عنوان مهم‌ترین عامل جذب مخاطب / وادادگی ارشاد دلیل انتخاب نام‌های عجیب و غریب برای فیلم‌ها

این روزها شاهد هستیم عناوینی که برای برخی فیلم‌های سینمایی انتخاب می‌شود نه تنها جذاب نبوده بلکه بیشتر نوعی ولنگاری را نشان می‌دهد که متاسفانه مسئولین هیچ توجهی به آن ندارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تشویق مخاطب برای تماشای یک اثر هنری می‌شود عنوانی است که برای آن انتخاب می‌شود؛ بخصوص در آثار سینمایی این نکته بسیار اهمیت دارد. انتخاب یک عنوان درست برای یک اثر که در عین سادگی باید بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و او را برای به تماشای آن ترغیب کند.

بیشتر بخوانید:

بررسی حضور شاخ‌های مجازی در فیلم‌ها / نقش پول و شهرت در سینما

بدون ‌شک انتخاب نام فیلم یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد ارتباط ذهنی با مخاطب و موفقیت یک فیلم است، نام فیلم اولین چیزی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند. بدیهی است همه ما با شنیدن نام یک فیلم، اگر اطلاعاتی راجع به نویسنده، کارگردان، بازیگران و موضوع فیلم نداشته باشیم، دچار نوعی پیش قضاوت و احساسی مثبت یا منفی نسبت به آن فیلم می‌شویم.

نام خوب برای یک فیلم، نامی است که بیننده فوراً و بدون آنکه قبلاً چیزی راجع به آن بداند جذب شود. اگر نام فیلم اطلاعات خاصی به مخاطب نمی‌دهد، حداقل باید توجه او را به خود جلب کند. نکاتی در مورد موضوع فیلم بگوید و ژانر فیلم را نشان بدهد. شاید هم یک نوع چالش را نشان بدهد. قابل حفظ کردن و به یادآوری مجدد هم باشد.

اما متاسفانه این روزها شاهدیم عناوینی که برای برخی فیلم‌های سینمایی انتخاب می‌شود نه تنها جذاب نبوده بلکه بیشتر نوعی ولنگاری را نشان می‌دهد که متاسفانه مسئولین هیچ توجهی به آن ندارند. در همین رابطه با دو تن از منتقدان سینما گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

عنوان باید در مخاطب کشش ایجاد کند

حسین سلطان محمدی منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره چرایی انتخاب عناوین عجیب و غریب برای برخی فیلم‌های سینمایی اظهار کرد: اصرار برخی برای اینکه لخت و تلخ حرف بزنند باعث انتخاب برخی عناوین عجیب برای فیلم‌ها شده است.

وی با بیان اینکه عناوین فیلم‌ها باید جذاب باشد گفت: عنوان یک فیلم‌ درست همانند تیتر برای یک خبر است که باید بتواند در مخاطب کشش ایجاد کنند؛ اما این مسئله در سینمای ایران رعایت نمی‌شود.

منتقد سینما ادامه داد: متاسفانه ارشاد خیلی چیزها را رها کرده و این موضوع نیز از جمله مسائلی است که این ارگان به آن هیچ اهمیتی نمی‌دهد.

سلطان محمدی تاکید کرد: در همین رها شدگی است که برخی نام‌های عجیب و غریب برای فیلم‌ها انتخاب می‌کنند و کاری به معنا و مضمون آن ندارند و به این مسئله توجهی نمی‌کنند که عنوان انتخاب شده فرهنگی هست یا نه و اینکه آیا معرف داستان فیلم هست یا خیر.

عنوان هر اثری هویت آن است

هوشنگ گلمکانی دیگر منتقد سینما نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در این باره عنوان کرد: چه به فکر گیشه باشیم یا نباشیم، اگر بخواهیم به فیلم به عنوان یک اثر هنری نگاه کنیم باید بگوییم که عنوان هر اثری هویت آن است.

وی با بیان اینکه انتخاب نام فیلم کار بسیار حساسی است، گفت: گاهی اوقات ممکن است یک نام بسیار جذاب به نظر کارگردان و فیلمنامه‌نویس برسد و برای فیلم مناسب باشد اما گاهی تا آخرین لحظه نام فیلم را مدام تغییر می‌دهند و به جایی هم نمی‌رسند.

گلمکانی ادامه داد: برخی نام‌ها نه زیباست و نه مناسب فیلم و بیشتر یادآور کمدی‌های عامه‌پسند است که متاسفانه دقت چندانی از سوی عوامل برای آنها نمی‌شود و سازنگان باید توجه بیشتری در این باره داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =