کوهنوردی، ورزشی با تاثیرات چشمگیر بر جسم و روان

رئیس هیئت کوهنوردی و صعود های استان همدان: ورزش کوهنوردی موجب بالا رفتن استقامت قلب و عروق و قدرت و استقامت عضلات بدن، به ویژه عضلات بزرگ می‌شود. همچنین از لحاظ روحی و روانی، در بالا بردن اعتماد به نفس، قدرت تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، هدفمند بودن، تلاشِ وابسته به هدف، پیگیر بودن و بسیاری موارد دیگر، اثر گذار است.

در ادامه، مصاحبه رضوان سلماسی، داور ملی با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان را می‌خوانید:

ایسکانیوز: شما خود چگونه به ورزش کوهنوردی علاقه‌مند شدید؟

من از دوران نوجوانی کوهنوردی را آغاز کردم و در ابتدا با خواهر و دایی وسطی خودم، به کوه می‌رفتیم. اولین بار زمانیکه کلاس سوم راهنمایی بودم، به همراه دایی و برادرم، قله الوند را فتح کردیم. علاوه بر این، مادرم به عنوان یک مربی و همین طور، به عنوان کسی که بسیاری از افراد همسن و سالِ من در دوران نوجوانی و اوایل جوانی را با خودش به کوهستان می‌برد، همراه و مشوق و مربی من بود. اغلب ما به همراه یک تیم ۱۰ الی ۱۵ نفره متشکل از افراد همسن و سال خودم، تا میدان میشان می‌رفتیم. بعد ها زمانیکه در دانشگاه بودم، با دوستانم، راهپیمایی‌های ساده در منطقه توچال به ویژه تا منطقه شیرپلا انجام می‌دادیم و بسیاری از مواقع، در فصل مناسب، از شیرپلا به سمت ایستگاه پنجم توچال راهپیمایی می‌کردیم.

بعد از اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و به همدان برگشتم، مربیگری در رشته کاراته را آغاز کردم. بسیاری از هنرجویان بنده از من می‌خواستند تا آنها را در روزهای تعطیل به کوه ببرم. از اواخر سال ۷۴ و اوایل ۷۵ با گروه کوهنوردی بابک همدان آشنا شدم و کوهنوردی جدی و حرفه‌ای من از آن زمان آغاز شد.

ایسکانیوز: ورزش کوهنوردی بیشتر برای کدام رده سنی مناسب است؟

اینکه می‌توان از چه سنی فعالیت کوهنوردی را آغاز کرد، عملا به ارتفاعی که کودک یا نوجوان در آنجا به دنیا آمده و زندگی کرده است، بستگی دارد. افرادی که در ارتفاعات بالاتری نسبت به سطح دریا زندگی می‌کنند، آمادگی بیشتری برای حضور در ارتفاعات بالاتر دارند و آنهایی که در ارتفاعات نزدیک به سطح دریا زندگی می‌کنند، برای حضور در ارتفاعات بالاتر بایستی تمرینات متفاوتی داشته باشند. در هر صورت یک کودک یا نوجوان به دلیل اینکه ساختار فیزیولوژیک بدن او در این دوران در حال شکل گیری است و قلب و مغز برای کارکرد مناسب به اکسیژن کافی، نیاز دارند، پیشنهاد می‌شود مدت زمان طولانی در ارتفاعات بالا به ویژه ارتفاعات بالای ۵۰۰۰ متر حضور نداشته باشند و تعداد دفعات کوهنوردی آنها در طی سال محدود باشد مگر آنکه به لحاظ جغرافیایی در ارتفاعات بالاتری سکنا داشته باشند.

ایسکانیوز: افراد با کدام بیماری ها و محدودیت ها، نباید به این ورزش بپردازند؟

به صورت کلی در خصوص اینکه چه کسانی می‌توانند کوهنوردی کنند یا نمی‌توانند، این موضوع را بایستی یک پزشک متخصص پس از معاینه و کسب اطلاعات مورد نیاز در مورد افراد، به آنها اعلام کند.

اما به صورت عمومی به دلیل اینکه در هنگام صعود، به ویژه در هنگام حمل بار در ارتفاعات بالا، فشار زیادی به مفاصل اندام‌های بدن می‌آید، لازم است افراد از آمادگی بدنی مناسبی برخوردار باشند. در غیر این صورت فشار زیادی به مفاصل آمده و باعث ایجاد مشکل مخصوصاً در زانو و کمر افراد می‌شود. با این تفاسیر عزیزانی که دارای مشکل زانو مثل آرتروز و پارگی ربات هستند، بایستی ضمن هماهنگی با دکتر و کسب مجوز از ایشان و طی یک دوره بدنسازی ویژه برای افزایش قدرت و استقامت عضلات بدن به ویژه عضلات پا، چهار سر همسترینگ و دوقلو به این ورزش بپردازند. افراد دارای بیماری‌هایی چون مشکلات قلبی، مشکلات تنفسی و ریوی و مشکلات فشار خون حتماً باید تحت نظر پزشک به کوهنوردی بپردازند.

ایسکانیوز: اهمیت عضویت در باشگاه های کوهنوردی، در چیست؟

امروزه فعالیت رسمی کوهنوردی که قابلیت پیگیری‌های حقوقی را داشته باشد، در باشگاه‌های کوهنوردی صورت می‌گیرد. افراد علاقه‌مند می‌توانند از طریق ثبت نام در یکی از باشگاه‌های فعال سطح شهر همدان، یا اگر در سایر شهرستان‌ها زندگی می‌کنند، در باشگاه‌های همان شهرستان‌ها، فعالیت رسمی کوهنوردی خود را آغاز نمایند. اهمیت عضویت در این باشگاه‌ها به این است که این افراد می‌توانند به صورت اصولی و زیر نظر مربیانِ دارای کارت مربیگری، فعالیت خود را آغاز نمایند و از طرفی هیئت کوهنوردی همدان و نیز هیئت‌ های شهرستانی بر فعالیت این باشگاه‌ها نظارت دارند. اما عزیزانی که به صورت دوستانه در گروه‌های معمولی به صعود های مختلف می‌پردازند، نه تنها از آموزش‌های فنی در این خصوص بی بهره خواهند بود، کوهنوردی علمی و حرفه‌ای نیز نخواهند داشت. از طرفی هیچگونه پشتوانه حقوقی از آنها حمایت نخواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم در صورت علاقه‌مندی به ورزش کوهنوردی حتماً از باشگاه‌های مختلف کوهنوردی اطلاعات مورد نیاز را کسب و در باشگاهی که علاقه‌مند می‌باشند، ثبت نام نمایند.

ایسکانیوز: کوهنوردی چه مزایایی برای ورزشکاران دارد؟

ورزش کوهنوردی موجب بالا رفتن استقامت قلب و عروق و قدرت و استقامت عضلات بدن، به ویژه عضلات بزرگ می‌شود. همچنین از لحاظ روحی و روانی،در بالا بردن اعتماد به نفس، قدرت تصمیم گیری، برنامه‌ریزی، هدفمند بودن، تلاشِ وابسته به هدف، پیگیر بودن و بسیاری موارد دیگر، اثر گذار است. در حقیقت می‌توان از کوهنوردی نه به عنوان صرفا یک ورزش، بلکه به عنوان خود زندگی یاد کرد. شما به عنوان یک کوهنورد در مدت زمانی که در کوه هستید، یک تعامل مشترک با طبیعت و تمام افرادی که در آنجا حضور دارند، دارید.

در حقیقت در این مدت زمان، ما در کوه زندگی می‌کنیم. برای رسیدن به هدف، از کارهای دیگر و حتی از آرامش خود می‌گذریم و وارد کوهستان می‌شویم. در آنجا برای رسیدن به خواسته خود، تلاش می‌کنیم و بر سختی‌ها غلبه می‌کنیم و با شرایط سازگار می‌شویم. در صورت عدم موفقیت، مجدداً تلاش می‌کنیم. پس از هر موفقیت، هدف جدید دیگری را برای خود در نظر می‌گیریم. در این مدت تنها به خود نگاه نمی‌کنیم و اگر کوهنورد دیگری اعم از همنوردانِ خودمان یا سایر همنوردان به کمک ما نیاز داشته باشند، بدون هیچ چشم داشتی حتی از برنامه اصلی خود، گذشته و به آن فرد یا افراد، خالصانه و خاضعانه کمک می‌کنیم و این مهم‌ترین موضوع در کوهنوردی است.

کوهنوردانِ واقعی عموماً افرادی صبور، با حوصله و ثابت قدم هستند، که در هر حال تلاش می‌کنند در کنار شما باشند و در صورت نیاز، همراهیتان کنند.

ایسکانیوز: ورزش کوهنوردی در استان همدان تا چه اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟

همدان به عنوان پایتخت کوهنوردی کشور شناخته می‌شود و سابقه حدود ۱۰۰ سال کوهنوردی کلاسیک را دارا می‌باشد.

آقای محمود اجل، اولین ایرانی است که کوهنوردی کلاسیک را در کشور استارت زد و این افتخار شامل حال ما است که ایشان اهل همدان بودند. تندیس ایشان در حال حاضر در گنجنامه همدان نصب گردیده است. آقای تیمسار محمد جعفر اسدی اولین ایرانی فاتح یک قله بالای ۸۰۰۰ متر به نام ماناسلو است. این اتفاق در سال ۵۵ رقم خورده و به عبارتی نقطه عطف صعود های برون مرزی کشور ایران است. عزیزانی مثل آقای جلال چشم قصابانی نیز تجربه صعود های بلند در خارج از کشور به ویژه قله اورست را دارند.

افرادی مثل این بزرگواران که در تاریخِ کوهنوردی همدان کم نیستند، عاملی شده‌اند که به جهت نزدیکی کوهستان الوند به شهر همدان و نیز کوهستانی بودن استان همدان، تعداد علاقمندان به کوهنوردی و سنگنوردی در این استان افزایش چشمگیری داشته باشد. کوهنوردان و سنگ نوردان همدانی کارهای بزرگ و بسیار اثرگذاری را در سطح کشور انجام داده و از الگوهای کوهنوردان کشور می‌باشند.

همه این عوامل باعث شده تعداد قابل توجهی از مردم همدان به کوهنوردی روی آورده و در روزهای تعطیل، شاهد حضور جمعیت قابل توجهی از همشهریان در قلل مختلف استان به ویژه منطقه میدان میشان هستیم. این اقشار عموماً از کودکان و نوجوانان تا افراد کهنسال را شامل می‌شوند.

ایسکانیوز: در سال های اخیر، هیئت کوهنوردی استان، چه اقدامات موثری در جهت بهبود شرایط کوهنوردی و کوهنوردان انجام داده است؟

هیئت‌ های کوهنوردی موظف هستند در حد توان، تمام امکانات خود را جهت مهیا کردن فضای حضور شهروندان، به صورت علمی، تخصصی و ایمن، در کوهستان فراهم کنند. همچنین این برنامه ریزی باید به گونه ای باشد تا با حضور کوهنوردان و طبیعت گردان، آسیبی به محیط زیستِ کوهستان، که سرچشمه حیات در هر منطقه‌ای می‌باشد، وارد نشود.

علاقمندان به این ورزش در استان همدان، در حوزه سنگنوردیِ داخل سالن، سنگنوردی طبیعت و نیز کوهنوردی فعالیت دارند.

از زمانی که مسئولیت هیئت کوهنوردی و صعود های ورزش استان همدان در مهر ماه سال ۱۴۰۲ به بنده واگذار شده است، یکی از اهداف هیئت، تقویت باشگاه‌های کوهنوردی هیئت‌ های شهرستان‌ها و نیز توجه به بحث آموزش به صورت عمومی و تخصصی می‌باشد. تمام تلاش هیئت بر این نکته معطوف می‌شود که در طی این دوره، میزان آموزش علاقمندان به صورت فراگیر افزایش پیدا کند. بخش دیگر فعالیت‌های هیئت معطوف به حوزه پناهگاه‌ها و توجه به حفظ محیط زیست کوهستان الوند خواهد بود. در خصوص فعالیت‌های سنگنوردی داخل سالن نیز برنامه هیئت برای جذب حداکثری علاقمندان به این ورزش و تقویت سالن‌های سنگنوردی شهرستان‌ های همدان می‌باشد. معرفی کار های بزرگ و افراد اثربخش از گذشته تا به حال نیز یکی دیگر از اهداف هیئت است، که امیدواریم در طی این دوره، به صورت قابل قبولی محقق گردد. مطمئناً با معرفی افراد شاخص و اثرگذار و معرفی فعالیت‌های آنها می‌توان فضا را برای حضور هرچه بیشتر علاقمندان فراهم کرد.

ایسکانیوز: سخن پایانی؟

به عنوان یک کوهنورد و یک فعال محیط زیست که در عرصه کوهنوردی استان مسئولیت دارد، از تمام همشهریان و هم استانی های عزیز خواهش می‌کنم به طبیعت این شهر و استان به عنوان میراث آیندگان احترام بگذارند و تمام تلاش خود را برای حفظ آن و عدم آسیب بیشتر به آن، به کار ببندند. در صورت امکان همراهی کنند تا آسیب‌های ایجاد شده به سمت ترمیمِ آسیب حرکت کنند، نه اینکه با حضور غیرمتخصصانه در کوه باعث آسیب بیشتر به کوه شویم. از طرف دیگر با توجه به توضیحاتی که در بالا دادم، اعتقادم این است که کوهنوردی بایستی به عنوان یک ورزش ثابت و اصلی برای مردم شهر و استان همدان در نظر گرفته شود. چون می‌دانم کوهنوردی اثرات قابل توجه و مثبتی بر روح و روان افراد مختلف دارد.

خبرنگار: نازنین مولائی منظر

پایان خبر/

کد خبر: 1238853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =