سیاست‌های دوگانه نظام آموزشی در حوزه مهارت‌افزایی/ مهارت آموزی در دانشگاه‌ها شوآفی بیش نیست

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای انقلاب اسلامی تهران بر این باور است که مهارت آموزی در دانشگاه‌های کل کشور شوآفی بیش نیست.

اردشیر عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه ۷۰ درصد دروس در دانشگاه‌ فنی‌وحرفه‌ای مهارتی _ علمی و ۳۰ درصد نظری است، اظهار کرد: به این معنا که دانشجویان واحدهای درسی خود را  به صورت عملی و درکارگاه‌ها می‌گذرانند. این دانشگاه در واقع ادامه اهداف هنرستان‌ها را دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

۸۵ درصد متقاضیان کار فاقد مهارت هستند/ فقدان زیرساخت‌های آموزش دروس عملی در دانشگاه‌ها

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای انقلاب اسلامی اضافه کرد: اینکه یکباره موضوع مهارت آموزی در کشور پررنگ شده و مرتبا اعلام شود که کل نظام آموزشی کشور باید به سوی مهارت آموزی حرکت کند، یک آسیب جدی است و به هیچ عنوان هم ضرورتی ندارد. 

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به مهارت از نظام آموزش و پرورش آغاز می‌شود و به سطوح بالاتر آموزشی می‌رسد، گفت: برخی افراد به دانش آموزان دوره متوسطه اول که معدل پایینی دارند، توصیه  می‌کنند که در هنرستان ادامه تحصیل دهند، این موضوع یکی از بزرگترین آسیب‌هایی است که به نظام مهارت آموزی وارد می‌شود؛ چرا که افرادی که علاقه، استعداد و خلاقیت در فعالیت‌های عملی دارند باید در دوران متوسطه شناسایی شده و در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ثبت نام کنند. همچنین دانش‌آموزانی که به علوم پایه علاقه دارند، در حوزه نظری یا انسانی تحصیل کنند. 

عبدی با اشاره به برگزاری دروس مهارتی در کنار دروس نظر در دانشگاه‌ها بیان کرد: متاسفانه این بار از طرف مقابل پشت بام افتاده‌ایم. به این معنا که مثلا دانشجوی دانشگاه صنعنی شریف باید درس مهارتی هم بگذراند. به عقیده بنده اجرای این طرح اصلا مناسب نیست. استعداد و علاقه و رسالت دانشجویان دانشگاه‌ فنی و حرفه ای با دانشگاه‌های مطرح صنعتی تفاوت دارد.

عدم برقراری ارتباط با صنعت چالش‌ جدی فارغ التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای واحد استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر چند دستگاه به صورت جداگانه اما هماهنگ، متولی اصلی مهارت آموزی در کشور هستند، گفت: مهارت آموزی در دانشگاه‌های کل کشور یک شوآف بیش نیست و آسیب جدی برای آموزش عالی ایجاد خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه هم اکنون کمبود نیروی کار در جامعه وجود ندارد؛ بلکه نیرو به اندازه کافی است، گفت: مشکل اینجاست که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای یا علمی و کاربردی نمی‌توانند به صورت مناسب با بازار کار ارتباط برقرار کنند. این موضوع دلایل مختلفی دارد. مثلا فردی که از دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارغ التحصیل شده، حاضر نیست با حقوق پایه وزارت کار هر فرصت شغلی را بپذیرد. 

عبدی اضافه کرد: فارغ التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به اندازه‌ کافی و مناسب مهارت دارند. بنابراین به جای حقوق کم، سمت  فعالیت در کسب و کارهای کوچک یا خود اشتغالی می‌روند. به عنوان مثلا حدود ۹۳ درصد از فارغ التحصیلان رشته صنایع چوب و مبلمان، اشتغال مرتبط دارند. به این معنا خودشان خویش فرما هستند. بنابراین از طریق راه اندازی سایت و تبلغیات فعالیت می‌کنند و راضی به کار در کارخانه و کارگاه نیستند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نظام وظیفه را چالش دیگر دانشجویان دانشگاه‌های مهارتی برشمرد، گفت: فارغ التحصیلان رشته‌های مهارت محور باید به عنوان سرباز تکنسین یا امریه در صنایع مطرح مشغول به فعالیت شده و مانند امریه فناوری دوران سربازی خود را سپری کنند.

وی با تصریح بر اینکه علاوه بر نخبه پروری باید مهارت آموزی هم مورد توجه مسئولان نظام آموزش عالی قرار گیرد، گفت: مثلثی را در نظر بگیرد که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به عنوان نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان نظام وظیفه و وزارت صنعت، معدن و تجارت اضلاع آن را تشکیل می‌دهند. اجزای این مثلث به سادگی می‌توانند چاره‌ای اندیشی کنند تا فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به جای فرار از خدمت سربازی، وارد بازار کار شوند.

کم توجهی مسئولان به پذیرش دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

به گفته عبدی؛ معمولا فردی که مدرک تحصیلی دکتری یا کارشناسی ارشد دارد، از گردونه فعالیت‌های مهارتی خارج می‌شود؛ چرا که آن فرد دیگر حاضر نیست، لباس کار پوشیده و فعالیت تکنسینی در صنعت انجام دهد. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای زیرساخت‌های لازم برای اجرای مهارت آموزی را در اختیار دارد، گفت: این دانشگاه، تنها دانشگاهی در کشور است که می‌تواند ادعای آموزش مهارتی را داشته باشد. این دانشگاه ۱۸۳ دانشکده در تمامی استان‌های کشور دارد. البته میزان برخورداری استان‌ها از تجهیزات و زیر ساخت‌ها تفاوت دارد. همچنین در حال حاضر ۱۳۲۰ واحد آزمایشگاه و کارگاه مجهز در دانشکده‌های مخلف این دانشگاه فعال هستند. 

وی با انتقاد از سیاست‌های دوگانه در نظام آموزشی در حوزه مهارت‌افزایی مطرح کرد: برخلاف اینکه مسئولان تاکید بر مهارت دارند؛ سازمان سنجش و آموزش کشور کنکور سراسری را جداگانه از کنکور دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات غیراتفاعی برگزار می‌کند. خیلی از افراد اطلاعی از این موضوع ندارند و نمی‌توانند پذیرش این دانشگاه را دریافت کنند.

عبدی در پایان با بیان اینکه برخی از رشته‌ها هم عنوان بدون آزمون را دارند، خاطرنشان کرد: بنابراین بسیاری از داوطبان فکر می‌کنند که دیگر نیازی به ثبت نام در سنجش نیست. به عقیده بنده کل نظام پذیرش کنکور سراسری باید یکپارچه شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1192604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =