کمتر از ۲۰ درصد مراکز درمانی در برابر زلزله شدید مقاوم هستند/  آسیب‌پذیری بیشتر نیمه جنوبی تهران

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی با بیان اینکه نیمه جنوبی شهر در برابر زلزله آسیب‌پذیرتر است، گفت: بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت کمتر از ۲۰ درصد آن‌ها در برابر زلزله‌هایی به بزرگی بیشتر از ۶.۵ ریشتر ایمنی دارند و به طور کلی حدود ۴۷ درصد در برابر زمین‌لرزه‌ای شدید آمادگی نسبی دارند.

مهدی‌زارع استاد پژوهشگاه زلزله شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره تاب‌آوری تهران در برابر زلزله گفت: ممممشهر تهران در معرض خطر زلزله، جابه‌جایی و مهاجرت جمعیت و آسیب‌پذیری ساختمان‌ها به دلیل فرسودگی و گودبرداری‌های اشتباه قرار دارد. از این منظر نگرانی‌های بسیار ی درباره سکونتگاه‌های غیررسمی داریم.  

ساختمان‌های نوساز ناایمن حاصل امضا فروشی مهندسان ناظر / پیمانکاران پژوهش‌های دانشگاه را نادیده می‌گیرند

استاد دانشگاه در رابطه با اهمیت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در افزایش میزان تاب‌آوری شهردر برابر زلزله توضیح داد: براساس گزارش مهندسان ساختمان حتی برخی ساختمان‌های مهم دولتی و زیرساختی ایمن نیستند. از نظرامکانات بهداشتی، این شهر بیش از ۲۰۰ بیمارستان و درمانگاه دارد که انواع خدمات را ارائه می‌دهند اما بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت کمتر از ۲۰ درصد آن‌ها در برابر زلزله‌هایی به بزرگی بیشتر از ۶.۵ ریشتر ایمنی دارند و به طور کلی حدود ۴۷ درصد در برابر زمین‌لرزه‌ای شدید آمادگی نسبی دارند.

وی در رابطه با میزان آسیب‌پذیری تهران در برابر زلزله گفت:  تهران در یک نبود لرزه‌ای و سکوت طولانی از نظر رخداد زمین ‌لرزه بعد از آخرین رخدادهای مهم زلزله قرار دارد. نقشه تراکم جمعیت تهران به وضوح نشان می‌دهد که از ۲۲ منطقه شهرداری تهران، هشت منطقه پرتراکم‌ترین مناطق هستند. مقایسه این مواجهه انسانی با نقشه کلی آسیب‌پذیری فیزیکی نشان می‌دهد که در برخی مناطق، جمعیت دقیقاً روی خطرناک‌ترین مکان‌های آسیب‌پذیر متمرکز شده‌اند که باید به عنوان یک موضوع فوری در تلاش‌های توسعه شهری آینده در نظر گرفته شود.

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی در پاسخ به این سوال که کدام مناطق آسیب‌پذیرتر هستند، توضیح داد:  بر اساس نقشه کلی آسیب‌پذیری فیزیکی، ۱۰ منطقه از ۲۲ منطقه کلان شهر تهران شامل مناطق هفت، هشت، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۲۰ شهرداری نسبت به سایر مناطق شهرداری آسیب‌پذیری بیشتری نشان می‌دهند.

وی افزود: به طور کلی نیمه جنوبی شهر دارای خطر بیشتری نسبت به نیمه شمالی است. با این حال، میزان ریسک را نباید در مناطق دیگر، به ویژه مناطق شمال غربی (مانند منطقه پنج و ۲۲) که در محدوده گسل شمال تهران توسعه یافته‌اند و همچنین در حال گسترش و توسعه سریع شهری هستند، دست کم گرفت. مقایسه بین مطالعه ما با مطالعه قبلی ارزیابی ریسک فیزیکی-اجتماعی-اقتصادی در تهران نشان می‌دهد که مناطق ۱۰، ۱۷، ۲۰، ۱۶، ۱۵ و ۱۱ دارای بالاترین ریسک هستند.

خبرنگار: فاطمه سخنوری

انتهای پیام /

کد خبر: 1185194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =