پاسخ به متداول‌ترین سوالات در خصوص پیاده‌روی اربعین/ همه زائران بخصوص زیارت اولی‌ها بخوانند

داشتن کمی اطلاعات در خصوص چگونگی زیارت اربعین خصوصا برای آنان که زیارت اولی هستن خالی از لطف نیست که در این گزارش تلاش شده به عمده سوالات ذهن فردی که تصمیم به زیارت اربعین دارد پاسخ داده شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، پیاده‌روی اربعین به حرکت شمار زیادی از مسلمانان شیعه به سمت شهر کربلا، به منظور جمع شدن همه آن‌ها در چهلمین روز پس از سالگرد شهادت امام حسین (ع) گفته می‌شود. این مراسم میلیونی یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان تشیع است. در گردهمایی اربعین از جمله گروه‌های مسلمانان شیعه، مسلمانان سنی، مسیحی، ایزدی و دیگر آیین‌ها هم در آن حضور داشته‌اند. این رویداد بزرگترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان است.

مردم کشورمان ایران نیز به شوق زیارت اباعبدالله الحسین (ع) همه ساله در ایام اربعین راهی این سفر معنوی می شوند که حضور ایرانیان نیز در سال های مختلف میلیونی محاسبه شده است.

بسیاری از ایرانیان هرساله به زیارت اربعین مشرف شده و بسیاری نیز برای اولین بار زیارت امام حسین (ع) را در اربعین تجربه می کنند اما در هر صورت داشتن کمی اطلاعات در خصوص چگونگی زیارت اربعین خصوصا برای آنان که زیارت اولی هستن خالی از لطف نیست.

در این گزارش تلاش شده به عمده سوالات ذهن فردی که تصمیم به زیارت اربعین دارد پاسخ داده شود.

بدون گذرنامه می‌توان وارد عراق شد؟

پرمتناقض‌ترین پرسش با توجه به اخبار مختلفی که تا کنون منتشر شده است، به اعتبار گذرنامه و تمدید آن مربوط می‌شود، به‌ویژه آن‌که هر سال تعدادی از زائران بدون داشتن گذرنامه راهی مرزها می‌شوند، به این امید که با ازدحام جمعیت و فشاری که در پشت مرزها ایجاد می‌شود، مرزهای عراق به روی زائران گشوده شود؛ اتفاقی که یک بار در اوایل دهه ۹۰ رخ داد اما شایعه آن هر سال تکرار می‌شود. این درحالی است که طبق توضیحات پلیس، در عراق، تردد بدون گذرنامه غیرمجاز بوده و جرم محسوب می‌شود که حتی به دستگیری منجر خواهد شد.

ناگفته نماند گذرنامه شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

از کدام مرزها به اربعین بروم؟

اینکه از کدام مرزها می‌شود به کشور عراق سفر کرد هر ساله بنابر شرایط دو کشور تغییر می‌کند.

مرزهای مهران، خسروی، چذابه و شلمچه همه ساله باز هستند اما برای رفتن به سایر مرزها باید منتظر اعلام از مراجع رسمی بود.

مسافت مرزها با نجف چقدر است؟

مرز مهران که مهم ترین و شلوغ ترین مرز است و در جنوب استان ایلام قرار دارد. از این مرز تا نجف حدود ۴ تا ۶ ساعت راه در پیش دارید.
مرز شلمچه در استان خوزستان قرار دارد و از این مرز تا شهر نجف ۵ تا ۸ ساعت راه پیش روی شماست.
مرز چذابه نیز در استان خوزستان قرار گرفته و با شهر نجف فاصله ای ۴ تا ۷ ساعته دارد.
مرز خسروی نیز استان کرمانشاه است و با نجف فاصله ای ۵ تا ۷ ساعته دارد.

ساعت کاری مرزها برای پیاده روی اربعین چقدر است؟
چندین سال است که به مناسبت پیاده روی اربعین، ساعت کاری پایانه های مرزی افزایش پیدا می کند و به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند.

بهترین ساعت عبور از مرز چه زمانی است؟
برای عبور زمینی از مرز، اغلب با شلوغی و حجم بالای زائران رو به رو خواهید شد، بنابراین توصیه می شود طوری حرکت کنید که صبح زود یا اول شب به مرز برسید. در این حالت تعداد مسافرها کمتر هستند.

