیقی در کشور، ناکارآمدی عرصه مدیریتی موسیقی است به نحوی که در این بخش با رفتارهای سلبی مواجه هستیم و هیچ برنامه‌ای برای آموزش و هدایت نسل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وجود ندارد.

اخشابی با بیان اینکه مدیریت در کشور صرفا نقش نظارتی دارد آنهم از نوع سلبی گفت: متاسفانه راهی در این زمینه تبیین نمی‌شود و رسانه‌ها هم به این مقوله  دامن می‌زنند. صداوسیما نقشش را درست ایفا نمی‌کند. رسانه‌های مکتوب نیز نوشته‌هایشان تاثیری که باید را ندارد و موج ابتذال نه‌تنها موسیقی، بلکه عرصه هنر کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدرس دانشگاه و محقق حوزه موسیقی درباره نقش لابی‌گری در موسیقی کشور تشریح کرد: اساسا در این زمینه فرآیند پولسازی وجود دارد که اسمش را تطهیر می‌گذارم؛ یعنی یک خواننده زیرزمینی و غیرمجاز که با موسیقی‌های ناهنجار تواسته توجه مخاطبان و جامعه را به گونه‌ای(مثل استفاده از ناسزا در ترانه) به خودش جلب کند. با همین رویکرد موسیقی‌هایی با سطح خفیف‌تر از چیزی که گفتم شیوع پیدا کرده و آن خواننده شناخته می‌شود.

وی افزود: به این ترتیب تهیه‌کننده‌ها سراغ آن خواننده می‌روند، از غیرمجازبودن درش می‌آورند و روی آن سرمایه‌گذاری کرده و مجوز برایش می‌گیرند و اینگونه شناخته می‌شود.

اخشابی همچنین گفت: در ادامه این روند تهیه کننده‌ها سراغ آن خواننده می‌روند، در نتیجه از آن خواننده مثل یک چاه بهره‌برداری می کنند تا محتویاتش تمام شود و بعد هم مثل یک شی متروکه به آن نگاه می‌کند.

مدرس دانشگاه و محقق حوزه موسیقی با اشاره به اینکه در قدیم تصور می‌کردیم این فرآیند بهبود پیدا می‌کند، توضیح داد: متاسفانه این رویه در کشور ما یک سنت شده و هر کسی با یک شیرین‌کاری عجیب و غریب شناخته می‌شود و بعد تهیه‌کنندگان به سراغش می‌‍روند و  قرارداد می‌بندند و از امواج رسانه ای و تمامی ظرفیت‌ها برای تبلیغ و تهییج افکار عمومی استفاده می‌کنند و در نهایت این ماجرا تبدیل می شود به اینکه ۶ ماه با یکی گذران می‌شود و ۶ ماه بعدی با یکی دیگر و اینگونه همیشه یک موج ناهماهنگ در موسیقی وجود دارد.

وی درباره اینکه به نظر شما آیا می‌شود به عنوان هنرمند کاری در زمینه نجات موسیقی کشور انجام داد، گفت: واقعیت این است که یک دست صدا ندارد و باید وفاق جمعی در این زمینه صورت گیرد.

اخشابی اظهار کرد: همانطور که اشاره شد تولیدکنندگان، مخاطبان و نهادهای نظارتی باید با هم اهتمام ورزند که این معضل را یکبار برای همیشه حل کنند و این فرآیند را تصحیح کنند. باید به جوانان آموزش صحیح داد تا راه مناسب را انتخاب کنند اما متاسفانه سیاست‌ها همیشه در موسیقی فصلی است و آنطور که باید عمل نمی‌شود.

مدرس دانشگاه و محقق حوزه موسیقی گفت: یکی از روش‌های غلط این روزها این است که فرد موسیقی بسازد و در شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های غیرمجاز پخش کند و بعد که دیده شد، اظهار پشیمانی کند و با تعهدی ساده مجوز بگیرد و هر زمان که احساس کرد حضور کمرنگی دارد دوباره آبی در آسیاب بریزد و عده‌ای هم برایش کارسازی کنند. 

وی ادامه داد: حتی برخی از هنرمندان قدیمی هم از این شیوه استفاده می‌کردند و یک بار در نقش موافق و داخل کشور فعالیت می‌کردند و بار دیگر در ظاهر مخالف و در خارج  از کشور بودند و گاهی هم عملکرد بینابین داشتند؛ بالاخره روی تیغ حرکت می‌کردند و موفق هم شدند.

اخشابی افزود: این قضایا به قدری واضح است که تبدیل به سنتی در موسیقی فعلی شده است. در واقع افراد  با استفاده از قدرت نفوذ در فضای مجازی و صرف هزینه‌های صد تا ۲۰۰ میلیونی موجی راه می‌اندازند که خود را مطرح کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =