به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یکی از مهم ترین سازمان های دولتی که اشخاص از لحظه ی تولد تا وقوع مرگ خود با آن سر و کار دارند ، سازمان ثبت احوال کشور است . این سازمان با وظایف و عملکردی مستقل از نهاد های زیر مجموعه ی وزارت کشور است وکلیه ادارات ثبت احوال تابع اداره مرکزی بوده و ملزم به رعایت و اعمال قوانین و آئین نامههای مصوب در سطح کل کشور میباشند. به دلیل حجم خدمات سجلی ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال نسبت به تمام مردم ، طبق آخرین بررسی ها این سازمان در حال حاضر پر مراجعه ترین سازمان دولتی در کشور است .
در این مقاله از دادواره قصد داریم به بیان تاریخچه ای از ثبت احوال ، وظایف و خدمات این سازمان و اهداف آن بپردازیم .
تاریخچه ی سازمان ثبت احوال :
در گذشته ، ثبت امور مربوط به تولد و ازدواج در ایران به شکلی سنتی و با مراجعه ی مردم نزد ریش سفیدان محله و یا روحانیون صورت می گرفت ، ثبت احوال به شیوه ی کنونی به تقلید از کشور های اروپایی در ایران شکل گرفت و در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۲۹۷ خورشیدی ، بر اساس مصوبه هیئت وزیران ، مقررات تشکیل اداره سجل احوال در وزارت کشور تهیه شد .
در سال ۱۳۰۴ ، برای نخستین بار اداره ی سجل احوال در وزارت کشور تاسیس شد و از آن تاریخ ، ابتدا در شهر تهران ، مامورین شهرداری با تنظیم سند و توزیع شناسنامه بین مردم اقدام به ثبت وقایع چهارگانه ( تولد _ ازدواج _ طلاق _ مرگ ) کردند .
پس از آن با تصویب قانون سجل احوال توسط مجلس شورای ملی سابق مقرر شد که در هر منطقه تمامی اتباع ایران باید شناسنامه بگیرند و در پی آن وزارت کشور اقدام به دایر کردن اداراتی تحت عنوان اداره ی سجل احوال در شهرستان ها و ثبت وقایع چهارگانه ی مذکور در آن نمود .
در سال ۱۳۱۹ این سازمان به عنوان اداره ی کل آمار و ثبت احوال تغییر نام پیدا کرد و در تیر ماه سال ۱۳۵۵ قانون ثبت احوال کشور به ثبت رسید که در آن وظایف و فعالیت های آن سازمان را به شکل نوینی سازمان دهی کرده و در نهایت در سال ۶۳ توسط مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی در آن قانون به وجود آمد که در حال حاضر همان قانون مد نظر است .
وظایف سازمان ثبت احوال کشور:
مطابق ماده ی ۱ قانون ثبت احوال : « وظایف سازمان ثبت احوال به شرح زیر است :
الف – ثبت ولادت و صدور شناسنامه .
ب – ثبت واقعه وفات و صدور گواهی مرگ .
ج – تعویض شناسنامههای موجود در دست مردم .
د – ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات .
ه – صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه .
و – تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی .
ز – جمعآوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن .
ح – وظائف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان گذاشته شده است . »
بنابراین با توجه به این ماده و مقررات مرتبط دیگر که به بیان وظایف سازمان ثبت احوال می پردازند می توان گفت امروزه علاوه بر موارد مذکور این سازمان وظیفه ی صدور کارت شناسایی ملی ، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور و انجام وظایفی از قبیل تهیه آمار و لیست مشمولین و یا افراد واجب التعلیم برای برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش را نیز بر عهده دارد .
خدمات سازمان ثبت احوال:
به طور کلی خدمات ثبت احوال را در چند دسته می توان قرار داد که عبارت اند از :
۱) صدور شناسنامه :
_ صدور شناسنامه ی مجدد ( تعویض و المثنی ) .
_ صدور شناسنامه برای زنان خارجی با همسران ایرانی ( مشمول بند ۶ ماده ی ۹۷۶ قانون مدنی ) .
_ صدور شناسنامه ی فرزندان بالای ۱۸ سال اتباع خارجی ( مشمول ماده ی ۹۷۹ و ۹۸۰ قانون مدنی ) .
_ صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی .
_ صدور شناسنامه اتباع خارجی .
_ صدور شناسنامه برای کسانی که در ایران از پدری که تبعه ی خارجه است به وجود آمده و بلافاصله پس از رسیدن به ۱۸ سال تمام لاقل یک سال دیگر در ایران اقامت کرده باشند . ( مشمول بند ۵ ماده ی ۹۷۶ قانون مدنی ) .
۲) صدور کارت هوشمند ملی .
۳) درج ( انتقال ) واقعه ی ازدواج و طلاق :
_ ثبت ازدواج به موجب اقرار نامه .
_ صدور رونوشت سند ازدواج و طلاق اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور .
۴) ارائه ی گواهی های فوت :
_ صدور گواهی های فوت ایرانیان .
_ صدور گواهی فوت اتباع خارجی .
۵) تغییر مشخصات هویتی :
_ رسیدگی به درخواست های کمیسیون تشخیص سن ( اصلاح تاریخ تولد )
_ تغییر نام خانوادگی .
_ تغییر نام .
_ رسیدگی به درخواست های رسیدگی از هیئت حل اختلاف .
۶) پاسخ به استعلام های هویتی و نشانی افراد :
_ پاسخ به استعلام هویت افراد .
_ پاسخ به استعلام نشانی افراد .
۷) صدور گواهی ولادت فرزندان اتباع خارجی متولد شده در ایران .
۸) صدور گواهی تجرد .
۹) ثبت تغییر نشانی .
اهداف کلان سازمان ثبت احوال :
وظایف ثبت احوال
وظایف ثبت احوال
این سازمان به طور کلی اهداف کلانی را دنبال می کند که عبارت اند از :
ساماندهی ثبت وقایع حیاتی و مهاجرت در کشور .
اتقان اسناد سجلی و مدارک هویتی .
استقرار نظام جامع شناسایی ایرانیان .
تولید و انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی ایرانیان .
استقرار سازمان الکترونیک .
ارتقاء مستمر کیفیت و کمیت نحوه ارائه خدمات .
افزایش کارآیی و ارتقاء بهره وری سازمان .
حساس سازی و ارتقاء آگاهیهای عمومی .
اصلاح نظام بودجه ریزی سازمان با رویکرد تعریف و تامین منابع مورد نیاز .
اهداف کیفی سازمان ثبت احوال :
ثبت به موقع وقایع حیاتی با استفاده از ظرفیتهای قانونی .
استقرارخدمات دولتی ثبت احوال در سراسر کشور .
افزایش ضریب ایمنی اسناد و مدارک سجلی و هویتی .
تکمیل و بهنگام سازی اطلاعات هویتی ایرانیان ( برقراری ارتباطات سببی و نسبی در پایگاه ) .
فراهم نمودن زمینه شناسایی الکترونیکی ایرانیان .
تولید و انتشار آمار جمعیتی برای برنامه توسعه کشور .
اطلاع رسانی الکترونیکی شیوه ارائه خدمات ۳۰ % .
انعکاس فرآیندهای انجام کار و خدمات سازمان از طریق ابزارهای رسانه ای الکترونیکی .
ارائه خدمات به کلیه ایرانیان بصورت الکترونیکی ۲۰% .
توسعه زیر ساخت فضای تبادل اطلاعات .
استفاده از توانمندیهای بخش غیردولتی با رویکرد واگذاری امور تصدی گری .
استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول .
افـزایش انگیزه شغلی کارکـنان با تامین جایگاه و منزلت حرفه ای مناسب .
ارتقاء سطح دانش فنی , علمی و مهارت های شغلی کارکنان .
مناسب سازی و استاندارد سازی فضاهای فیزیکی , تجهیزات , ساختار و فرایند های انجام کار .
پشتیبانی و حمایت از نوآوری, خلاقیت و استعدادهای فنی و پژوهشی .
تقویت فضائل اخلاقی , وجدان کاری , روحیه کار و انضباط در سازمان .
استقرار نظام مدیریت عملکرد مشتمل بر ارزیابی عملکرد سازمان , مدیریت و کارکنان .
افزایش سطح اعتماد عمومی جامعه .
تبیین حقوق و تکالیف جامعه و سازمان .
مهندسی فرهنگ نامگذاری .
تلاش لازم به منظور کاهش اتکای هزینه های جاری سازمان از بودجه عمومی کشور .
پیش بینی بودجه سازمان براساس حجم فعالیتها و خدمات در چارچوب بودجه عملیاتی .
اهتمام به نظم و انضباط مالی و بودجه ای و تعادل بین منابع و مصارف سازمان
انتهای پیام/
نظر شما