مسیر پیاده روی اربعین چند کیلومتر است؟
مسیر پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است. این مسیر با ستون‌هایی علامت‌گذاری شده است که عمود نامیده می‌شوند و زائر را تا کربلا راهنمایی می‌کنند. عمودها از شماره ۱ تا ۱۴۵۲ شماره‌گذاری شده و فاصله هر عمود تقریبا ۵۰ متر است.

پیاده روی اربعین چند روز طول می کشد؟
همانطور که پیش‌تر گفته شد، فاصله نجف تا کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است که با ۱۴۵۲ ستون یا همان عمود فاصله‌گذاری شده و هر عمود با عمود دیگر حدود ۵۰ متر فاصله دارد. اگر روزانه بین ۷ الی ۸ ساعت پیاده روی کنید، می‌توانید ۲ الی ۳ روزه خود را به کربلا برسانید.

شروع مسیر پیاده روی کجاست؟
برای آن که خود را به شروع مسیر پیاده روی برسانید، از درِ باب الساعه حرم امام علی (ع) خارج شوید و مستقیم در کناره خیابان امام زین العابدین و یا خیابان امام جعفر صادق (ع) حرکت کنید. خود را به بزرگراه کربلا برسانید و در کنار دیگر مشتقان و زائران حسینی به راه خود ادامه دهید. پیدا کردن ادامه مسیر پیاده روی کار چندان سختی نیست و کافیست تا به دنبال نشانه ها و خیل جمعیت بروید.

آیا می شود با خانواده و کودکان هم به پیاده روی رفت؟
جواب این سوال مثبت است! لطفا فکر نکنید که پیاده روی اربعین مختص آقایان است. اگر یک بار هم به این پیاده روی رفته باشید، خواهید دید که جمعیت خانم های عرب کمتر از آقایان که نیستند هیچ، بیشتر هم هستند. بسیاری از زائران (ایرانی و عراقی هم ندارد) برای شرکت در پیاده روی اربعین، خانوادگی برنامه ریزی می کنند و به همراه کودکان بزرگ و کوچک راهی می شوند. توصیه می شود برای راحتی بچه های کوچک خود، بردن کالسکه را فراموش نکنید.

آیا برای پیاده روی پول همراهمان باشد؟

معمولاً به خاطر رایگان بودن خدمات در طول این سفر هزینه‌ای به جز هزینه های ایاب و ذهاب نخواهید داشت پس مقداری پول برای پرداخت کرایه همراه داشته باشید که بهتر است از پول ملی خود عراق (دینار) استفاده کنید.

مبلغ کرایه در آنسوی مرز چقدر است؟

معمولا مبلغ کرایه وسیله نقلیه ون یا مینی باس های عراقی برای هر نفر حدود ۲۰ دینار است که اگر خودروی سواری تویوتا باشد این مبلغ مقداری بیشتر خواهد بود.

پس از رد شدن از مرز چگونه ماشین تهیه کنیم؟

پس از رد شدن از مرز انواع و اقسام خودروهایی که شما را به مقصدتان برساند وجود دارد. عمده مقصد ایرانی ها نجف است تا پس از زیارت حرم امیراامومنین راهی مشایه شوند اما با این وجود خودروهایی هستند که شما را به کربلا، سامرا یا کاظمین برسانند.

با خود خوراکی ببریم؟

پس از وارد شدن به عراق و در تمام طول حضورتان در این کشور توسط موکب داران عراقی پذیرایی می شوید و نیاز به بردن هیچگونه مواد غذایی ندارید.

موکب چیست و در موکب ها چخبر است؟

از ابتدای مسیر تا انتهای مسیر تقریباً تمامی طول مسیر به وسیله ی چادر ها یا سازه هایی تقسیم بندی شده است که هیئات هایی از سراسر عالم مسئولیت این چادر ها را بر عهده دارند! عراقی ها به هیئت، موکب می گویند.

خدماتی که در این موکب ها داده می شود شامل موارد زیر است انواع پذیرایی صبحانه / ناهار / شام. طبیعتاً در این حالت حق انتخاب با شماست که از کدام چادر چه چیزی را برای ناهار یا شام انتخاب می کنید! مثلاً ممکن است جایی به اصرار شما را دعوت به قیمه نجفی کند و چادری دیگر آب گوشت پخته باشد یا حتی در ایستگاهی برای صرف ساندویچ فلافل توقف کنید! حتی تنور هم در کنار راه یافت می شود و همانجا مشغول پخت نان هستند! انواع طعام از ماهی تا انواع ساندویچ و خورشت را می توانید در طول مسیر میل بفرمایید! فرقش با جاهای دیگر دنیا در این نیست که رایگان است بلکه علاوه بر رایگان بودن اصرار صاحب طعام و التماس او برای خوردن حتی یک لقمه از طعامش هر انسانی را منقلب می کند!

انواع میوه. معمولاً میوه ها را در وسط راه پیاده روی به زور به دستتان می دهند!

انواع شیرینی جات. خرما و شیرینی های محلی عراق به وفور در طول مسیر دیده می شود.

انواع نوشیدنی. چیزی که شاید در تمام مسیر به صورت یکنواخت پراکنده شده است چایی شکر معروف عراقی هاست! که در استکان های کمر باریک زائران را برای رفع خستگی و عطش به سوی خود می خواند! علاوه بر چایی، قهوه تلخ و آب معدنی و انواع نوشابه هم در طول مسیر توزیع می گردد.

محل خواب و استراحت! بعضی از موکب ها طوری شرایط موکب را طراحی کرده اند که محل استراحت زائرین باشد. در این موکب ها پتو و بالش و سایر ملزومات یافت می شود و معمولاً در هر ساعتی عده ای در این موکب ها مشغول استراحت هستند.

مشت و مال زائرین! در طول مسیر موکب هایی را خواهید دید که زائرین را مشت و مال می دهند! بعضی توسط دستگاه و بعضی به صورت سنتی و حرفه‌ای! حتی در مواردی پاهای خسته و خاکی زائرین را به زور می شویند! حتی ناراحت می شوند اگر شما اجازه ندهید که پاهایتان را بشویند!

ایستگاه های امدادی و توزیع دارو و ملزومات پزشکی. در طول مسیر ایستگاههای امدادی تعبیه شده است که اگر مشکلی برای کسی پیش آمد با مراجعه به این ایستگاه ها از خدمات پزشکی بهره مند شود. در طول مسیر هلال احمر ایران نیز ایستگاههایی دارد که به زائرین خدمات می دهد.

ایستگاه های فرهنگی. در این ایستگاه ها بسته های فرهنگی از مداحی تا پوستر و مطالب و بروشور های فرهنگی توزیع می شود.

خدمات متفرقه! برخی از موکب ها دست به نوع آوری زدند و خدماتی به مردم ارائه می کنند که ممکن است مورد نیازشان باشد مثلاً موکب هایی هستند که خیاط در آنها نشسته و با نخ و سوزن و چرخ خیاطی آماده است تا مشکل لباس یا کیف دستی شما را برطرف کند! در موکب هایی کفاش نشسته!

اگر در سفر مریض شدم کجا برم؟
در مورد دریافت خدمات درمانی در صورت نیاز چه در ایران و چه در عراق هم جای نگرانی نیست. در داخل کشور سازمان اورژانس با تعداد زیادی آمبولانس و مراکز درمانی موقت خدمت رسان زائران عزیز خواهد بود.

در کشور عراق هم این امور به سازمان هلال احمر واگذار شده ضمن اینکه در صورت بروز مشکل جدی می‌توانید به شعب هلال احمر در طول مسیر پیاده روی و در شهرهای نجف و کربلا مراجعه کرده و خدمات درمانی رایگان دریافت کنید

اگر نتوانستیم به پیاده روی ادامه دهیم، چه کنیم؟
اگر به هر دلیلی مانند مشکلات جسمی و یا خستگی بچه های کوچکتر نتوانستید به پیاده روی ادامه دهید، نگران نباشید. شما در هر جای مسیر می توانید سوار ماشین های گذری شوید و با پرداخت هزینه، خود را به کربلا برسانید. حتی ممکن است ماشین هایی را بیابید که شما را صلواتی به کربلا برسانند.

وسایل لازم برای سفر و پیاده روی در اربعین چیست؟
انتخاب وسایل درست برای این پیاده روی چند روزه بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که اگر هر کدام از این موارد نباشند، سختی زیادی را برای شما رقم می زند. به طور کلی برای انتخاب تمامی وسایل باید این را در نظر بگیرید که قرار است حداقل سه روز و در طی ساعاتی پیاپی، پیاده روی کنید، پس بسیار مهم است که وسایل ذیل را به درستی انتخاب کنید؛ این وسایل عبارت اند از:

کفش مناسب و راحت
لباس مناسب (لباس زیر، شلوار راحت، تیشرت لباس نازک، چفیه)
کوله پشتی مناسب و راحت
وسایل شخصی و وسایل بهداشتی (سیم کارت موقت عراقی: پس از عبور از مرز می توانید سیمکارت های عراقی را بخرید، دینار عراق، ماسک: به دلیل بروز مکرر گرد و غبار، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه آفتابگیر، اسپری ضد عرق، لوازم بهداشتی مثل پد روزانه، دستمال مرطوب، دستمال الکلی، دستمال آنتی باکتریال، مایع دستشویی: بهتر است مایع دستشویی را در ظرفی کوچک با خود ببرید. بسیاری از مکان ها فاقد صابون و مایع دستشویی هستند، شامپو: شامپو را هم در ظرف کوچکی بریزید تا در کوله پشتی جای زیادی نگیرد، شارژر موبایل، پاوربانک، سه راهی و سیم سیار: این دو شما را از پریزهایِ شلوغ ِ برق نجات می دهند! ضمن این که با داشتن سیم سیار، می توانید موبایل‌ در حال شارژ را کنار خودتان نگه دارید، پماد زینک اکساید و یا پودر بچه: برای جلوگیری از عرق سوز شدن و یا درمان آسیب های پوستی، دستمال کشی، تعدادی قرص سرماخوردگی)

امنیت در مسیر چگونه است؟
گرچه سال هاست در کشور عراق شاهد ناآرامی ها و درگیری های بسیار بوده ایم و درست است که فاصله دو شهر نجف تا کربلا فضایی بیابانی و خالی از سکنه بوده، اما جالب است بدانید تا به حال در مسیر پیاده روی اربعین، موردی از انفجار، درگیری و هر نوع ناامنی نبوده است. چرا که نیروهای امنیتی ایرانی و عراقی، هر دو امنیت کامل این مسیر را تضمین می کنند. به جرات می توان گفت مسیر نجف تا کربلا یکی از امن ترین مسیرهای موجود در عراق است.

اگر در طول مسیر همراهان مان را گم کنیم چه طوری در آن شلوغی قرار بگذاریم؟

معمولاً برای اینکه هم کاروانی ها با هم قرار بگذارند از شماره های ستون یا همون عمودهایی که توضیح داده شد که سمت چپ یا راست مسیر پیاده روی قرار دارد استفاده می کنند.

آیا خانم ها یا افرادی با سن و سال بالا می توانند این مسیر را طی کنند؟

این سوال معمولاً از آنجا ناشی می شود که گمان می شود تمام طول روز و شب را باید پیاده روی کرد! در حالی که تقریباً هر چند کیلومتر استراحت می کنید و نیاز نیست که تمام این مسیر را به صورت یک نفس پیاده روی کنید. هرچند که ماشین هایی هم بین راه وجود دارد که زائرینی که از ادامه ی پیاده روی ناتوان شده اند را به مقصد برسانند اما با نگاهی به اطراف خود خواهید دید که جمعیت خانم ها و همچنین افراد مسن کم نیستند بلکه بعضی از خانم ها با بچه ای در آغوش یا افرادی با معلولیت جسمی این مسافت بلکه بیشتر از آن (از شهرهایی مثل بصره ۱۴ روز پیاده روی تا کربلا) را طی می کنند. در کل حضور در بین جمعیتی که همگی باهم به سمت هدفی خاص در حال حرکت هستند معمولاً طی مسیر را برای انسان راحت می کند. این تجربه را در راهپیمایی های مناسبتی احتمالاً تجربه کرده اید.

در اولین گزارش تلاش شد تا متداول ترین سوالات پیرامون پیاده روی اربعین پاسخ داده شود و همچنین در گزارش بعدی که به زودی منتشر خواهد شد سوالاتی دیگر نیز پاسخ داده خواهد شد تا زائران اربعین تا اطلاعات کافی و آسوده خاطر به این سفر معنوی گام گذارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =