پژوهش‌ها برای صنایع اولویت ندارند/ طولانی شدن فرایند بررسی تحقیقات در صنعت

عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت معتقد است که فرآیند طولانی بررسی تحقیقات در صنعت، نشان‌دهنده اولویت پایین پژوهش‌ها برای صنایع است.

قدرت قصابی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که من در زمینه مطالعه و شبیه سازی عددی جریان سیال، احتراق و انتقال حرارت فعالیت و تحقیق دارم، اظهار کرد: در این زمینه ۲ طرح صنعتی با نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه قاین داشته‌ام. این طرح‌ها تا حدودی برای دانشگاه درآمدزایی داشت. به علاوه اگر طرح‌های پیشنهادی به درستی اجرایی شوند، منجر به کاهش هزینه‌های جاری صنعت خواهند شد.

تلاش وزارت علوم در راستای مجوز شغل پاره وقت برای دانشجویان خارجی

عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت افزود: دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ که به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شده بود، برنامه‌های عملی بیشتری برای تحقیقات منجر به تولید محصول و ثروت داشتند. همچنین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان توسعه قابل توجهی پیدا کرد. یکی دیگر از اقدامات مثبت دانشگاه‌ها افزایش امتیاز تحقیقات صنعتی در آیین‌نامه‌های دانشگاهی است. با وجود این تلاش‌ها، تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله خیلی زیاد است. 

وی خاطرنشان کرد: در مسیر فعالیت‌های پژوهشی و صنعتی با چالش‌هایی مانند در اختیار نداشتن دانشجویان تحصیلات تکمیلی و افراد متخصص مواجه بودم. یکی دیگر از مشکلات در زمینه فرآیند طولانی بررسی تحقیقات در صنعت بود که به نظر من نشان دهنده اولویت پایین پژوهش‌ها برای صنایع است.

صنعت به تحقیقات دانشگاهی اعتماد ندارد 

قصابی بروکراسی اداری و عدم اعتماد صنعت به تحقیقات دانشگاهی را از جمله مهم‌ترین مشکلات پژوهشگران صنعتی دانست و اظهار کرد: باید برای کاهش مشکل پژوهشگران صنعتی، در سیاست‌های کلان کشور لزوم توجه تحقیقات در صنعت دیده شود. همچنین صنعتگران ملزم به همکاری با دانشگاه باشند و بودجه پژوهش در صنعت افزایش یابد. به نظر من، وزارت علوم و وزارت صنعت و معدن و اتاق بازرگانی مهمترین ارگان‌هایی هستند که می‌توانند موثر باشند.

به گزارش ایسکانیوز، قدرت قصابی عضو هیئت علمی دانشگاه بزرگمهر قائنات است که سال ۱۴۰۱ از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت معرفی شد. از جمله فعالیت‌های قصابی می‌توان به طراحی و نظارت بر نصب تجهیزات واحد پری هیتر، سیلو و تغذیه پری هیتر کارخانه سیمان شرق مشهد و کارشناس دفتر فنی بخش PIPING شرکت پتروپارت در فاز ۱۵و۱۶ پارس جنوبی اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =