به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کارت ملی، کارتی است که با هوشمند شدن آن اطلاعاتی بیشتر از اطلاعات هویتی افراد همچون اسم و فامیل در آن تعبیه شده است و شهروندانی که هنوز نسبت به تعویض کارت ملی قدیمی خود اقدام نکردهاند، باید هرچه سریعتر دست به کار شوند. برای این کار لازم است مراحلی را طی کنند تا کارت ملی جدید خود را دریافت کنند.
بیشتر بخوانید:
مراحل دریافت گذرنامه به چه صورت است؟
متقاضیان میتوانند با مراجعه به سامانه سازمان ثبت احوال کشور یا دفاتر ثبت احوال کشور برای پیش ثبت نام دریافت کارت ملی هوشمند با وارد کردن اطلاعات شخصی و هویتی خود اقدام کنند.
نحوه وارد کردن اطلاعات هویتی افراد در سایت سازمان ثبت احوال بدین گونه است که متقاضیان پس از ورود به سایت باید یک فرم شامل اطلاعات فردی، هویتی و تحصیلی را به طور صحیح تکمیل کنند و مبلغ تعیین شده در سایت را توسط کارت بانکی به صورت آنلاین پرداخت کنند، پس از تکمیل فرم و بررسی مجدد آن برای جلوگیری از بروز هرگونه خطایی، فرم را ارسال کنند.
پس از ارسال فرم یک کد رهگیری برای متقاضی ارسال میشود که نشان دهنده پشت سر گذاشتن مراحل پیش ثبت نام است و او باید این کد را تا زمان دریافت کارت ملی هوشمند خود حفظ کند، بعد از اینکه اطلاعات خود را ارسال کرد، از سوی سازمان ثبت احوال استعلام میشود و در صورت تأیید کد رهگیری برای متقاضی ارسال خواهد شد که بعد از ورود مجدد به سایت و وارد کردن کد رهگیری خود میتواند از دفاتر پیشخوان دولت نوبت گیری و نزدیکترین دفتر پیشخوان دولت به محل سکونت خود را انتخاب کند.
حال اگر قادر به انجام این کارها نیستید و یا به اینترنت دسترسی ندارید، میتوانید با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، فرم مربوط به اطلاعات هویتی و شخصی خود را تکمیل کنید و همچنین با پرداخت هزینه تکمیل فرم، درخواست پیش ثبت نام دریافت کارت ملی هوشمند خود را توسط دفاتر پیشخوان دولت انجام دهید و پس از دریافت نوبت، در زمان تعیین شده ،دوباره به این دفاتر مراجعه کنید.
مدارک مورد نیاز برای تعویض کارت ملی:
متقاضیان دریافت کارت ملی هوشمند باید برای تعویض کارتهای ملی قدیمی خود باید شناسنامه عکس دار، کارت ملی قدیمی، یک قطعه عکس با زمینه سفید را به همراه داشته باشند. همچنین آدرس محل زندگی و کد پستی، ارائه شماره تلفن ثابت و همراه از جمله اطلاعاتی است که برای پیش ثبت نام کد ملی و به هنگام مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت ضروری است.
در هنگام مراجعه به این دفاتر، اطلاعات تکمیلی متقاضی از قبل ارسال شده و در سیستم موجود است. پس از تطبیق اطلاعات ارسالی متقاضی با اطلاعات کارت ملی و شناسنامه و گرفتن عکس پرسنلی از اودر دفاتر پیشخوان دولت، نوبت به تکمیل اطلاعات شخصی متقاضی میرسد.
در این مرحله پس از تکمیل اطلاعات ثبت نام، اطلاعاتی نظیر اثر انگشت و امضای دیجیتال فرد متقاضی نیز دریافت و ثبت میشود. این کار در خود دفاتر پیشخوان دولت و یا مراکز اعلام شده توسط آنان صورت میگیرد و تمامی این اطلاعات وارد کارت ملی هوشمند خواهد شد.
حدود ۱۶ هزار دفتر پیشخوان دولت در سراسر کشور وجود دارد که افراد فاقد کارت ملی هوشمند میتوانند برای دریافت کارت خود به این دفاتر مراجعه کنند.
انتهای پیام/
نظر شما