آشنایی با آداب پیاده‌روی اربعین/ رعایت چند نکته فرهنگی ضروری است

هنگام سفر به عراق، وارد منطقه‌ای با فرهنگ متفاوت می شویم و بنابراین لازم است طوری رفتار کنیم که باعث رنجش و آزردگی خاطر مردمان عراق نشویم. به این ترتیب نه تنها می توانیم دوستان جدیدی در قومیت های دیگر پیدا کنیم، بلکه تصویر زیباتری از مردمان کشور خودمان ارائه می دهیم. 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، پیاده‌روی اربعین به حرکت شمار زیادی از مسلمانان شیعه به سمت شهر کربلا، به منظور جمع شدن همه آن‌ها در چهلمین روز پس از سالگرد شهادت امام حسین (ع) گفته می‌شود. این مراسم میلیونی یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان تشیع است. در گردهمایی اربعین از جمله گروه‌های مسلمانان شیعه، مسلمانان سنی، مسیحی، ایزدی و دیگر آیین‌ها هم در آن حضور داشته‌اند. این رویداد بزرگترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان است.

مردم کشورمان ایران نیز به شوق زیارت اباعبدالله الحسین (ع) همه ساله در ایام اربعین راهی این سفر معنوی می شوند که حضور ایرانیان نیز در سال های مختلف میلیونی محاسبه شده است.

بسیاری از ایرانیان هرساله به زیارت اربعین مشرف شده و بسیاری نیز برای اولین بار زیارت امام حسین (ع) را در اربعین تجربه می کنند اما در هر صورت داشتن کمی اطلاعات در خصوص چگونگی زیارت اربعین خصوصا برای آنان که زیارت اولی هستن خالی از لطف نیست.

در این اولین قسمت از گزارشی که تحت عنوان پاسخ به متداول‌ترین سوالات در خصوص پیاده‌روی اربعین تلاش شده به عمده سوالات ذهن فردی که تصمیم به زیارت اربعین دارد پاسخ داده شود و حالا در ادامه به تعدادی دیگر از سوالات ذهن زائران اباعبدالله الحسین (ع) در خصوص زیارت اربعین پاسخ داده خواهد شد.

بهترین ساعت برای شروع پیاده روی اربعین چه زمانی است؟

چیزی که در چند سال گذشته مرسوم بود، شروع پیاده روی از ساعت ۴ و ۵ صبح و پایان آن قبل از غروب آفتاب بود. اما با توجه به آن که رویدادها در سال قمری تاریخ یکسانی ندارند و متغیر هستند، در حال حاضر سال به سال واقعه اربعین به تابستان نزدیک می شود و در نتیجه تغییرات آب و هوایی نیز مشهود است. همان طور که می دانید فاصله میان نجف و کربلا، فضایی کویری دارد و در نتیجه از سال گذشته برای آن که زائران از گرمای زیاد در طول روز فرار کنند، زمان پیاده روی را تغییر داده اند. به این صورت که پیاده روی را از غروب آفتاب آغاز می کنند و نماز صبح برای استراحت و خواب توقف می کنند. البته اگر بخواهید از این روش استفاده کنید، توجه داشته باشید که شب ها هوا خنک تر است و لباس های لازم را همراه خود داشته باشید.

بهداشت در سفر اربعین

حمام و دستشویی: در طول راه، اغلب موکب ها دستشویی و حمام دارند و با خیال راحت می توانید از این امکانات استفاده کنید.

لباس شویی: اغلب موکب های بزرگ در کنار سایر امکانات، لباس شویی هم دارند. به راحتی می توانید لباس های خود را بشویید و در فاصله خواب شب، لباس های‌تان خشک می شوند.

تاول پا: در پیاده روی سه روزه، تاول پا یکی از اتفاقات شایع است که به علت نبود کفش و یا پاپوش مناسب اتفاق می افتد. در صورتی که پای شما تاول زد، پس از اقدامات لازم آن را با باند بپوشانید و باقی مسیر از دمپایی استفاده کنید. اگر آزردگی پای شما شدید شد، حتما به بخش های درمانی موجود در مسیر مراجعه کنید.

وجود ایستگاه های امدادی: خوب است بدانید در تمام مسیر میان دو شهر نجف تا کربلا، بخش های درمانی و ایستگاه های امدادی به چشم می خورند. همچنین ایستگاه های هلال احمر را می توانید در این مسیر ببینید. به این ترتیب در صورت بروز هر گونه ناراحتی و بروز مشکلات جسمی، حتما به این بخش ها مراجعه کنید. همان طور که می توانید حدس بزنید، تمام خدمات رایگان هستند.

لیوان فراموش نشود: در اغلب موکب های عراقی برای شست و شوی لیوان ها و استکان ها، یک ظرف پر آب وجود دارد که آب آن دیر به دیر تعویض می شود! یعنی در این مورد بهداشت چندانی را نخواهید دید. به همین دلیل توصیه می شود در طول سفر داشتن لیوان شخصی را فراموش نکنید. البته در چند سال اخیر تعداد موکب های ایرانی در طول مسیر بیشتر شده و اغلب موکب های عراقی، در کنار لیوان های همیشگی، لیوان یک بار مصرف هم دارند.

ظروف غذا: در رابطه با ظروف غذا، در اغلب موکب ها از ظروف یک بار مصرف استفاده می شود. اما برای جلوگیری از استفاده بی رویه از ظروف پلاستیکی، داشتن ظرف شخصی، پیشنهاد خوبی است. ترجیحا ظروف پلاستیکی و سفری همراه داشته باشید.

چگونه با ایران ارتباط برقرار کنم؟

یکی از راه‌ها قبل از خارج شدن از مرز این است که حتما سیمکارت خود را رومینگ کنید که البته تعریفه های رومینگ مقداری بیشتر از تعرفه های داخل ایران است.

یکی دیگر از راه‌ها خرید سیمکارت های عراقی است. البته بهتر است بدانید خرید سیمکارت های عراقی باید حتما از فروشگاه های معتبر در داخل نجف یا کربلا تهیه شود و به دستفروشان مرزی اعتماد نکنید.

آدرس کنسولگری های ایران در عراق مجاست؟

سرکنسولگری ایران در کربلا
آدرس: کربلای معلی، خیابان حی‌الاسکان

سرکنسولگری ایران در نجف
آدرس : نجف، منطقه ولایه، جنب صحن حضرت فاطمه الزهرا (ع)، هتل بین‌المللی کوثر

رعایت چند نکته فرهنگی

هنگام سفر به عراق، وارد منطقه‌ای با فرهنگ متفاوت می شویم و بنابراین لازم است طوری رفتار کنیم که باعث رنجش و آزردگی خاطر مردمان عراق نشویم. به این ترتیب نه تنها می توانیم دوستان جدیدی در قومیت های دیگر پیدا کنیم، بلکه تصویر زیباتری از مردمان کشور خودمان ارائه می دهیم.

در این سفر کاملا مهمان عراقی ها محسوب می شوید، بنابراین فراموش نکنید حفظ شان مهمان واجب است.
هنگامی که در موکبی منتظر هستید تا غذایی دریافت کنید، از دست زدن به غذاهای در حال پخت و یا دخالت در نحوه سرو غذا، خودداری کنید.
هدایای کوچکی مانند پیکسل، کتاب های جیبی، سربند و یا شکلات به همراه خود داشته باشید و برای تشکر به موکب داران و یا کودکان آنها هدیه بدهید.
هرگز نخواهید در ازای کمک‌ خادمان عراقی، به آن ها پول بپردازید. این کار بسیار زشت و توهین آمیز است.
در نهایت خودتان را جای میزبان بگذارید، به راحتی متوجه می شوید چه نوع رفتاری برای عراقی ها ناخوشایند است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =