قالیباف یا جلیلی، کدام یک انصراف می‌دهند؟/ رقابت درون گفتمانی اصول‌گرایان اشتباه محاسباتی است 

حمیدرضا ترقی گفت: وقتی همه اصلاح‌طلبان روی یک گزینه متمرکز شده‌اند و می‌خواهند به طور جدی از این فرصت استفاده کنند، رقابت درون گفتمانی اصول‌گرایان یک اشتباه محاسباتی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، روز گذشته غلامرضا منتظری، عضو ستاد اجماع نیروهای انقلاب گفت: «پیش‌بینی ما این است که تا قبل از عید سعید غدیر یک نامزد انتخاب و نتیجه اجماع اعلام شود.»

بیشتر بخوانید؛

انتخابات ریاست‌جمهوری چند قطبی می‌شود؟/ آیا به مرحله دوم می‌رود؟

در روزهای اخیر و با افزایش فشار از سوی برخی نیروهای جبهه انقلاب و فعالان ستاد اجماع برای ائتلاف سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف، ابتدا خبرهایی مبنی بر انصراف سعید جلیلی در فضای مجازی منتشر شد و پس از آن اواخر هفته گذشته اخباری پیرامون انصراف قالیباف نیز منتشر شد. هر دو مورد به سرعت از سوی ستاد جلیلی و قالیباف تکذیب شد.

روابط عمومی ستاد جلیلی، انتشارچنین موضوعاتی را در راستای تخریب وی دانست و اعلام کرد: «به نظر می‌رسد نتایج نظرسنجی‌های اخیر مراکز معتبر، استقبال معنادار مردم بیرجند، قم و اراک و همچنین تمایز جدی مباحث مطرح شده از سوی دکتر جلیلی در کارزارهای انتخاباتی، علت اصلی خط تخریبی علیه او را شکل می دهد.»

منصوری: قصد عقب‌نشینی از انتخابات نداریم

علاوه بر این محسن منصوری، رئیس ستاد جلیلی هم گفت: «رقابت ما با دیگر کاندیداها اعتقادی است و قصد عقب نشینی از انتخابات را نداریم.» وی در عبارتی کنایه‌آمیز تصریح کرده است: «نمی‌شود یکی در خلوتش طور دیگری زندگی کند و در جامعه طور دیگری عمل کند و ادعای انقلابی بودن کند.»

پس از تکذیب انصراف خبر جلیلی، هم‌زمان با عید قربان و در مراسم افتتاح ستاد مرکزی جوانان حامی قالیباف، علی نیکزاد رئیس ستاد وی گفت: «ما باید در جبهه انقلاب قبل از ۸ تیر به کاندیدای واحد برسیم. » وی در این مراسم ضمن تشبیه شرایط فعلی جبهه انقلاب به «تنگه احد» تصریح کرده است: «نکند ما این ده روز کم بگذاریم و فکر کنیم اردوگاه انقلاب برنده شده‌ایم. من به تجربه می‌گویم کار را جدی بگیرید فکر نکنید پیروز شده‌اید و تنگه احد را رها کنید. ده روز مجاهدت و چالش باعث می‌شود حسرت چهار سال را نخورید.»

از مفاد سخنان نیکزاد چنین برمی‌آید که وی از سوی قالیباف به انصراف چراغ سبز نشان داده است اما این چراغ سبز به معنی انصراف قالیباف نیست بلکه وی به طوری تلویحی از سایر کاندیداهای جبهه انقلاب خواسته است تا انصراف دهند. از سوی دیگر استفاده از عبارت تنگه احد که در نوع خود واکنش‌های تندی را در میان اصلاح‌طلبان برانگیخت، نشان می‌دهد وی عدم اجماع در جبهه انقلاب را زمینه‌ساز شکست کاندیداهای این جبهه در برابر کاندیدای جبهه رقیب می‌داند.

سخنگوی ستاد قالیباف: اظهارات مبنی بر انصراف قالیباف غیر اخلاقی است

چند روز بعد از سخنان نیکزاد، خبری مبنی بر انصراف قالیباف منتشر شد که با واکنش سخنگوی ستاد وی مواجه شد. محمد انور بجار زهی سخنگوی ستاد قالیباف، ضمن این که طرح چنین ادعایی را از سوی یکی از اعضای ستاد جلیلی دانسته، گفته است: «اظهارنظرهای این‌گونه پیش از آغاز دور دوم مناظرات اقدامی غیر هوشمندانه، غیراخلاقی و خلاف وحدت مورد انتظار جبهه انقلاب و عموم مردم شریف ایران است که دل در گرو نیروهای انقلابی دارند».

با وجود پافشاری روسای ستادهای قالیباف و جلیلی برای ماندن تا روز ۸ تیر، اما به نظر می‌آید، بسیاری از بزرگان و تحلیل‌گران جبهه اصول‌گرایی در حال رصد نظرسنجی‌ها و بازتاب میدانی نتایج مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی این دو کاندیداها هستند تا سرانجام بر سر حمایت از قالیباف یا جلیلی به جمع‌بندی واحد برسند. برخی از بزرگان این جبهه مانند حداد عادل از مدت‌ها پیش درباره عدم تکرارانتخابات ۹۲ به علت تفرق و تشتت در میان اصولگریان هشدار داده‌اند.

شریعتمداری: اگر گفتمان رئیسی را می‌خواهید، ائتلاف کنید

امروز نیز حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان با تاکید بر ضرورت اجماع نوشته است: «با حفظ احترام همه نامزدها، باید گفت؛ اگر حضور و ادامه گفتمان شهید رئیسی عزیز را که ترجمان دیگری از گفتمان امام و انقلاب و رهبری است، می‌خواهید و به آن اعتقاد راسخ دارید -که می‌دانیم دارید- باید به ائتلاف تن بدهید»

در زمینه چرایی و چگونگی اجماع بر سر یک کاندیدای واحد در جبهه انقلاب و زمینه تکثر کاندیداهای متعدد در این جبهه با ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصول‌گرا و حمیدرضا ترقی سخنگوی حزب موتلفه اسلامی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ایمانی به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: کم کم در فضای انتخاباتی کشور یک دو قطبی درحال شکل‌گیری است. در یک طرف پزشکیان و پورمحمدی قرار دارند و در طرف دیگر زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی. جلیلی و قالیباف فعلا در داخل این قطب‌ها نیامده‌اند.

این که چه کسی انصراف دهد بستگی به نظرسنجی‌ها و تحقیقات میدانی دارد

وی افزود: با توجه به نظرسنجی‌هایی که تاکنون وجود دارد اگر قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی انصراف بدهند، تاثیر چندانی در چینش آرای بالایی‌ها نخواد داشت زیرا آرای بالا متعلق به قالیباف، جلیلی و پزشکیان است و اگر در جبهه انقلاب بنای اجماع وجود دارد باید یا قالیباف انصراف بدهد یا جلیلی. این که چه کسی انصراف دهد بستگی به نظرسنجی‌ها و تحقیقات میدانی این چند روز تا انتخابات دارد.

این کارشناسی سیاسی اصول‌گرا در ادامه گفت: از بین جلیلی و قالیباف هرکدام که بخواهند انصراف بدهند، بخش عمده‌ای از آرای آن‌ها، نه همه آرا به سبد دیگری می‌ریزد و البته بخشی هم ریزش خواهند داشت.

اگر انتخابات با انصراف جلیلی یا قالیباف در در دور اول تمام شود این انصراف اتفاق می‌افتد

ایمانی درباره میزان احتمال انصراف قالیباف یا جلیلی گفت: بستگی دارد که آرای بالا چگونه باشد اگر در این روزهای آخر آراء به گونه‌ای باشد که دو نفر بالا آرایشان به هم نزدیک باشد یا این که رای پزشکیان بالاتر از رای جلیلی و قالیباف باشد و انتخابات با انصراف جلیلی یا قالیباف در در دور اول تمام شود این انصراف اتفاق خواهد افتاد. اگر انصرافی در کار باشد احتمالا تا دو یا سه روز آینده اعلام می‌شود.

وی گفت: در انتخابات مجلس دوازدهم به این دلیل که اصلاح‌طلبان حضور نداشتند قاعدتا اصول‌گرایان متفرق بودند اما در انتخابات ریاست‌جمهوری چون اصلاح‌طلبان حضور دارند به طور طبیعی اصول‌گرایان متحد خواهند شد و دیگر شاهد تفرق‌ها نخواهیم بود زیرا رقیب به طور جدی به صحنه آمده است.

اصلاح‌طلبان با حمایت از پزشکیان دنبال بازمطرح شدن خودشان هستند

ایمانی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان هم با حمایت از پزشکیان دنبال یک رئیس‌جمهور برای کشور نیستند بلکه دنبال بازمطرح شدن خودشان هستند زیرا مدت‌ها به علت اشتباهاتی که داشتند از صحنه سیاست خارج شده بودند و می‌خواهند دوباره به صحنه سیاست بازگردند.

وی افزود: پزشکیان رئیس‌جمهور مطلوب و نیمه‌مطلوب اصلاح‌طلبان هم نیست بلکه کسی است که باعث می‌شود این طیف دوباره در قدرت قرار گیرند و طرفدارانشان را در جامعه بازسازی اجتماعی کنند.

قالیباف یا جلیلی، کدام یک انصراف می‌دهند؟/ رقابت درون گفتمانی اصول‌گرایان اشتباه محاسباتی است 

این فعال سیاسی اصول‌گرا گفت: داشتن برنامه و صداقت برگ برنده جلیلی و قالیباف در انتخابات ۸ تیر است. اگر این افراد حرف‌هایی برنند که مردم در آن صداقت احساس نکنند و به نتیجه برسند که این حرف‌ها صرفا برای رای‌آوری است برای هر دوی این‌ها مضر است. از سوی دیگر نباید از تمام تصمیمات گذشته در عرصه‌های مختلف دفاع کنند و خودشان باشند و سعی نکنند از اموری که قابلیت دفاع ندارد، بی‌دلیل دفاع کنند.

ایمانی در واکنش به تعبیر «تنگه احد» که از سوی نیکزاد برای توصیف شرایط فعلی جبهه انقلاب به کار رفته بود، گفت: تعابیر این چنینی چندپهلو است و به کار بردنشان چندان صحیح نیست. مگر در جنگ با کفارقریش هستیم که ایشان تعبیر تنگه احد را به کار می‌برد؟ اما به هر حال هم اصول‌گرایان هم اصلاح‌طلبان در شرایط خاصی قرار دارند و مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند و بهتر است جبهه انقلاب وحدت را حفظ کند.

اجماع در جبهه انقلاب اگر باعث افزایش رای کاندیدای واحد شود، مثبت است

ترقی به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: اجماع اصول‌گرایان روی یک گزینه در صورتی که باعث شود رای کاندیدای که انصراف می‌دهد در سبد رای کاندیدای واحد بریزد، مثبت است زیرا هم موفقیت نیروهای انقلاب را تضمین می‌کند و هم از تکثر جلوگیری می‌کند اما اگر این اجماع باعث ریخته شدن آرای انصرافی‌ها به سبد رای فرد مورد نظر نشود دو مشکل پیش می‌آید.

وی افزود: یکی این که ممکن است موجب کاهش مشارکت شود و دیگری این که رای فرد انصرافی ممکن است به سبد رای رقیب ریخته شود. بنابراین این کار ریسک بالایی دارد که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

مقبولیت کاندیداهای جبهه انقلاب الان در حال نوسان است

سخنگوی حزب مؤتلفه تصریح کرد: روی کسی در نهایت اجماع صورت می‌گیرد که در نظرسنجی‌ها بیشترین مقبولیت را دارد و این مقبولیت الان در حال نوسان است و باید دید پس از مناظره آخر کدام یک مقبولیت بیشتری پیدا می‌کند. تمام کسانی که در جبهه انقلاب هستند در تلاش برای ایجاد اجماع هستند و اعلام نتیجه آن احتمالا تا ۶ تیر طول می‌کشد.

قالیباف یا جلیلی، کدام یک انصراف می‌دهند؟/ رقابت درون گفتمانی اصول‌گرایان اشتباه محاسباتی است 

وی تصریح کرد: در صورت انصراف جلیلی یا قالیباف در صورتی آرای هر یک از این افراد به سبد دیگری می‌رود که خودش هم از هوادارانش بخواهد به کاندیدای مورد اجماع رای دهند و گرنه بخشی از طرفداران این دو به کاندیدای دیگری رای نمی‌دهند و تمرکز شکل نمی‌گیرد.

ترقی درباره علت تکثر در میان جبهه اصول‌گرایی گفت: دو تحلیل در این زمینه وجود دارد؛ دسته اول می‌گویند در این انتخابات باید رقابت درون گفتمانی را دنبال کنیم و خیلی حسابی برای اصلاح‌طلبان باز نمی‌کنند.

اصول‌گریان با دامن زدن به رقابت‌های دورن گفتمانی صحنه را مانند سال ۹۲ به رقیب واگذار خواهند کرد

وی افزود: دسته دوم مخالف این دیدگاه هستند و می‌گویند وقتی همه اصلاح‌طلبان روی یک گزینه متمرکز شده‌اند و ستادهایشان به طور جدی فعال شده است و می‌خواهند به طور جدی از این فرصت استفاده کنند، رقابت درون گفتمانی اصول‌گرایان یک اشتباه محاسباتی است و نباید فریب خورد و با دامن زدن به رقابت‌های دورن گفتمانی صحنه را مانند سال ۹۲ به رقیب واگذار خواهیم کرد.

ترقی درباره علت حضور کاندیدای متعدد اصول‌گرا تصریح کرد: نیروهای جبهه انقلاب ابتدا این تصور را نداشتند که رقیب اصلاح‌طلب این چنین فعال در صحنه حضور یابد لذا تکثر پدید آمد اما با توجه به شرایط موجود این نظریه که باید رقیب را جدی گرفت، روز به روز قوی‌تر می‌شود. اما با تمام این نگرانی‌ها باز هم باید دید پزشکیان تا چه حد در جلب اقشار خاکستری که روی آن‌ها حساب باز کرده، موفق خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =