به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در شرایطی که نمایندگان مجلس بار دیگر بعد از سال ۹۸، در تلاش برای افزایش تعداد مناطق آزاد هستند، بسیاری از کارشناسان معتقدند که فلسفه وجودی فعالیت این مناطق از بین رفته و به جای تبدیل شدن به محلی برای توسعه تجارت، به نقاطی برای واردات کالاهای مصرفی تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید
دلیل تعدد مناطق آزاد/ چرا هدف محقق نشد؟
یکی از مناطق آزادی که به واسطه قرار گرفتن در جاده ابریشم موقعیتی استراتژیک دارد، منطقه آزاد ارس است. این منطقه با داشتن آثار تاریخی بسیار، جاذبههای توریستی و سرمایهگذاری را به صورت همزمان در خود دارد. هرچند که بسیاری معتقدند منطقه آزاد ارس هم مانند دیگر مناطق آزاد، از فلسفه خود دور مانده و بسیاری از قوانین آن هم، ضمانت اجرایی درستی ندارد.
از جمله مزیتهای این منطقه، وارد کردن خودرو بدون پرداخت عوارض گمرکی و با قیمت مناسب است. هرچند که اگر فردی بخواهد به صورت حقیقی به خرید خودرو در این منطقه اقدام کند، نیاز به سابقه سکونت ۳ ساله در این منطقه آزاد دارد. البته به نظر میرسد به دلیل نبود ثبات در برخی قوانین مناطق آزاد و تناقض آن با سایر قوانین در دستگاههای دولتی، این مزیت هم با اما و اگرهای بسیاری همراه است.
مساله معافیت از پرداخت مالیات یکی از ویژگیهای اصلی این مناطق است. با این حال، تناقض در برخی قوانین باعث شده با وجود شمول پرداخت مالیات برای کارگران، مالکان کارخانه از مالیات معاف شوند.
به گزارش ایسکانیوز، مناطق آزاد و شکلگیری آن بعد از جنگ جهانی دوم، بهانهای برای توسعه کشورهایی بود که از سیر طبیعی توسعه خود جامانده بودند. اما به نظر میرسد که تلاش برخی سیاستگذاران برای افزایش تعداد این مناطق و توجه نکردن به نحوه اجرای قوانین در آن، میتواند چنین مناطقی را به محلی برای قاچاق تبدیل کند.
نظر شما