۱۱ هزار قزوینی در سامانه سماح ثبت نام کردند

دبیر ستاد اربعین استان قزوین گفت: تاکنون ۱۱ هزار نفر از استان قزوین در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند که ۶۰ درصد از این آمار با خودروی شخصی، ۳۲ درصد با حمل و نقل عمومی زمینی و ۸ درصد با هواپیما عازم زیارت اربعین خواهند شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ محمد خورشیدی در نشست هم‌اندیشی ستاد اربعین اظهار کرد: تا کنون ۱۷ کمیته تخصصی در حوزه‌های مختلف مرتبط با موضوع اربعین از جمله حمل و نقل اسکان، اطلاع رسانی، صدا و سیما، ثبت‌نام زائرین امنیت، علوم پزشکی و امداد و نجات تشکیل شده است.

وی افزود: استقرار دولت سیزدهم با ایام اربعین آغاز شد و اتمام آن نیز به ایام اربعین منتهی شد و خوشبختانه در این مدت اقدامات قابل توجهی در خصوص تسهیلات مسائل اربعینی و رفع چالش‌های موجود آن انجام شده چراکه اربعین اولویت مهم شخص رئیس دولت سیزدهم بود و حذف ویزای اربعین و ثابت بودن قیمت بلیط هوایی در ایام اربعین از مهمترین اقداماتی بود که در دولت سیزدهم انجام شد.

خورشیدی تصریح کرد: از ابتدای تیر ماه فعالیت کمیته‌ها و ثبت‌نام در سامانه سماح آغاز شده و متقاضیان باید در این سامانه ثبت‌نام کنند؛ در سامانه سماح سه بسته بیمه‌ای ۸۰ هزار تومان، ۹۰ هزار تومان و ۱۰۰ هزار تومان برای زائرین اربعین در سطح‌های مختلف تعریف شده و با توجه به اینکه خدمات بهداشت و درمان در کشور عراق گران است این خدمات بیمه‌ای برای زائران امکان خوبی است.

وی ادامه داد: دریافت ارز و بلیط حمل و نقل با کد رهگیری سامانه سماح انجام می‌شود که این امر نیز علت دیگری برای ثبت‌نام در سامانه سماح است؛ تاکنون ۱۱ هزار نفر از استان قزوین در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند که ۶۰ درصد از این آمار با خودروی شخصی، ۳۲ درصد با حمل و نقل عمومی زمینی و ۸ درصد با هواپیما عازم زیارت اربعین خواهند شد.

این مسئول بیان کرد: دریافت گذرنامه به ۲ روش انجام می‌شود؛ روش اول دریافت گذرنامه زیارتی است که هزینه آن بسیار ارزان بوده و به صورت غیرحضوری تهیه می‌شود و تا ۵ سال تاریخ انقضا دارد و مردم می‌توانند با استفاده از این گذرنامه طی ۵ سال در ایام مختلف برای زیارت عازم کشور عراق شوند. گذرنامه بین‌المللی با هزینه ۴۷۰ هزار تومان برای زائرین تعریف شده است که بین ۳ تا ۷ روز پس از ثبت‌نام به دست زائرین خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: دریافت ارز تا سقف ۲۰۰ هزار دینار در بانک‌های مختلف از جمله بانک ملی، ملت، تجارت، پست بانک و بانک سپه وجود دارد و زائرین می‌توانند به صورت حضوری و یا در اپلیکیشن‌های روبیکا، بله و آی گپ نسبت به ثبت نام و دریافت ارز در زمان پیشنهادی اقدام کنند.

دبیر ستاد اربعین استان قزوین تصریح کرد: نرخ هزینه حمل و نقل زمینی هنوز تعیین نشده است اما پیش فروش بلیط از شنبه ۱۳ مرداد ماه آغاز می‌شود و مردم با مراجعه به مرکز پایانه مهران می‌توانند به صورت فردی و گروهی بلیط تهیه کنند. هزینه بلیط رفت و برگشت سفر هوایی ۱۰ میلیون تومان است و برای کسانی که با خودروهای شخصی عازم سفر می‌شوند در پایانه‌های مرزی پارکینگ‌های بزرگ و امنی تعریف شده است.

وی ادامه داد: خدمات حمل و نقل از پایانه تا مرز به عهده شهرداری قزوین است و شهرداری قزوین با اعزام ۳۵ دستگاه اتوبوس از قزوین و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس از سراسر کشور به تمام زائرین خدمات حمل و نقل ارائه می‌دهند. فضاسازی شهری و پشتیبانی از مواکب نیز به عهده شهرداری قزوین است و چنانچه مردم به هر دلیلی نتوانستند در پیاده‌روی اربعین در کشور عراق شرکت کنند می‌توانند در مراسم «دلدادگان حسینی» که روز اربعین در سراسر استان قزوین برگزار می‌شود، شرکت کنند.

این مسئول اظهار کرد: از استان قزین ۶۸ موکب خدمات‌دهی خواهند کرد که ۶ موکب در ایران و در شهرستان‌های آوج، آبگرم، مرز مهران و عوارضی زنجان، ۸ موکب در نجف، ۹ موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین، یک موکب در سامرا و ۱۲ موکب در شهر مسیب برپا خواهد شد ضمن اینکه اتباع مجوزدار ایرانی می‌توانند با ثبت نام در سامانه مختص به اتباع به نام «سهما» برای زیارت اربعین اقدام کنند.

خورشیدی در پایان بیان کرد: در صورت درخواست اصحاب رسانه، تیم رسانه به کشور عراق اعزام خواهند شد؛ در خصوص زیارت کربلا در اربعین در روایات و احادیث مختلف تأکید شده است و از رسانه‌های استان انتظار می‌رود از زوایای مختلف به مسئله اربعین بپردازند و چرایی حضور و شوق مردم برای شرکت در این سفر سخت را تبیین کنند.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای خبر/

کد خبر: 1238651

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =