طرح پویش فرصتی برای اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان است

هدف این طرح جذب نیروی تلاشگر برای صنایع مختلف است و دانشجویان از محل طرح پویش، پس از طی مراحل آموزشی و مهارت آموزی، حق الزحمه‌ای دریافت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ احمد فخاریان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در ارتباط با طرح پویش و هدف آن در دانشگاه بیان کرد: طرح پویش در دانشگاه حدود سه سال است که شکل گرفته و در این راستا جلسات متعددی با صنایع و استان برگزار شد و سعی بر این شد که ابعاد مختلف این طرح به دانشگاه‌های دیگر شناسانده شود. هدف این طرح جذب نیروی تلاشگر برای صنایع مختلف است. همچنین دانشجویان می‌توانند در کنار تحصیل با جزئیات کار در زمینه‌های مختلف آشنا شوند. خوشبختانه تفاهم نامه‌هایی برای همکاری در این خصوص امضا شد و جلسات هدفمندی در این زمینه برگزار شد و در طرح گذشته حدود ۱۰۰ نفر در این حوزه جذب شدند.

وی ادامه داد: رویداد سبز هم در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار خواهد شد. رویداد سبز، نشان‌دهنده صنعت، دانشگاه و راه اشتغال است. در این راستا تلاش کردیم صنایع مهم و تأثیرگذار در سطح استان را دعوت کنیم و غرفه‌هایی در داخل دانشگاه برای معرفی آن‌ها اختصاص دادیم تا دانشجویان بتوانند به صورت مستقیم با صنایع صحبت کنند. این رویداد از ۲۴ اردیبهشت ماه به مدت ۳ روز برگزار خواهد شد.

فخاریان در خصوص مشکلات اجرایی این طرح تصریح کرد: طرح پویش مشکلاتی در خصوص بیمه، مالیات، نحوه پرداخت حق الزحمه، بیمه حوادث و... دارد و همچنین صنایع ابهاماتی در این حوزه دارند که در حال بررسی است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد در پاسخ سوال این طرح چه رشته‌های تحصیلی را شامل می‌شود، گفت: طرح پویش همه رشته‌های دانشگاهی را در برمی‌گیرد ولی تمرکز اصلی بر روی رشته های فنی مهندسی مانند مهندسی برق، کامپیوتر، عمران، شیمی و مکانیک است. اما رشته‌های معماری، مدیریت و حسابداری نیز شامل این طرح می‌شوند. مزیت این طرح این است که تمام رشته‌ها را از مهندسی تا علوم انسانی در برمی‌گیرد و محدودیتی در مورد نیست.

فخاریان به اقدامات موثر انجام گرفته از سوی دانشگاه در این حوزه تاکید کرد و گفت: مجوز ۴ مجموعه نوآوری از سازمان مرکزی گرفته شد. سرای نوآوری صنایع غذایی و لجستیک مختص به قزوین، یک مجموعه ماشین آلات کشاورزی مختص به تاکستان و یک مجموعه صنایع شیمی برای بوئین زهرا مجوز داده شد. این مجموعه‌های نوآوری که در نظر گرفتیم به زودی شروع به فعالیت خواهند کرد و کمک می‌کند که ما ارتباط بهتری با صنایع در سطح استان داشته باشیم و پروژه‌های بزرگتر و کشوری را اخذ کنیم.

وی ادامه داد: همچنین یکی از اقدامات دیگری که در حال پیگیری است، اخذ استاندار ۱۷۰۲۵ است که برای آزمایشگاه همکار عمران و صنایع غذایی در حال انجام است و در انتظار ارزیابی نهایی هستیم و پیش بینی می‌شود که تا آخر تابستان امسال انجام شود.

احمد فخاریان دلیل اصلی انصراف بسیاری از اساتید از دانشگاه‌ها را وضع معیشت اعضای هیئت علمی دانست و خاطرنشان کرد: اساتید زیادی در طی سالیان گذشته، دانشگاه را ترک کردند. یکی از دلایل آن، بیماری کرونا بود که باعث شد اساتید با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها به شرکت‌ها و صنایع مختلف روی آورند و برخی از آن‌ها ترجیح دادند که به فعالیت خود ادامه دهند. برخی دیگر از اساتید به منظور تحقیقات کوتاه مدت، در دانشگاه‌های خارج از کشور در حال فعالیت هستند. اما دلیل اصلی این موضوع، معیشت اساتید است و در قبال تلاشی که می‌کنند حقوق کافی دریافت نخواهند کرد. در صورتی که سرمایه‌های یک دانشگاه اساتیدی هست که در آن‌جا تدریس می‌کنند. امیدواریم با نظر مثبت هیئت رئیسه دانشگاه بتوانیم در خصوص دستمزد و حقوق هیئت علمی و کارکنان دانشگاه تغییرات بهتری ایجاد کنیم.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای خبر/

کد خبر: 1230441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =