ضرغامی: شهید رئیسی به صنایع‌دستی بسیار توجه می‌کرد/ با سه و نیم میلیارد نفر از مردم دنیا لغو روادید داریم

شصتمین سالگرد تاسیس شورای جهانی صنایع دستی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل این وزراتخانه برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، شصتمین سالگرد تاسیس شورای جهانی صنایع دستی با شعار «صنایع‌دستی؛ مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید» صبح امروز به میزبانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مریم جلالی معاون صنایع دستی و پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران برگزار شد.

پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به اهمیت تهران در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: صنایع دستی تقاطع و تلفیق هنر و صنعت است که در اشتغال خانگی و در بخش اشتغال جامع کشور نقش‌آفرین است. استان تهران به ظاهر صنعتی به معنی ماشینی است و شاید کمتر کسی باور کند که بیش از ١٧٠ رشته صنایع دستی به صورت فاخر در تهران وجود دارد. یک سوم صادرات صنایع دستی متعلق به استان تهران است. تهران جایگاه مهمی در بخش صنایع دستی دارد و حدود ١۵ هزار صنعتگر صنایع دستی شناسنامه دار در استان تهران فعالیت می‌کنند. موضوع صنایع دستی در استان تهران به لحاظ فروش و تولید حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: طی هزار روزی که از دولت سیزدهم می‌گذرد سعی کردیم کارهای جدیدتری را در استان تهران صورت دهیم که در همین رابطه پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان ارایه شده است؛ سه هزار میلیارد ریال در سال ١۴٠٣ از محل تبصره ١٨ نیز در نظر گرفته شده است.

جانفشان با بیان اینکه قرار است تعدادی بازارچه صنایع دستی در سطح شهر تهران افتتاح شود گفت: خانه‌ای در تهران در محله فردوسی جنوبی بود که سال‌های سال توسط کلارا آبکار به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اهدا شده بود؛ نیت وی این بود که این خانه به یک مرکز آموزشی هنرهای سنتی تبدیل شود. با مشورتی که صورت گرفت بودجه‌ای اختصاص داده شد و به مرکز آموزش‌های مستضرفه تبدیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران به قصه انتشار کتاب «هنر دست تهران» اشاره کرد و گفت: در استان تهران در سال ١۴٠١ کتابی به نام «راهنمای سفرهای گردشگری تهران» را منتشر کردیم؛ به عنوان یک هندبوک گردشگری معرفی شد. در حقیقت میراث تهران، ری و شمیران را در کتاب اول آوردیم. کتاب اول منتشر شد و مورد استقبال قرار کرد. کتاب دوم را به موضوع کوهنوردی و طبیعت‌گردی اختصاص دادیم که دارای نقشه‌های گردشگری طبیعی است. کتاب سوم که در سال ١۴٠٣ منتشر شده است به صنایع دستی اختصاص داده شده است؛ یک سال گذشته چهارچوب این کتاب بسته شده است که فقط معرفی اثر نیست، معرفی موزه‌هایی است که به معرفی اثر پرداختند. در چاپ اول آثار ١۵٠ هنرمند برجسته تهران به نمایش درآمده است.

مریم جلالی، معاون صنایع دستی نیز در این مراسم افزود: خانواده صنایع دستی برای ما محور است و در آستانه روز جهانی صنایع دستی، همیشه شاکر یادگیری‌ام و زنده به آموختن. در دومین سال خدمتم از همه هنرمندانی که معلم من بودند تشکر می‌کنم. هر روز که دست آفریده‌های هنرمندان این دیار را می‌بینم مسئولیتی خطیر به من گوشزد می‌شود. به بهانه هزارمین روز دولت سیزدهم باید به اقتصاد هویت بنیان و توجه به نسل جدید تاکید کنیم. پیوند نسلی در پاسداشت هویت وظیفه ماست.

وی ادامه داد: صنایع‌دستی به مثابه یک نهاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است و این مهم محقق نمی‌شد مگر با تلاش همه دست‌ها و همه کسانی که در این جمع گرد آمدند. من مدیون محبت تک تک شما هستم. صنایع دستی در ستاد سفرهای نوروزی و پایگاه‌های میراث فرهنگی جای گرفت.

جلالی خاطرنشان کرد: صنایع دستی طی این مدت حرفی برای گفتن پیدا کرد، صدا یافت و ثمربخش شد. صنایع دستی به توسعه و کسب و کار منجر شد و همکاری قابل توجهی با نهاد و دستگاه‌های متفاوت داشت. امروز که اینجا هستیم صنایع‌دستی در حیاط دولت حیات دوباره‌ای پیدا کرد و اقدامات بسیاری در این رابطه صورت گرفت که همه آن‌ها خاطرات خانواده صنایع است.

معاون صنایع دستی ضمن اشاره به مختصری از اقدامات صورت گرفته، برگزاری ٣٢ نمایشگاه ملی و منطقه‌ای، گذراندن دو جشنواره سرو سیمین، پوشش ١٠ هزار بیمه، افزوده شدن ١۵٠ هزار نفر به اشتغال، رتبه اول ثبت جهانی با اضافه شدن دو شهر و ... را برخی از آن‌ها عنوان کرد.

وی تصریح کرد: نهضت ایجاد خانه‌های صنایع دستی و بافت تاریخی به مدد صنایع دستی زنده شد. تمام امید من به همراهی و همدلی هنرمندان صنایع دستی و پیوند نسلی و پاسداشت هنر بر پهنه جهانی است.

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در روز جهانی صنایع دستی با همه وجود تبریک عرض می‌کنم به همه شما عزیزان و برای همگی آرزوی موفقیت دارم.

وی به تنوع بالا صنایع دستی در حدود ٣٠٠ رشته اشاره کرد و گفت: فردا عازم سفر چین هستم که به بهانه نمایشگاه شکوه ایران باستان است؛ داشتم فکر می‌کردم که صنایع دستی برای آن‌ها چه چیزی ببرم. گفتم از سفیر چین بپرسید ببینید چینی ها از کدام صنایع دستی ما بیشتر خوششان می آید. در جواب گفتند که سفیر می گوید هر چه که از صنایع دستی ایران بیاورید اینجا مورد استقبال است.

ضرغامی سپس گفت: تنوع صنایع‌دستی ما فوق‌العاده است. تقریبا در دنیا منحصر بفرد هستیم و به لحاظ تنوع نمره اول هستیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: جا دارد از توجه ویژه رییس جمهور شهیدمان نیز یاد کنیم؛ شهید رئیسی به صنایع‌دستی بسیار توجه می‌کردند و در این رابطه دستورات ویژه می‌دادند؛ تحول در یک حوزه، تحول در نگاه است. هم در زمینه صنایع دستی، گردشگری و هم میراث فرهنگی توجه بسیاری داشتند و کار مهمشان این بود که تحول و توجه در نگاه را ایجاد کرد. چند بار به شوخی به من می‌گفت شما که شعارت این بود که فلان جا زیر میز بزنی برو و جای دیگری هم زیر میز بزن.

وی افزود: در یک نمونه گفتم آقای رییس جمهور می‌خواهید صنایع دستی رونق بگیرد؟ باید زمینه صادرات را باز کنیم که هر کس از هر کجای کشور هر میزان صنایع دستی خواست ببرد هر کجای دنیا بفروشد و به ایشان گفتم هر بار می‌خواهیم کاری انجام دهیم، این در حالی است که می‌گویند این کار نیازمند پیمان‌سپاری ارزی است. آقای رییس جمهور بسیار از حوزه صنایع دستی حمایت کرد و در دولت دفاع کرد که هر کس که به دنبال صادرات صنایع دستی است با مشکلی مواجه نشود.

ضرغامی در ادامه صحبت‌هایش یادآور شد: یک روز به ایشان عرض کردم اگر می‌خواهید گردشگری ایران رونق بگیرد، باید سخت‌گیری را در حوزه صدور روادید برطرف کنیم. بیاید روادید را یک‌طرفه برداریم که ایشان قبول کردند. ابتدای کار از یک کشور شروع کردیم؛ البته به اتفاق آرا دولت رأی منفی داد و دلیلشان این بود که عزت ملی ما ممکن است زیر سوال برود. به نظر من بحث عزت ملی اینجا مطرح نیست. اگر ترکیه جایگاه گردشگری‌اش اینچنین است، بیش از ٨٠ کشور را لغو یک طرفه روادید کردند. سپس بنده برای ایشان توضیح دادم در نهایت به جای یک کشور ٣٠ کشور را پیشنهاد دادیم؛ آنجا توضیح دادیم و استدلال کردیم که ما می‌خواهیم درهای جمهوری اسلامی را به روی مردم دنیا باز کنیم و می‌خواهیم بگوییم اینجا انقلاب شده است مردم دنیا بیایید ایران را ببینید. نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد که علیرغم اینکه مشکلاتی داریم اما هر گردشگری که به ایران وارد می‌شود داخل نگاهش به ایران عوض می‌شود. امروز با بیش از سه و نیم میلیارد مردم دنیا لغو روادید داریم. در حوزه صنایع دستی شروع کردیم که کارهای خوبی صورت گرفته است اما اول راه دیگه صنایع دستی هستیم اما خوشبختانه این تحول در نگاه ایجاد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =