پیش بینی بورس دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

شاخص کل بورس امروز با افتی نسبتا زیاد مواجه شد و هفته را با قرار گرفتن در مسیر نزولی آغاز کرد. کاهش ۱۲ هزار و ۵۹۲ واحدی شاخص کل باعث شد تا رقم یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحدی روی تابلوهای بورس ثبت شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،  شاخص کل بورس امروز با افتی نسبتا زیاد مواجه شد و هفته را با قرار گرفتن در مسیر نزولی آغاز کرد. کاهش ۱۲ هزار و ۵۹۲ واحدی شاخص کل باعث شد تا رقم یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحدی روی تابلوهای بورس ثبت شود. شاخص هم‌وزن نیز با افتی بیش از یک هزار و ۶۰۰ واحدی بار دیگر به محدوده ۳۹۷ هزار واحدی سقوط کرد و نتوانست کانال ۴۰۰ هزار واحدی را پس بگیرد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی بورس یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱

بورس تحت تاثیر ابهامات برجامی

همانطور که در پیش‌بینی روند امروز اشاره شده بود بورس تحت تاثیر ابهامات برجامی، معاملات را به پایان رساند. البته این موضوع با قید روشن نشدن نتیجه مذاکرات و پاسخ ایالات متحده به پیشنهادات ایران پیش بینی شده بود. با توجه به تداوم ابهامات موجود در پرونده هسته‌ای ایران بازار سرمایه نیز فعلا در کما به سر می‌برد. روند معاملات امروز نیز نشانه‌ای از تداوم فضای مه‌آلود برجام است که ادامه آن به ضرر بازار تمام خواهد شد.

البته نکته مثبت این اتفاق شناخت درست بازار نسبت به تحولات بازار در صورت احیای برجام است. این موضوع نشانگر به سنگ خوردن تیری است که برخی از سلبریتی‌های بورسی روانه قلب بازار کرده بودند. اما خوشبختانه به نظر می‌رسد بازار از هرگونه توافق و گشایشی در زمینه پرونده هسته‌ای ایران استقبال خواهد کرد. اغلب کارشناسان این موضوع را به فال نیک گرفته و آینده به مراتب بهتری برای بورس در صورت احیای برجام در مقایسه با بازارهای موازی پیش‌بینی می‌کنند.

ماجرای فساد در فولاد مبارکه

انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس از وضعیت شرکت فولاد مبارکه اصفهان زلزله‌ای را بین سهامداران بورسی به راه انداخت. هرچند امروز سهم فولاد بسته بود و معاملات آن متوقف شده است. اما به طور کلی این خبر باعث به راه افتادن جوی منفی در بازار شد که روی کلیت بازار تاثیرگذار بود. کارشناسان معتقدند انتشار هرگونه خبری پیرامون وجود فساد در شرکت‌های مختلف حاضر در بورس می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

اما روی هم رفته تحلیلگران بر این باورند که بیش از هر فاکتور دیگری، بورس تحت تاثیر ابهامات برجامی است. از همین رو گفته می‌شود تا زمانی که این ابهامات برطرف نشود احتمالا وضعیت فعلی در بورس تداوم خواهد داشت.

کارشناسان بازار سرمایه امروز پس از اتفاقاتی که در بازار رخ داد، برای پیش بینی بورس فردا با دقت اخبار برجامی و تحولات بازار ارز را دنبال می‌کنند.

تا لحظه نگارش این گزارش هنوز پاسخی از سوی دولت ایالات متحده و یا اتحادیه اروپا در راستای پیشنهادات برجامی ایران صادر نشده است. اما فعالان بازار سهام و حتی سایر بازارهای مالی شدیدا در انتظار دریافت پاسخ طرف‌های غربی هستند. تحولات امروز در بازار سرمایه نشانگر اثرپذیری گسترده بورس از ابهامات برجامی بود. به نحوی که بسیاری از سهامداران و کارشناسان در شبکه های اجتماعی از تداوم شرایط گرگ و میش پیرامون مذاکرات شکایت می‌کردند.

پیش بینی بورس فردا

به باور اغلب کارشناسان یک چشم فعالان بازار سرمایه اینروزها به وین و چشم دیگرشان به بازار ارز است. از همین رو انتظار می‌رود در صورت احیای توافق و یا تداوم شرایط ابهام آلود فعلی اوضاع بازار به شکل فعلی باشد. اما اگر گشایشی در زمینه احیای برجام محقق شود می شود انتظار داشت سهم های ریالی و گروه بانکی جهش قابل توجهی را تجربه کنند.

البته همانطور که بارها تاکید شده اگر سهم‌ها کامودیتی محور و دلاری نیز با افت مواجه شوند به هیچ عنوان پایدار نیست. به عبارتی انتظار می‌رود به دلیل کاهش هیجانی نرخ دلار در صورت توافق، سهم های دلاری روند نزولی را برای مدتی کوتاه در پیش بگیرند. اما این وضعیت از دید تحلیلگران پایدار نخواهد بود و پس از فروکش کردن هیجانات متوقف خواهد شد.

به طور کلی می‌توان گفت پیش بینی بورس فردا به فاکتورهایی مانند نوسانات نرخ ارز و پاسخ ایالات متحده به پیشنهادات برجامی ایران بستگی دارد. اما اگر هیچ اتفاق خاصی رخ ندهد و صحنه تغییری نیابد به احتمال بسیار زیاد بازار مسیر فعلی خود را تغییر نخواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =