پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۳

در این خبر به پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ایران خودرو طرح پیش‌فروش جدید خود را ارائه کرده و این موضوع موجب نقد شدن سهامداران شده است. به طوری که بازار طی سه روز گذشته شاهد خروج سنگین پول حقیقی از سهام و صندوق‌ای سرمایه‌گذاری بوده است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی بورس برای هفته آینده

معاملات امروز سهام در جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان بورس امروز، شاخص کل با کاهش هفت هزار و ۵۶۸ واحدی که معادل ۰.۳۸ درصد این شاخص است، روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون و ۹۹۱ هزار واحدی ایستاد.

در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش داشته است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس امروز هزار و ۲۵۳ واحد که معادل ۰.۲ درصد این شاخص است، کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۳۲ هزار واحد رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز جاری، حجم معاملات را ۳.۳ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را هزار و ۷۱۳ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی

تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز معاملاتی گذشته، امروز منفی بود. به طوری که در پایان بورس امروز حدود ۴۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود ۶۷۹ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

تشکیل جلسه فوق العاده شورای عالی بورس

گفته می‌شود، این نشست به نتایج مثبتی منجر شده و خروجی تصمیم‌ها و راهکارهای آن از موضوعات اصلی مورد بحث در جلسه امروز شورای عالی بورس خواهد بود.

یک کارشناس بازار سرمایه درباره دلیل قرمز پوش شدن بورس در چند هفته گذشته گفت: یکی از دلایل ادامه این وضعیت هنوز هم واکنش بازار به شهادت هنیه در ایران است و بخشی دیگر هم به دلیل خنثی شدن خوش‌بینی‌ها درباره وعده‌های دولت چهاردهم و تیم شورای راهبری رییس جمهوری است و دیروز مشخصا ریزش شاخص، واکنشی به استعفای آقای ظریف بود که بازار را مایوس کرد.

فردین آقابزرگی درباره دلایل ریزش‌های پی در پی در بازار سرمایه اظهار داشت: تحت تاثیر دو عامل اساسی مسائل داخلی و مسائل برون مرزی شاهد این واکنش‌های بازار سرمایه هستیم. بنا به گفته تمام مسئولان چه زمانی که بر مسند کار بودند و چه زمانی که از پست و مقام خود کنار گرفتند و براساس دیدگاه‌های کارشناسی بخش کوچکی از مسائل بازار سرمایه به موضوع تحریم،FATF، حماس، ۷ اکتبر اسراییل و ... مرتبط است. موضوع اثرگذار در بازار سرمایه این است که ساختار حکمرانی اقتصادی از جمله اقتصاد دستوری، افزایش نرخ بهره بدون در نظر گرفتن منافع و شرایط فعالان اقتصادی، تعیین دستوری نرخ خوراک، انتخاب مدیرانی که وابستگی کامل به دولت دارند برای ارکان بورس، باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: این تصمیمات است که باعث ایجاد یاس در بازار سرمایه شده است. تا زمانی که این موضوعات اصلاح و برطرف نشوند، با سخنرانی‌های مدیران و با توییت‌های آقای ظریف مشکلات بورس حل نخواهد شد و این موضوعات اثر موقت در بازار دارند. تا زمانی که هزینه‌های دولت رو به افزایش است مشکلی از مشکلات بازارها از جمله بازار سرمایه حل نخواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مدیریت بیش از ۷۵ درصد سهام در بازار سرمایه بر عهده دولت و شبه دولتی‌ها است و در این شرایط نمی‌توان مشکلی را حل کرد و مشکلات اساسی بورس در همین موضوعات است. این مشکلات نشات گرفته از ساختار اقتصادی با تغییر مدیران حل نمی‌شود.

آقابزرگی گفت: حالا پس از یک ماه از انتخابات برای همه روشن شد که این جابه‌جایی‌ها قادر به تحولات و دگرگونی‌های بنیادی که همه به دنبال آن بودند، نیست و این توان را ندارد. مشکل ما جایی دیگر است و سیاست خارجه کشور جایی دیگر تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: این کابینه‌ دولت چهاردهم که از آن رونمایی شد؛ رونمایی بود از قابلیت‌ها و قدرت رییس جمهور مبنی بر اینکه، هر چند آقای پزشکیان رییس جمهور کشور است اما همچنان جای دیگر است که تعیین می‌کند چینش کابینه دولت چهاردهم چگونه باشد. حتما از هفته‌ اینده چالشی در رای اعتمادها خواهیم داشت و در حالی که مردم گمان می‌کنند این افراد از فیلترها عبور کردند هنوز فیلتر مجلس باقی مانده‌است و ممکن‌ است وزرای اقتصادی تغییر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به توان بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌ها با وجود این مشکلات ساختاری اظهار داشت: در ۲۰ سال گذشته مسئولان اصلاح‌طلب ، اصولگرا، تندرو، محافظه کار، مسئولانی که مدعی شدند بورس قمارخانه است و هم مسئولانی که گفتند هر چه پول دارید وارد بازار سرمایه کنید، بر سر کار آمدند اما در تمام این مدت بورس رشد کرد و این حرکت هم ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر در بازه زمانی کوتاه شاهد حرکات سینوسی رو به منفی بازار سرمایه هستیم که ناشی از اتفاقات اخیر، گفتارها و تنش‌های منطقه‌ای است.

آقابزرگی ادامه داد: روز انتخاب آقای پزشکیان شاخص ۴ درصد رشد کرد اما به مرور وقتی مشخص شد قرار نیست اتفاق جدیدی رخ دهد شاخص نزولی شد اما این منزله ادامه این شرایط نیست. به یاد داریم که سال ۹۹ در افزایش چشمگیر شاخص، سود شرکت‌ها رو به کاهش بود و از لحاظ بنیادی سرمایه‌گذاری در بورس توجیه منطقی نداشت. می‌خواهم بگویم وقتی سالهای گذشته را مرور می‌کنیم می‌بینیم که بورس در حال حرکت بوده و اعتقاد دارم قطعا شاخص بورس تا ۳.۵ میلیون هم حرکت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: سال ۹۶ شاخص کل بورس حدود ۷۰ هزار واحد بود و امروز پس از گذشت کمتر از ۷ سال به ۲ میلیون واحد رسیده و همه از این دو میلیون واحد بسیار گله‌مند هستند اما در این مدت رشد حدود ۲۹ برابر بوده‌است و هیچ دارایی‌، سرمایه یا بازاری به این میزان رشد نکرده است که اگر شاخص ۲.۵ میلیون را در نظر بگیریم این عدد رشد به ۳۳ برابر می‌رسد. این میزان رشد در بازه زمانی ۳۰ ساله به ۴۶۰۰ برابر بوده است و دومین بازار موازی که سکه باشد در این مدت ۲۱۰۰ برابر رشد داشت. بنابراین این رشد ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره دلیل قرمز پوش شدن بورس در چند هفته گذشته گفت: یکی از دلایل ادامه این وضعیت هنوز هم واکنش بازار به شهادت هنیه در ایران است و بخشی دیگر هم به دلیل خنثی شدن خوش‌بینی‌ها درباره وعده‌های دولت چهاردهم و تیم شورای راهبری رییس جمهوری است و دیروز مشخصا ریزش شاخص واکنش به استعفای آقای ظریف بود که بازار را مایوس کرد.

آقابزرگی گفت: در این شرایط بارها اخباری برای محدود شدن دامنه نوسان اعلام می‌شود که این خود نمونه بارز دستکاری بازار است و در حالیکه پس از ریزش بورس تمام دنیا همه جبران شدند اما در ایران وقتی مقام ناظر درباره دامنه یک درصد حرف می‌زند یعنی وضعیت فوق العاده است و این وضعیت فوق‌العاده را تاکید می‌کند و صف فروش تشکیل می‌شود.

کد خبر: 1239864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =