طلا مسیر خود را از سکه جدا کرد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، ضمن اشار به نوسانات قیمت‌ها در بازار جهانی طلا و همچنان در بازار داخل، روند این هفته بازار سکه و طلا را صعودی توصیف اما تاکید کرد بازار از هگونه التهاب و تقاضای کاذب دور است و مردم برای انجام معاملات مودر نظر خود دست نگه داشته‌اند؛ شرایطی که چنانچه ادامه پیدا کند، صنف طلای کشور را به نابودی خواهد کشاند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلای داخلی در یک هفته‌ اخیر اظهار کرد: در بازارهای جهانی در هفته‌ای که گذشت، شاهد نوسان‌های بسیار و عمدتا افزایشی بودیم؛ طی مقطعی کاهش ۷ تا ۱۰ دلاری هم اتفاق افتاد اما در مجوع اونس جهانی طلا برای بازار داخلی با میانگین ۳۸ دلار افزایش به نسبت ابتدای هفته، به پایان رسید؛ آخرین نرخ ثبت شده در حال حاضر برای هر اونس جهانی طلا ۲۳۶۵ دلار است.

بیشتر بخوانید

افزایش قیمت جهانی طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: در بازارهای داخلی هم در طی یک هفته اخیر نوسان افزایشی و کاهشی دیده شد اما مجموع روند بازار سکه صعودی بود اما طلا با ۵۰۰۰ تومان کاهش قیمت در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) نسبت به ابتدای هفته مواجه شد و به ازای هر گرم سه میلیون و ۴۹۵ هزار تومان مبنای معاملات طلا قرار گرفت. البته این کاهش بهای طلا در طول هفته، تا ۱۲ هزار تومان هم رفت اما مجدد در پی افزایش اونس جهانی، کمی افزایش یافت و به مجموع کاهش هفتگی ۵۰۰۰ تومان، بسنده کرد.

وی افزود: در بازار سکه نیز نوسان افزایشی و کاهشی در طول هفته وجود داشت و در نهایت هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۳۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته درآخرین معاملات پایانی هفته، ۴۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان هفته را به پایان رساند. سکه تمام طرح قدیم نیز با ۲۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته، به ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. نیم سکه با ۳۵۰ هزار تومان افزایش به ۲۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ربع سکه با ۲۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز بدون تغییر هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

بذرافشان در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: حباب سکه نیز در طول هفته‌ای که گذشت، افزایش داشت و حدود ۳۵۰ هزار تومان افزایش را ثبت کرد؛ در حال حاضر هر قیمت قطعه سکه هشت میلیون و ۵۵۰ هزار تومان دارای حباب است.

این مقام صنفی تصریح کرد: هرچند روند بازار صعودی طی شده اما بازار به هیچ عنوان دارای التهاب یا تقاضای کاذب نیست؛ حقیقتا در حال حاضر بازار در یک حالت سردگمی روبرو است و نوسانات دو هفته اخیر که ناشی از نوسانات اونس جهانی و بخشی هم به سبب نوسانات نرخ ارز در داخل بوده است، سبب نگرانی مردم از آینده سکه و طلا شده و این نگرانی اجازه نمی‌دهد که معاملات خود را انجام دهند و هیچ اقدامی نمی‌کنند؛ این در حالیست که طی هفته‌های گذشته به ثبات نسبی خوبی رسید و مردم بدانند که دیگر افزایش یا کاهش قابل توجهی رخ نخواهد داد و منتظر تغییر آنچنانی نباشند و زمانی که تصمیم به انجام معاملات دارند، انجام دهند.

وی تصریح کرد: چنانچه این رکود حاکم بر بازار سکه و طلا، تدوام پیدا کند، شرایط را برای حیات این صنعت که یکسالی است، تحت فشار است، سخت‌تر خواهد و به نابودی نزدیک خواهد کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر: 1235864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =