مهران مدیری پست جنجالی‌اش را حذف کرد / پیوستن احسان کرمی به شبکه من و تو

حذف پست جنجالی‌ مهران مدیری، پیوستن احسان کرمی به شبکه من و تو، هک شبکه یک صدا و سیما، نیم بها شدن بلیط سینما برای دو هفته و غیره از مهم‌ترین اخبار فرهنگی هفته‌ای بود که پشت سر گذاشتیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در بسته فرهنگی هفته ایسکانیوز نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات فرهنگ و هنر کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع فرهنگی کشور دست خواهند یافت. در بسته خبری این هفته که با اتفاقات جنجالی زیادی روبرو بود، به موضوعاتی نظیر حذف پست جنجالی‌ مهران مدیری، پیوستن احسان کرمی به شبکه من و تو، هک شبکه یک صدا و سیم، نیم‌بها شدن بلیط سینما برای دو هفته و غیره پرداخته شده است.

مهران مدیری پست جنجالی‌اش را حذف کرد

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم حذف پست جنجالی مدیری که با گمانه‌زنی‌های زیادی در فضای مجازی همراه شد از جمله اتفاقاتی بود که رخ داد.

حالا خبر حذف این پست، تیتر بسیاری از کانال‌های فضای مجازی شده است. این پست به ویدیویی مربوط می‌شد که مدیری در آن به بخشی از اتفاقات اخیر اعتراض کرده بود و در آستانه پخش دورهمی خواسته بود که حتی فریمی از تصاویر او از تلویزیون پخش نشود.

یکی از نزدیکان مهران مدیری در این باره می‌گوید: «آقای مدیری به خاطر برداشت‌های اشتباه از گفته‌هایش، تصمیم به حذف این پست گرفته است.»

البته قدیر کاشانی تهیه‌کننده برنامه «دورهمی» در واکنش به این اظهارنظر گفته بود: ساخت، تولید، انتخاب مجری، تعیین محتوا و پخش «دورهمی» از اختیارات سازمان صداوسیماست.

گفتنی است، ویدیوی مدیری در روزهای پراضطراب گذشته با حواشی زیادی همراه داشت تا جایی که خروجش از کشور نیز بر شدت این حواشی افزود و ماجرا تا ضبط پاسپورت او پس از ورود به کشور نیز پیش رفت.

حالا حذف این پست هم به مانند روزهای پس از انتشار آن، گمانه‌زنی‌ها در فضای شبکه‌های اجتماعی را افزایش داده و سوالی که از شب گذشته برای بسیاری پیش آمده این است که چرا مدیری این پست را حذف کرد؟ طبق معمول برخی آن را ناشی از فشار نهادهای امنیتی تفسیر می‌کنند و در باورپذیری هر قضاوت دیگری تشکیک می‌کنند اما به نظر می‌رسد واقعیت ماجرا با این روایت متفاوت است.

مدیری پس از بازگشت به کشور سکوت اختیار کرده اما یکی از نزدیکان او در توضیح انگیزه‌اش از حذف این پست می‌گوید «باتوجه به حواشی پیش آمده و برداشت‌های اشتباه از گفته‌های آقای مدیری، ایشان ترجیح داده این پست را حذف کند تا از صحبت‌هایش سوءاستفاده نشود و به نوعی از فضای اغتشاش و آشوب حمایت نکرده باشد.»

احسان کرمی به شبکه من‌وتو پیوست

همچنین، عصر روز سه‌شنبه انتشار فیلمی از حضور احسان کرمی در استودیو شبکه من‌وتو از اتفاقات جنجالی دیگری بود که در این هفته رخ داد، این اقدام احسان کرمی رنگ‌وبوی متفاوتی به اظهارات چندی پیش او درباره وقایع این روزهای تلخ ایران داد.

گفتنی است، پس از درگذشت غمناک مهسا امینی و وارد آمدن شوک به جامعه ایران، تعداد قابل‌توجهی از اهالی هنر و بازیگری و فیلمسازی ایران نیز در این باره موضع‌گیری کردند، موضع‌گیری‌هایی که برخی از آنها یکسویه و تند بود و بعضی نیز تلاش می‌کردند ضمن ابراز اندوه بابت فوت خانم مهسا امینی و طرح برخی انتقاداتشان، هیزمی روی آتش نریزند و مسئله ایران را درون ایران و با مرزبندی با بدخواهان پیش ببرند.

به‌هرحال راجع به هرکدام از این موضع‌گیری‌ها می‌توان داوری کرد و نظر داد؛ لزوماً همه موضع‌گیری‌ها درست نبود، امّا از بین همه آنها که حتی غلط هم موضع گرفتند، همه نیّت یکسانی نداشتند و نباید ساده‌انگارانه و بسیط،‌ همه را به‌یک‌شکل تفسیر کرد.

همچنین جوانانی هم بودند که برخی با تحلیل و تفسیر خود و بعضی هم بر اساس حس و تفسیری که از چهره‌ها دریافت می‌کردند، معترض شدند؛ برخی هم به خیابان آمدند که یکسان دیدن همه آنها هم قاعدتاً راه درستی نیست، حتی برای آنها که در سخن رادیکال شدند، تا جایی که این موضوع از دغدغه‌شان و تحلیل نادرستشان و حتی غلیان احساساتشان برمی‌آمد، و تا جایی که یک بحث و جدل درونی و میان ایرانیان و با نیـّت اصلاح امورات ایران است، امری قابل درک است، می‌توان سخنشان و موضعشان را نقد کرد، امّا متهم کردن و راندن‌شان و شدید کردن مواضع، حتماً عاقلانه نیست

واکنش رئیس صدا و سیما به شیطنت‌ها و شایعه‌سازی‌ها

رئیس رسانه ملی عزم بدنه سازمان صداوسیما هم برای ادامه مسیر تحقق برنامه تحول را جدی خواند و بر ناکارآمدی شیطنت‌ها و شایعه‌سازی‌ها تأکید کرد.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما که در دومین نشست افق تحول در جمع مدیران رسانه ملی سخن می‌گفت، اظهار کرد: بروز چالش و سختی در هر تحول و ریل‌گذاری جدید، طبیعی است. رسانه ملی در یک سال اخیر با چالش‌های منحصر به فردی روبه‌رو شد که از نزدیک شاهد بوده‌ایم؛ اما کارهای امیدوارکننده‌ای هم انجام شد که نویدبخش روزهای بهتر است و حس هم‌افزایی جمعی در یک سال گذشته، امیدواری‌مان برای پیشروی در مسیر پیش‌رو را تقویت کرد.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: با اطمینان خاطر می‌گویم ما اتاق فکری به وسعت تمام سازمان داشتیم که ابعاد تحول را بزرگ‌تر از سازمان صداوسیما و در بدنه عظیم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی معرفی کرد.

جبلی مسیر حرکت رسانه ملی را به حرکت در جاده‌ای پر پیچ و خم تشبیه کرد و افزود: هدف‌ ما در دوره جدید، تحول است و نه فقط تغییر. ما دنبال تغییر شکلی نیستیم و روند طی‌شده در یک سال اخیر ثابت کرد که اتهام ورود باند جدید و تغییر اتوبوسی مدیران، بی‌پایه است.

رئیس سازمان صداوسیما اجرای برنامه تحول را امری مبتنی بر مفاد «سند تحول رسانه ملی» و در سه محور محتوا، رویکرد و سازوکار دانست و خاطرنشان کرد: معتقدیم تغییر ریل گذاری هایی که سال‌ها ثابت مانده، اگر چه سخت، اما امکان‌پذیر است و موظفیم با کار شبانه روزی، مسیر ده ساله را دو تا سه ساله طی کنیم. رسانه ملی با چالش‌های درونی و بیرونی مختلفی مواجه است و باید بپذیریم برای تحول به عزم جزم و کفش آهنین نیاز داریم.

«دورهمی» پخش نمی‌شود

رئیس سازمان صداوسیما همچنین گفت: برنامه‌هایی که برای آنها هزینه می‌کنیم باید متناسب با ذائقه جامعه، نیازها و اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی مخاطبین باشد، هرگاه برنامه‌ای از این شکل و زاویه خارج شود، طبیعتا مورد استقبال و علاقه مخاطبین ما واقع نمی‌شود و ماهم از آنها استفاده نمی‌کنیم.

جزئیاتی از هک شدن شبکه خبر صداوسیما

شنبه شب بود که شبکه یک صدا و سیما هک شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است.

یک منبع آگاه در سازمان صدا و سیما، درباره نتایج اولین بررسی‌ها پیرامون هک شب گذشته صدا و سیما، اظهار داشت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است. پشت صحنه برخی خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده و اکانت‌های سازمانی، برخی گروه‌ها و جریان‌ها هستند که تضعیف مدیریت سازمان صداوسیما را دنبال می‌کنند.

وی با اعلام اینکه بعد از هک ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ کدام از نهادهای مسئول حتی یک ریال نیز به امن‌سازی شبکه سازمان کمک نکردند، گفت: بررسی‌های فارنزیک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه ۱۴۰۰ در شبکه سازمان حضور داشته و فرایند امن‌سازی شبکه های سیما موفق بوده است؛ اما شبکه خبر به واسطه ماهیت خبری خود دسترسی‌های ویژه‌ای داشته که بعد از رخداد اخیر در حال امن‌سازی است.

محمدعلی ساربان: وضعیت نابسامان زندگی هنرمندان پیشکسوت ماحصل مدیریت‌های غلط است

بازیگر فیلم‌های راه آبی ابریشم گفت: اغلب هنرمندان پیشکسوت در شرایط کاری و معیشتی بدی به سر می‌برند و این ماحصل مدیریت‌های غلط مسئولان ارشد حوزه سینما و تلویزیون است.

محمدعلی ساربان بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فعالیت این روزهای خود اظهار کرد: در حال حاضر مشغول ایفای نقش در سریال خانوادگی آکتور به کارگردانی نیما جاویدی و تهیه‌کنندگی  مجید مطلبی هستم.

وی در ادامه با اشاره به کم کاری خود در عرصه سینما و تلویزیون عنوان کرد: دلیل کم‌کاری‌ام این است که شرایط کاری زیاد در سینما و تلویزیون مساعد نیست و به دلیل عارضه مغزی که به آن دچار شدم، بیشتر خانه نشین هستم.

بازیگر فیلم‌ دست‌های خالی خاطرنشان کرد: وقتی سن بالا می‌رود توانایی کار کردن کاهش می‌یابد من نیز در حال حاضر به بهانه سن بالا و بیماری توانایی کار کردن ندارم، اما اگر فیلم کوتاهی باشد حتما انجام می دهم کما اینکه در ۲ سال و نیمی که دچار بیماری شده‌ام نیز همین کار را انجام دادم.

ساربان در ادامه با اشاره به اینکه اوضاع زندگی هنرمندان پیشکسوت چندان به سامان نیست، گفت: اغلب هنرمندان پیشکسوت در شرایط کاری و معیشتی بدی به سر می‌برند و اکثرا خانه‌نشین شده‌اند و این موضوع ماحصل مدیریت‌های غلط مسئولان ارشد سینما و تلویزیون است.

بلیط سینما برای دو هفته نیم‌بها شد

همچنین، شورای راهبردی اکران همزمان با ایام ربیع الاول و مقارن با برگزاری جشن‌های "مهر سینمای ایران" در استان‌های مختلف کشور مصوب کرد، سینماهای کشور به‌مدت دو هفته نیم بها شود.

چهاردهمین جلسه شورای راهبردی اکران با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی عصر روز گذشته 18 مهر ماه در سالن نمایش و جلسات شهید آوینی سازمان سینمایی برگزار شد.

غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، حبیب ایل بیگی، محمدقاصد اشرفی، علی سرتیپی، روح الله سهرابی، هاشم ‌میرزاخانی، محمدحسین جعفریان، محمدرضا فرجی، علیرضا اسماعیلی و محمد احمدی و یزدان عشیری از حاضران این جلسه بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =