چاق‌ها بیشتر دچار پوکی استخوان می‌شوند

پوکی استخوان یکی از بیماری های خطرناک و شایع است که برخی افراد با داشتن علائم زیر بسیار بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، پوکی استخوان نوعی بیماری خاموش است که متاسفانه در سالهای اخیر آمار رو به رشدی را از مبتلایان خود برجای گذاشته است؛ بیماری که دهها دلیل و علت آن را به سمت فرد میکشاند و سلامت زندگی اش را به خطر می اندازد. در بخش های قبلی بطور کامل درباره راههای پیشگیری از پوکی استخوان و موارد دیگری همچون علل و درمان صحبت کردیم و حالا در این بخش درمورد ارتباط پوکی استخوان و چاقی خواهیم گفت.

بیشتر بخوانید:

تقویت استخوان و مفاصل بدون دارو

ارتباط چاقی و پوکی استخوان

چاقی و پوکی استخوان دو بیماری شایع سلامتی هستند که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند. چاقی وضعیتی است که با تجمع بیش از حد چربی در بدن مشخص می شود، در حالی که پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند و خطر شکستگی را افزایش می دهند. اگرچه ممکن است به نظر بی ارتباط باشند، اما تحقیقات اخیر ارتباط بین چاقی و پوکی استخوان را نشان داده است.

برخلاف تصورات قدیمی که چاقی را به عنوان یک عامل محافظتی در برابر پوکی استخوان تلقی میشد، پوکی استخوان در افراد دارای اضافه وزن بیشتر دیده می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که چاقی ممکن است خطر شکستگی استخوان را در گروه خاصی افزایش دهد. رابطه بین چاقی و پوکی استخوان پیچیده و چند عاملی است که شامل عوامل مختلف فیزیولوژیکی، متابولیک و سبک زندگی است.

چاقی و پوکی استخوان چندین عامل ژنتیکی و محیطی مشترک دارند. مجموعه قابل توجهی از شواهد نشان می دهد که توده چربی ممکن است اثرات مفیدی بر استخوان داشته باشد با این حال، آخرین مطالعات اپیدمیولوژیک و بالینی نشان داده است که سطح بالای توده چربی نیز ممکن است یک عامل خطر برای پوکی استخوان و شکستگی‌های استخوانی باشد. عدم تعادل هورمونی مرتبط با چاقی، افزایش تجمع چربی در کبد و مغز استخوان و التهاب سیستمیک به طور غیرمستقیم باعث ضعیف شدن و شکننده شدن استخوان ها می شود.

نکته
در حالی که کاهش وزن ممکن است عوامل متابولیک را بهبود بخشد؛ فراموش نکنید که کاهش وزن بیش از حد سریع نیز می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

کد خبر: 1239718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =