پاسخ ۶۰۰ طرح تحقیقاتی به مسائل کشاورزی استان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در استان، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی تا به کنون با انجام ۶۰۰ طرح تحقیقاتی کاربردی تلاش کرده است که برای مسائل بخش کشاورزی استان، پاسخ و راهکار ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، جلیل علوی در جمع خبرنگاران در این باره اظهار کرد: بیش از چهار دهه است که مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در استان فعالیت دارد.

وی با یادآوری این مطلب که در حال حاضر در این مرکز ۱۶ محقق فعالیت می کنند، عنوان کرد: تا به کنون، این مرکز ۶۰۰ طرح تحقیقاتی را مطالعه و تهیه کرده است که به طور میانگین هر ساله ۵۰ طرح تحت مطالعه و تحقیق قرار گرفته‌اند.

علوی همچنین اعلام کرد: طی سال جاری نیز در این مرکز ۵۷ طرح تحقیقاتی تحت مطالعه، تحقیق و تهیه قرار می‌گیرند که در حال حاضر در دست انجام هستند.

وی خاطرنشان کرد: عمده طرح تحقیقاتی این مرکز در زمینه محصولات زراعی و باغی به‌ویژه در زمینه غلات دیم و محصولات باغی دیم هستند که اولویت کشاورزی استان محسوب می شوند.

افزون بر این، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی بیان کرد: اجرای دو طرح شامل طرح یاوران تولید با رویکرد مسئله یابی و ارائه راهکار به مسائل بخش کشاورزی استان همچنین طرح جهاد میدانی محققان برای یاوران تولید با رویکرد حل مسئله در مزرعه از طریق ارائه توصیه‌های فنی به بهره برداران و آموزش و ترویج برای کشاورزان در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

وی گفت: برای سه ماهه نخست امسال ۳۰ مسئله بخش کشاورزی استان فهرست شده‌اند که این مرکز با همکاری دفتر ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به برگزاری کارگاه‌ها برای محققان و حل مسئله برای بهره برداران اقدام می‌کند.

علوی همچنین افزود: طرح کاروان‌های ترویجی با حضور میدانی محققان، مروجان و کارشناسان این مرکز و دفتر ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان در مزارع به منظور آموزش و راهنمایی بهره برداران نیز اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ایستگاه‌های تحقیقاتی سیساب، کهنه کند، کشاورزی دیم شیروان، پایگاه پخش سیلاب جاجرم در سطح استان که متعلق و تحت مدیریت این مرکز هستند، بیان کرد: در ایستگاه تحقیقاتی سیساب، تحقیقات در راستای تولید بذور فناورانه به منظور تولید و تکثیر بذور اصلاح شده برای کشت محصولات زراعی انجام می‌شود که این ایستگاه یک ذخیرگاه ژنتیکی ارزشمند در زمینه تولید بذور اصلاح شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر در این ایستگاه از جمله طرح‌های تحقیقاتی در دست مطالعه و اجرا در زمینه دانه روغنی کاملینا است که در دیمزار کشت می‌شود.

وی افزود: ۱۲۰ هکتار از سطح ایستگاه تحقیقاتی سیساب تحت کشت تحقیقاتی دانه روغنی کاملینا قرار گرفته است.

علوی عنوان کرد: این محصول مقاوم به خشکی مناسب برای کشت در دیمزار است که در سطوح آیش متناوب با غلات کاشته شود.

علاوه بر این، وی به فعالیت ایستگاه تحقیقاتی دیم شیروان نیز اشاره و اظهار کرد: در این ایستگاه، تا به کنون مطالعات و تحقیقات بر روی ۱۵ رقم بذری گندم نان، شش رقم بذری گندم و جو، هشت رقم بذری گندم دروم، هفت رقم بذری نخود، هشت رقم بذری عدس، سه رقم بذری ماشک و دو رقم بذری گلرنگ به پایان رسیده است و برای کشت و بهره برداری به کشاورزان استان معرفی شده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی به حمله بیماری زنگ زرد به مزارع گندم استان در فصل زراعی جاری نیز اشاره و اظهار کرد: مزارعی که تحت حمله این بیماری قرار گرفتند درصورتی‌که بجای بذور خود مصرفی از بذور اصلاح شده و تایید شده این مرکز که مقاوم به آفت و بیماری‌ها هستند، استفاده می‌کردند متحمل خسارت نمی‌شدند.

وی همچنین از انجام مطالعات این مرکز تحقیقاتی درباره زنجیره ارزش تولید گیاهان دارویی و تهیه سند برای این زنجیره خبر داد و گفت: سند راهبردی تدوین شده به استانداری ارائه شد که برای انجام آن باید برنامه ریزی شود.

علوی خاطرنشان کرد: این مرکز کارگاه های تولید گیاهان دارویی را نیز برگزار کرده است.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره طرح تحقیقاتی پخش سیلاب در ایستگاه تحقیقاتی پخش سیلاب و آبخوان داری جاجرم نیز اظهار کرد: در این ایستگاه طی ۲۷ سال گذشته ۸۶ سیل گیری مهار، پخش و به مقدار ۴۶ میلیون متر مکعب سیلاب در زمین نفوذ پیدا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: این اقدام در مساحت ۲۵۰ هکتار از عرصه این ایستگاه انجام شده است.

با این وجود، علوی بیان کرد: ادامه این اقدام به تامین اعتبار نیاز دارد تا خاکریزها و آب بندهای ایجادشده در این عرصه، ترمیم و بازسازی و رسوبات وارد شده به کانال ها نیز لایروبی شوند.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1231332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =