ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی رشته‌های مرتبط با صنایع به صفر رسیده است

معاون مهارتی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز، ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌های مرتبط با صنایع از جمله، نساجی، به صفر رسیده است، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا فضای صنعت با قوت بیشتری به روی دانشگاه‌ها باز شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی‌نادی، معاون مهارتی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، در آیین تجلیل از برگزیدگان مسابقه ملی طراحی و دوخت کارستان که‌ در سالن آمفی تئاتر فرزانگان واحد سمنان برگزار شد، با بیان اینکه واژه برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه واژه شکسته خورده‌ای است، گفت: اکنون دانشگاه آزاد، خود یک صنعت و یک بخش غیردولتی است که با دیگر بخش‌های غیردولتی در حال تعامل و در راستای حل مشکلات و مسائل حوزه‌های خصوصی و غیردولتی فعال است.

وی اضافه کرد: اینک باز شدن فضای صنعتی به روی دانشگاه و دانشگاهیان، امری ضروریست و با این راهبرد، تجربیات واقعی محیط کار به دانشجو منتقل می‌شود و باید این فضا گسترده شود.

نادی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی و مجموعه شرکت‌های شهرک‌های صنعتی باید برای حضور در این رویداد از یکدیگر سبقت بگیرند، گفت: رویداد صدرا و پویش فرصت مناسبی برای معرفی مشاغل مرتبط به دانشجوست و این امکان برای صنایع فراهم خواهد شد تا نیروی انسانی دارای مزید و کیفیت مورد نیاز خود را شناسائی کند.

وی با اشاره به رویکرد مساله محور بودن دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: زبان و ادبیات دانشگاه با زبان و ادبیات صنایع بسیار نزدیک است و با بخش‌های دولتی متفاوت است، چرا که دانشگاه به عنوان یک بخش غیر دولتی، اگر چه اهداف و سیاست‌های کلی نظام را پیگیری میکند ولی با یک ادبیات چابک شرایط فعالان اقتصادی و صنایع را بهتر درک میکند.

نادی به صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی پیشنهاد کرد: به دانشگاه به عنوان یک مرکز رشد صنایع توجه کنند، نه به عنوان یک بخش غیردولتی که وظیفه دارد یک فعالیت مهم را در قالب رویداد موقت و اتفاق ساده رقم بزند.

معاون مهارتی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت حمایت صنعت و دانشگاه از یکدیگر گفت : اگر این حمایت به طور دقیق رقم نخورد باید به فکر تامین نیروی انسانی از کشورهای دیگر باشیم چرا که باید به این باور برسیم که انتقال فرهنگ کار و مهارت واقعی کار از طریق دانشگاه میسر نیست.

وی گفت :در آموزش عالی کشور و در بسیاری از رشته‌های مرتبط با صنعت از جمله نساجی، ظرفیت پذیرش دانشجو به صفر رسیده است چرا که این رشته ها به خوبی به جامعه معرفی نشده و اقتصاد آموزش عالی ایران توسط ۸ الی ۱۰ رشته در حال اداره شدن است.

نادی با تاکید بر اینکه صنعت و دانشگاه باید از فعالیت جزیره‌ای پرهیز کنند، اضافه کرد: اگر قرار است سر فصل آموزشی در دانشگاه اصلاح شود باید کمیته‌ای شکل بگیرد تا اعضای آن متشکل از کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، اصناف، جریان‌های صنعتی، و فعالان اقتصادی داخل استان باشند.

معاون مهارتی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد : امروز باید صنعت و دانشگاه از محکوم کردن یکدیگر پرهیز کنند و به هم پیوند بخورند چرا که این اتصال قدرتمند، می‌تواند رافع بسیاری از مشکلات باشد.

کد خبر: 1233635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =