دانشمندان ستون‌های تمدن اسلامی هستند

رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشمندان و اندیشمندان ستون‌های تمدن اسلامی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در مراسم دومین دوره آیین اعطای نشان عالی دانشگاه که دوشنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: امروز مراسم دومین دوره اعطای آیین نشان دانش استادان درحال برگزاری است. هدف دانشگاه تهران از گام برداشتن در این مسیر، پیگیری فرمایشات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است‌.

وی افزود: دانشگاه تمدن‌ساز در این بیانیه ذکر شده است و بدون تکریم دانشمندان محقق نخواهد شد. خداوند در قرآن تکریم دانشمندان را به ما آموخته است. وظیفه انسانی ما است که هر فردی خدمتی به ما ارائه می‌کتد و به ویژه دانشمندی که هویت تمدنی ما را شکل می‌دهد. علم برای این که بتواند پاسخگویی نیازهای بشر باشد، باید در این مسیر قرار بگیرد.

مقیمی خاطرنشان کرد: دانشمندان و اندیشمندان که ۱۱ نماد عالی آنها امروز اعطا می‌شود، ستون‌های تمدن اسلامی هستند. این افراد با عشق به خدا و بشریت در مسیر اجرای منویات علمی گام برمی‌دارند.

مخبر: مهم‌ترین دستاورد ۴۰ سال گذشته، تربیت نیروی انسانی متخصص است

محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم در ادامه این مراسم اظهار کرد: این جلسه نمادی از خانواده بزرگ علم کشور است. دانشگاه تهران در بسیاری زمینه‌ها پیشتاز بوده است و امروز هم در تکریم علم و عالم پیشتاز است.

وی افزود: جلساتی از این دست باید به فرهنگ و گفتمان تبدیل شود. اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند، باید مقام استادان را ارج بنهیم. مرکز پیشرفت، دانش و دانشمندان است. ایران تاکنون پیشرفت‌هایی داشته است. در گام اول باید از این پیشرفت‌ها حفاظت کنیم. مهمترین دستاورد ۴۰ سال گذشته نیروی انسانی متخصص است.

مخبر خاطرنشان کرد: در گذشته ایران در هیچ کدام از پایگاه‌های علمی رتبه نداشت؛ اما هم‌اکنون ۲ درصد تولید علم دنیا به ایران تعلق دارد و دانشمندان ما در تراز جهانی می‌درخشند. نقص وجود دارد؛ اما نباید توفیق و پیشرفت خود را منکر شویم. علم در دنیا قدرت است. کشورهایی که صاحب بالاترین میزان فناوری هستند، قدرتمندند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =