به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی نشاندهنده کارآمدی آموزش عالی است. اگر آموزشهای دانشگاهی مهارتمحور نبوده و نتوانند دانشجویان را برای حضور در بازار کار آماده کنند، فقط به کارخانه صدور مدرک تبدیل خواهند شد.
فقط نباید به جنبه علمی پژوهشهای علوم انسانی اکتفا کرد
رصد اشتغال دانشآموختگان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور از جمله اقداماتی است که کارآمدی آموزش عالی را نشان میدهد. برخی کشورها گامهای موثری در افزایش اشتغال دانشجویان و فارغالتحصیلان خود داشتهاند. ایسکانیوز در گزارشهای اشتغال ۸۶ درصدی فارغالتحصیلان انگلیسی، اشتغال ۸۹ درصدی فارغالتحصیلان فرانسوی و افزایش ۴ درصدی نرخ اشتغال فارغالتحصیلان استرالیایی در یکسال گذشته به بررسی درصد اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی و راهکارهای این کشورها برای افزایش اشتغال پرداخته است.
طرح رصد اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی با هدف فرهنگسازی پایش وضعیت دانشآموختگان در دانشگاهها و موسسات آموزشی، ایجاد نظام مناسب اطلاعرسانی به ذینفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشتههای دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیتهای محیطی و شرایط بازار کار منطقهای و شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانشآموختگان و اخذ اطلاعات از سامانههای اطلاعاتی وزارت کار صورت گرفته است.
طرح رصد اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی در سالهای اخیر در وزارت علوم با همکاری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی صورت گرفت. نمودار زیر اشتغال فارغالتحصیلان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ به تفکیک مقطع تحصیلی را نشان میدهد؛
بر اساس نمودار بالا، اشتغال فارغالتحصیلان دکتری از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱، ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ اما اشتغال فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در این پنج سال تغییرات محسوسی نداشته است.
انتهای پیام/
نظر شما