دولت چهاردهم دست مافیا را از نظام سلامت کوتاه کند / تعارض منابع گره اصلی مشکلات بهداشت و درمان

دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر این که تعارض منافع دلیل مشکلات اصلی حوزه بهداشت و درمان است، گفت: سیاست‌های سیستم مافیایی وزارت بهداشت، اجازه نمی‌دهد که مشکلات رفع شود و به همین واسطه مردم دچار خسارت می‌شوند.

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اینکه دولت چهاردهم باید چه اولویت‌هایی داشته باشد، گفت: مشکلاتی که پرستاران دارند، از دولت‌ها نشات نمی‌گیرد بلکه مشکل اصلی در داخل نظام سلامت است؛ مواردی هم بوده که رئیس جمهور دستوراتی داده اما سیستم پزشک‌سالار حاکم بر نظام سلامت مانع اجرای دستور شده است.

بیشتر بخوانید

دولت چهاردهم سرانه سلامت را افزایش دهد / لزوم افزایش کمی و کیفی شبکه بهداشت

وی افزود: در کشوری مثل کوبا که حتی از جهات اقتصادی از کشور ما پایین‌تر است، سیستم نظام سلامت این گونه طراحی شده که دولت برنامه‌ای را مشخص کرده و ارکان نظام سلامت که پزشک و پرستار و دیگر اعضا هستند، آن را اجرا می‌کنند اما در کشور ما نظام سلامت حول محور گروه خاصی فعالیت می‌کند.

شریفی‌مقدم توضیح داد: برای اینکه خدمات باکیفیتی در حوزه پرستاری ارائه شود، نیروی انسانی لازم و باانگیزه نیاز داریم اما سیاست‌های سیستم مافیایی وزارت بهداشت، اجازه نمی‌دهد که این مشکلات رفع شود و به همین واسطه مردم دچار خسارت می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر دولت چهاردهم می‌خواهد شرایطی ایجاد کند که مردم خدمات بهتری دریافت کنند باید ساختار نظام سلامت تغییر کند. ساختار نظام سلامت امروز در خدمت گروه خاصی است تا منافع آن‌ها تامین شود درحالی که باید در خدمت مردم باشد.

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته بیش از ۹۵ درصد از مدیران بیمارستان‌ها غیرپزشک هستند، بیان کرد: مدیریت علم است و نیاز به دانش دارد اما در کشور ما مدیران بیمارستان‌ها پزشکان متخصص هستند که علم و تجربه مدیریت ندارند.

شریفی‌مقدم مهمترین مشکل پرستاران را اجرا نشدن قانون دانست و توضیح داد: قانون تعرفه‌گذاری مربوط به سال ۸۶ بوده و سال‌ها کار کارشناسی پشت آن است اما آنطور که در قانون گفته شده اجرا نمی‌شود و به همین دلیل است که می‌گوییم ساختار باید تغییر کند تا قوانین آنطور که هست، اجرا شوند.

وی افزود: نیازی نیست که دولت‌ها باب تازه‌ای باز کنند بلکه اجرای قانون را در دستور کار قرار دهند. قانون ارتقای بهره‌وری در سال ۸۸ تصویب شد و براساس آن به دلیل سختی کار پرستاری باید حضور پرستار در بیمارستان کمتر شود، این قانون اجرا شده اما بی‌اثر است چراکه بیمارستان‌ها با اضافه‌کاری اجباری، این تفاوت ساعت را جبران می‌کنند. این در شرایطی است که اضافه‌کاری اجباری خلاف قانون است.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به تاثیر تعارض منافع در وزارت بهداشت بر افزایش مشکلات پرستاران بیان کرد: کسانی باید حکمرانی نظام سلامت را برعهده بگیرند که ذی‌نفع نباشند. تعارض منافع در سطوح مختلف، تصمیم‌گیری، قانون‌گذاری و نظارت وجود دارد. تا تعارض منافع حل نشود، هیچ مشکلی در نظام سلامت ما حل نمی‌شود. تعارض منافع باعث می‌شود که پزشک ۳۰۰ میلیون کارانه بگیرد و یک میلیون کارانه‌ای که پرستار می‌گیرد، ماه‌ها عقب بیفتد و بعد از تجمعات متعدد پرستارن، با آن‌ها برخورد شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1233789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =