شهید رئیسی یک سیاستمدار باحیا بود

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه حیا صرفا درباره حجاب نبوده بلکه گوهری است که در تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود را نشان می‌دهد، افزود: شهید آیت الله رئیسی یک سیاستمدار باحیا بود؛ یعنی در رقابت انتخابی، دولت داری و برخورد با دوست و دشمن با حیا بود.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در اولین همایش ملی پیشران‌های سرکش اجتماعی، آسیب ها و جرائم که به همت دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه و با همکاری فرماندهی انتظامی استان برگزار شد، گفت: متراکم شدن فرایندهای زندگی بشر به‌ویژه در قرن اخیر به طور طبیعی نتایج مستقیم و غیرمستقیمی را در زندگی ما ایجاد می‌کند که بخشی از آن ایجابی و مثبت و بخش دیگر آن منفی و سلبی ارزیابی می‌شوند که هریک از ما ممکن است در مقطعی از زمان به دلایلی روی برخی از آن‌ها تأکید و توجه کنیم.

استاندار کرمانشاه در این همایش که در تالار انتظار شهر کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: تراکم و به‌هم پیوستگی‌های روزافزون در زندگی ما در وجه مثبت خود باعث می‌شود که استعدادهای بشری ظهور و بروز بیشتری پیدا کند، لذا هر روز با انبوهی از اخبار تحول و پیشرفت در عرصه‌های مختلف مواجه خواهیم شد.

وی افزود: این تراکم، تلاقی‌ها و تقاطع‌های زندگی امروزی در قسمت‌های منفی و سلبی نیز ظهور پیدا می‌کند.

صحرایی، توجه عالمانه و دقیق به سبک زندگی را یکی از موارد مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای آینده سازی جامعه اسلامی برشمرد.

استاندار کرمانشاه افزود: قسمت مهمی از ساماندهی آینده جامعه ما مرهون توجه به مقوله‌ای بسیار مهم به نام سبک زندگی است که در دو وجه سلبی و ایجابی ترجمه شده و خروجی‌های خود را تولید می‌کند.

محمدطیب صحرایی اظهار کرد: یک سبک از زندگی ما را به‌طور روزافزون و پیچیده دچار وجوه سلبی زندگی اجتماعی می‌کند و یک سبک دیگر زندگی می‌تواند کارگشای ما برای ایجاد شرایط و زندگی بهتر باشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به ارتباط سبک زندگی با پیشران‌های سرکش اجتماعی، گفت: سبک زندگی را می‌توان در زبان ساده مجموعه‌ای از ارزش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهایی که تصویر زندگی را ایجاد می‌کنند، معنا کرد.

بنابر گفته استاندار کرمانشاه؛ ارزش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای اقتصادی ما قسمتی از سبک زندگی ما است.

صحرایی خاطرنشان کرد: اگر در آینده می‌خواهیم پیشران‌های مثبت را در جامعه تقویت کرده و پیشران‌های آسیب‌زا را کنترل کنیم، باید توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های اقتصادی داشته باشیم.

استاندار کرمانشاه گفت: اگر در جامعه شغل مولد، مفید و پایدار ایجاد شود یکی از پیشران‌های مثبت جامعه تقویت شده و یکی از پیشران‌های آسیب‌زا به طور طبیعی فروکش خواهد کرد.

عالی‌ترین نماینده دولت در استان کرمانشاه ادامه داد: جوانان ما چنانچه شغل آبرومند و مفید داشته باشند به طور طبیعی در معرض بسیاری از آسیب‌ها قرار نخواهند گرفت، بنابراین در حوزه اقتصادی باید تلاش بی‌وقفه برای ایجاد شغل مفید، مولد و پایدار داشته باشیم.

وی در ادامه چگونگی ارزش‌ها و گرایش‌های این اقتصاد را نیز مهم قلمداد کرد، و افزود: اقتصادی که پایه آن در سود انگاری، منفعت طلبی، سرمایه سالاری و رقابت‌های بی حد و حصر باشد، بازتولید آسیب‌های جدید می‌کند اما اقتصادی که مبتنی بر کلید واژه حلال و انصاف باشد، خروجی‌های خوب خود را تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وجه دیگری از سبک زندگی ما در ابعاد اجتماعی خود را نشان می‌دهد، گفت: جامعه‌ای که مبنای چیدمان آن ارزش‌های انسانی و الهی نباشد و مبنای آن بر خودخواهی، فردگرایی افراطی و سود انگارانه باشد، خروجی خود را دارد و جامعه‌ای نیز که همگرا و هم‌افزا بوده و ادبیات انسانی و اسلامی در آن حاکم باشد نیز خروجی خود را خواهد داشت.

صحرایی اضافه کرد: در تعالیم جامعه شناسی و روانشناسی اساتید بزرگ اعتقاد دارند جوامعی که دچار آسیب و انحراف می‌شوند در بسیاری از موارد مبنای حرکتشان مبنای ارزشمندی است اما چگونگی حرکت برای این ارزش دچار افراط یا تفریط می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر ارزش‌های مثبت به‌خوبی رشد داده نشود و عرصه ظهور و بروز مثبت پیدا نکند یا افراطی عمل شود ممکن است فرد را دچار آسیب کند، افزود: بسیاری از آسیب‌هایی که مشاهده می‌شود بر مبنای یک حس خوب و شروع از نقطه‌ای مناسب بوده اما به خوبی مدیریت نشده است.

بر اساس گفته‌های استاندار کرمانشاه، وجود زمینه‌هایی مانند اشتغال مناسب، فضاهای ورزشی و فعالیت‌های فرهنگی مناسب در جامعه باعث خواهد پیشران‌های فرهنگی در جامعه تقویت و پیشران‌های ضد فرهنگی و آسیب‌زا به طور طبیعی کنترل و تضعیف شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر مسائل فرهنگی به صورت دقیق شناسایی شوند در حل جزئی ‌ترین مسائل جامعه نیز اثر گذار است، گفت: مسئله عفاف و حجاب ریشه در عمق ارزش‌ها و گرایش‌های انسانی و اسلامی دارد اما ظهور و بروز آن یک پدیده اجتماعی به نظر می‌رسد.

وی با مطرح کردن این سوال که چرا در تعابیر دینی عنوان شده که کسی که حیا ندارد دین ندارد، گفت: حجاب میوه درختی بسیار مهم در وجود فردی، خانوادگی و اجتماعی ما به نام حیا است، و اگر کسی حجاب داشته امل حیا نداشته باشد و یا کسی حیا داشته باشد اما حجاب را قدر نداند اسلام هیچکدام از این دو را را قبول ندارد بلکه تلفیقی از این دو امر را به بشر توصیه می‌کند و می‌فرماید: "که یک روح باحیا، باید یک ظاهر عفیف داشته باشد."

صحرایی، پیشران مثبتی که همه متولیان آموزشی و فرهنگی باید بر آن تمرکز و کمک کنند را ارتقا زندگی با حیا اجتماع ما، عنوان کرد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه حیا صرفا درباره حجاب نبوده بلکه گوهری است که در تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود را نشان می‌دهد، افزود: شهید آیت الله رئیسی یک سیاستمدار باحیا بود؛ یعنی در رقابت انتخابی، دولت داری و برخورد با دوست و دشمن با حیا بود.

محمدطیب صحرایی ادامه داد: اینجا زمانی است که حیا جلوه سیاسی پیدا می‌کند و در رقابت انتخاباتی مرزهای ادب، وقار و متانت کنار گذاشته نمی‌شود و علاوه بر آن در فضای اقتصادی، اشتغال و فضای فرهنگی نیز حیا دیده می‌شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که ثمره فعالیت علمی پژوهشگران و شرکت‌کنندگان در این رویداد به زودی و به خوبی به کمک مدیریت عالمانه‌تر استان قرار بگیرد و همگی از ثمرات آن برای ایجاد جامعه‌ای بهتر و زیبا تر تلاش کنیم.

شایان ذکر است در حاشیه برگزاری این همایش، غرفه‌هایی نیز از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، فرماندهی انتظامی و برخی دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی در زمینه آسیب های اجتماعی برپا شده بود.

در ادامه این همایش یک‌روزه، پنل‌های تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه تشکیل شد و شرکت‌کنندگان در این همایش ضمن ارائه مقالات خود، برای انتخاب مقالات برگزیده به سئوالات داوران پاسخ دادند.

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1232386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =